Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 01:03:24
|
Det kan ju vara tveksamt om ferriter ger någon HÖRBAR effekt. Positiv eller negativ... Hursomhelst så kostar dom ju inte en förmögenhet. Och kan monteras bort om man så önskar!
SD-fötter kostar lite mer. Sett till materialet är priset på gränsen till vansinnigt. (250 spänn för åtta st till högtalarna.) Sett till ljudförbättringen är priset jättelågt! Skall man åstadkomma "samma förbättring" genom att byta ut en apparat, så måste man lägga ut enormt mycket mer pengar. Slarvigt formulerat, men det framgår nog vad jag menar.
Jag har placerat SD under Magneplanarerna och under rörslutstegen.
Jag är inte så bra på att "måla ut" beskrivningar om hur det låter, men enkelt uttryckt så är basen betydligt djupare, mer artikulerad och upplösningen i alla register klart förbättrad!
Gillar man det inte av någon anledning, så är det ju ändå inte någon jätteförlust att ha slängt ut en femhundring på detta.
Rekommenderas!
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2008/12/10 01:12:10 |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 07:34:11
|
Hej Strmbrg!
Som alltid är svärdet tveeggat, dvs olika saker funkar olika bra på olika högtalare och framförallt på olika golv.
You win some and loose some.
Dina lyssningserfarenheter med mjuka fötter har jag dock upplevt själv. För att bli förbryllad nästa gång, framförallt på annat golv.
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 09:05:37
|
SD, är det så kallad sorbotan? (Tänker annars bara på Secure Digital, men det kan bli dyrta att placera ett gäng 16GB minneskort under högtalarna ...).
Jag kör med vanliga billiga möbeltassar. Har ett par STORA stycken PU-gummi (som Sorbotan egentligen är) men har dem bara att skydda lacken när jag sätter mina små högtalare ovanpå de stora. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 09:11:26
|
SD-kuddar är av en speciell sorts skumplast, som har stängda porer så de kan göras viktanpassade genom olika storlek.
Själv har jag till förnöjsamhet använt halva squashbollar samt en sorts små runda skumkuddar från Biltema som underlag till både högtalare och apparater.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/12/10 09:12:22 |
|
|
BluesBoy
Member
160 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 11:11:35
|
Kan bara hålla med Strmbrg. SD-fötter ger ett fantastiskt lyft. Jag kör med fötter under min Larsen 4, vilket måste ses som ett måste enligt mig. |
|
|
John K
Member
112 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 15:50:02
|
SD under Magneplanarerna
Men det låter så fel
Överallt när man läser om hur man ska få ut max av Magneplanarerna, så ska man snarare "styva upp" konstruktionen, för att få basen tydligare och mer distinkt.
Detta känns både billigare och enklare. Vilka Magneplan har du? Själv har jag Magneplan 1.6. Jag har lämnat in ritningar till en kompis som ska bygga en ställning, för att strama upp dem (just ringt och bett honom vänta).
Detta måste testas, och det snarast... |
Ta ut glädje i förskott! - Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan! |
|
|
John K
Member
112 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 15:52:59
|
Kom på att både en uppstramning & SD-fötter måste bli ytterligare bättre, eller är jag ute och cyklar...
|
Ta ut glädje i förskott! - Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan! |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 21:53:03
|
Men 1.6orna har ju en mkt tydlig och distinkt bas. Det är ju en av deras styrkor liksom... |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 10:04:49
|
quote: SD under Magneplanarerna
Men det låter så fel
Överallt när man läser om hur man ska få ut max av Magneplanarerna, så ska man snarare "styva upp" konstruktionen, för att få basen tydligare och mer distinkt.
Detta känns både billigare och enklare. Vilka Magneplan har du? Själv har jag Magneplan 1.6. Jag har lämnat in ritningar till en kompis som ska bygga en ställning, för att strama upp dem (just ringt och bett honom vänta).
Detta måste testas, och det snarast...
Hej!
