HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppochnervänt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/03 :  20:45:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
(Kan hända att detta är en upprepning från ett inlägg för många år sedan, ber iså fall om överseende.)

Vad tror ni om följande?

Jag utgår i detta fall från ett par tvåvägs stativare.
Dessa är bestyckade med en "bas" nederst och en diskant ovanför.
Lådorna är försedda med gängade fästen i botten och jag har för avsikt att hänga upp högtalarna i taket.

För att kunna göra detta är det ju enklast att hänga dem uppochner.

Efter ett tags lyssnande, känns det som att något emellanåt inte stämmer.
Framförallt orkestrar, jazzmusik etc låter liksom uppochner!

Kan det ligga någon rimlighet i detta?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:16:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Svår fråga, jag har mina stativare ganska högt upp och har därför vänt på dem så att diskanten är neråt, jag upplever inte att något är "uppåner", det låter helt normalt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:25:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Märker du någon skillnad om du står på händerna när du lyssnar?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:28:11  Show Profile Send edison a Private Message
OM högtalarna höjdmässigt placeras så (oavsett oppochner eller normalt) att dina öron får samma avstånd till bas respektive diskantelementen i båda fallen då borde ingen nämnvärd skillnad uppstå, förutom sådana saker som beror på olika avstånd från golvet till högtalarna respektive takavståndet vid takhängningen - dvs diverse reflektionsmönster kan förändras.

Du har tex kanske en matta i golvet men inte i taket, och det lär ju ge lite annat mönster på reflexerna.
Att det skulle "låta uppochner" rent konkret är väl mer en mental effekt (?), en ofrivillig tanke som egentligen inte har med ljudet att göra men som kanske låter sej beskrivas så när man just har hängt lådorna uppochner...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/03 :  23:48:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tvåvägshögtalare har vanligtvis inte samma frekvensgång 15 grader över respektive under axeln på grund av delningsfiltret och elementens interaktion. Om du har högtalarna på stativ gissar jag att din öronhöjd sittande är nästan i jämnhöjd med diskantelementet, men var hamnar du med högtalarna upphängda?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/03 :  23:54:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nej detta var faktiskt bara ett "skoj-inlägg", i stil med nåt som "Hifi-kisarna" i High Fidelity skulle kunna spåna om.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/05 :  14:50:12  Show Profile Send edison a Private Message

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/01/05 14:50:38
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:11:11  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Nej detta var faktiskt bara ett "skoj-inlägg", i stil med nåt som "Hifi-kisarna" i High Fidelity skulle kunna spåna om.

Försöker du avsiktligt förlöjliga deltagare på detta fora?
Vad var annars avsikten med denna tråd? Några vänliga själar föll visst för tricket i ren hjälpsamhet. Du måste ha verkligt roligt nu!

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:21:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Japp!
Vad var annars avsikten med denna tråd?
Ingen!
Några vänliga själar föll visst för tricket i ren hjälpsamhet. Du måste ha verkligt roligt nu!
Nä, det blev inte så kul som jag hade hoppats på.

Man kan ju alltid hoppas att någon annan skickar in nåt som kan lura mej! Eller så har jag redan gått på nåt utan att få veta det ännu?

För att reta dej lite mer, så kan jag upplysa om att "fora" är pluralis och "forum" är singularis.

Själv skulle jag inte bli arg eller stött av att få veta att jag "blivit lurad", men jag förstod inte att någon annan kunde reagera annorlunda. Ber öm ursäkt!

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/05 :  15:32:10  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:

Japp!
Vad var annars avsikten med denna tråd?
Ingen!
Några vänliga själar föll visst för tricket i ren hjälpsamhet. Du måste ha verkligt roligt nu!
Nä, det blev inte så kul som jag hade hoppats på.

Bra, då vet jag

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000