Jag har just 1.6:orna. Jo jag har sett diverse bilder på hur man försöker styva upp panelerna med snedstag. Utifrån vad jag har förstått av detta med mekanik, så leder det bara till att man flyttar resonanserna högre upp i frekvens! Ett mycket enkelt experiment kan ju vara att lägga handen lätt på högtalaren och känna med och utan kuddar. Tonarmar skall ju ha så låg resonansfrekvens som möjligt för övrigt. Sonic Designs hemsida förklarar detta betydligt bättre än jag!
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 10:15:23
|
quote: Men 1.6orna har ju en mkt tydlig och distinkt bas. Det är ju en av deras styrkor liksom...
Visst har dom det! Men jag föreslår att du testar! Det var bra innan, men blev bättre efter. För ditt och mitt vidkommande så är det viktigt med SD även under rörslutstegen. Båda åtgärderna behövs enligt min mening.
/Strmbrg, |
|
|
|
John K
Member
112 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 10:25:04
|
Visst ska det testas...
Jag har beställt SD-fötter, ska få dem nästa vecka (längtar)... ska bli kul att få se hur det blir (Jo, jag beställde så det räcker till rörslutstegen)
Sonic Designs hemsida: då får jag läsa lite om det
Återkommer med lite lyssningsintryck |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 11:19:12
|
You loose some and you win some (-thing else)
Lägre resonansfrekvens ger positiva effekter. Men också negativa. men det kanske inte står på Sonic Designs hemsida.
Att rigga en tonarm med SD-fötter under måste ju vara optimalt? Då kan man ju kanske också känna med handen att det blir "bättre"? |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 11:58:57
|
[quote]Lägre resonansfrekvens ger positiva effekter. Men också negativa. men det kanske inte står på Sonic Designs hemsida. quote]
Direktör Carlsson,
Vilka negativa effekter ger det? Obs, jag menar inte att du har fel, jag bara frågar för att få veta hur du menar.
En annan sak är ju att spikfötters funktionssätt beskrivs som en "akustisk diod". Det ska tydligen betyda att vibrationer bara leds i en riktning eller nåt sånt.
Fråga ett: Vilken riktning? Mot underlaget, förmodligen, eftersom källan är högtalaren och inte golvet. Förutsatt att spetsen är mot golvet, förmodar jag...
Okay, då sätter vi alltså golvet i resonans, men eftersom resonansen inte kan ta sej tillbaks till högtalaren enligt ovan, så fördelas energin mellan värmeenergi i golvet och rörelseenergi (ljud) i luften.
Fråga två: Om den elektriska symbolen för en diod INTE såg ut som en "pil" (påminnande om en kon/spikfot), utan ritades som en cirkel eller nåt. Skulle detta med "akustisk diod" aldrig ha uppstått då? :-)
Mjukfoten tar ju upp en stor mängd av rörelseenergin i sej själv! Den är elastisk, och ger efter för vibrationer alltså. Det betyder ju att den VARKEN leder stora mängder vibrationer vidare till underlaget ELLER tillbaks till högtalaren. Vibrationerna omvandlas till VÄRME i foten! Ja, jo, VÄLDIGT LITE värme blir det! Det skall nog spelas vådligt högt för att foten skall smälta eller börja ryka och lukta illa :-)
/Strmbrg,
|
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 12:46:09
|
Min erfarenhet är att mjuka fötter (typ SD), passar bäst på högtalare som har en stram bas t.ex. stativhögtalare, eller små golvare - medan en högtalare som är bastung oftast mår bättre av andra typer av fötter.
Sladd har förståss rätt när han även påpekar att golvtypen har stor inverkad. Inte alls säkert att SD funkar bra på tjock heltäckningsmatta, medan ett svajigt trägolv eller ett stumt klinkergolv säkert mår bättre av SD.
Personligen har jag hittat den ultimata foten för mig, BDR (Black Diamond Racing) koner med BDR kolfiberpuckar - slår allt jag tidigare testat, du får en renhet och tillsnyggning av de flesta register, förhindrar mycket av vibrationerna att nå golvet - men utan att bli lika "luddiga" som SD ibland blir, kort sagt bättre skärpa med BDR, jag har även testat dessa på mindre högtalare och stativare med mkt gott resultat - stativare har jag ibland kört BDR mot golvet och sedan SD mellan stativ och högtalare med stor framgång.
Nu är ju BDR ganska kostsamt - men enligt mig så är det värt varenda krona, bästa tweaket jag har i min anläggning - men som vanligt så är det viktigt att lyssna själv och bilda sig en egen uppfattning
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2008/12/11 16:10:37 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 13:26:48
|
Hva er bedre? jo mer man leser (og mindre man skriver) heller jeg mer og mer til at den enkelte skaper sin egen hifi virkelighet (og sannhet).
Selv har jeg divergerende erfaringer med både mjuke og harde underlag, det igjen har vel mer el mindre ført til at jeg nu mer ller mindre, stoler på den jobben produsenten av produktet har "tweaket" frem, det er lett å tweake seg til skogs ...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/12/11 13:28:56 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 13:30:56
|
SD-fötter under VT100an? Över min döda kropp! Under de svajiga maggorna däremot kan jag möjligen tänka mig... Men en mjuk fot gör ju att all energi som inte åker ut ur högtalarelementen stannar kvar i kabinett/ram och på så sätt färgar ljudet eller? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 14:39:34
|
Inhouse buy-manager strmbrg!
jag tyckte mer det kändes som en gammal diskussion vi haft förut och dessutom utan att gångna debatter av hel- och halvkonsensus förvunnit. Nu var det Den Enda Lösningen igen, vilket är trist.
Om du sätter en högtalare på en svajig gummitjofräs sjunker resonansfrekvensen för hela systemet. men ger detta BARA positiva effekter?
jag är helt ointresserad av spikes eventuella diod-liknande effekter, har aldrig tillhörrt det lägret av Den Enda Lösningen på spike-sidan.
balans broder. Basen ändrar sig då resonansfrekevensen sjunker. På ett dundrande trägolv kopplar högtalaren inte längre in så mycket "extrabas" till golvet vilket är positivt.
Högtalaren är dock förmodligen framtagen för att stå still på golvet. På betonggolv minskar de positiva effekterna av de mjuka fötterna och man missar dessutom en möjlighet: att KOPPLA högtalare med bra bas till lett fast underlag. Vilket ger en bättre bas. (fast inte på alla konstruktioner)
Mittåt alltså
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 15:12:58
|
För att förvirra det hela ytterligare tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Mina vanliga högtalare är relativt tunga, ca 110Kg, går mycket djupt med mycket kraft, 21". Står på parkett på betong, riktig betong från 1965, inga lekastenar. Jag har upplevt basen som mycket väldefinierad och korrekt men störts av att inredning sjunger med vid lite högre ljudtryck. Fyra Sd fötter av den hårdaste typen löste detta fullständigt, ännu renare bas och överlag bättre upplösning. Så samma test på ett par högtalare av modernare snitt, höga smala med 2 x6" som även dom går djupt och är väldefinierade i botten. SD fötter här, på samma plats som de större, fungerar inte alls, basen ok men all upplösning och definition i mellanregister /diskant försvinner, dom står inte tillräckligt still längre, tre stycken hårda nylonpuckar gjorde susen och allt blev bra. Som sagt, det finns inga sanningar, åtminstone inte i detta ämnet. Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2008/12/11 15:14:00 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 16:29:54
|
När jag provade fötter på Magneplanarer funkade det inte alls. Har bara haft positiva erfarenheter annars.
mvh
S |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 18:14:53
|
I en sekelskifteslägenhet i med jättesvajigt trägolv så var viktanpassade SD-kuddar det absolut enda som fungerade öht med dynaudio c5 á 42kg, med hård avkoppling var systemet obrukbart. |
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 22:09:43
|
Om man inte har väldigt tungt tangentbord...
För övrigt så ger de allra flesta golv/kopplingar samma mjuka koppling för ljudfrekvenser som SD-fötter/mjuka fötter (inte att förväxlas med det hårda mothåll man får vid låga "petfrekvenser"). Skillnaden ligger i basen där en hårdare mekanisk lågfrekvenskoppling typiskt flyttar upp resonanser i det hörbara området.
Det är alltså snarare en fråga om vart man vill ha sina resonanser, i basfrekvenserna eller långt under... |
|
|
Topic |
|