HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur vet tweak-tillverkarna hur de skall göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:21:54  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
"Hur långt får man gå innan även de mest tweak-bitna börjar tycka det blir
löjligt?"

- klädnypor i gardinerna?

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:28:09  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Varför denna övertro på det mänskliga örat??? Varför inte börja använda lite sunt förnuft, speciellt när man börjar bli lite till åren.
Det är ju bara acceptera att man hör inte lika bra när man blivit över 40 som man gjorde när man var 20.
Jag kan tänka mig ett par hifiråttor men inte för att jag kommer höra skillnaden, utan för att dom är fina. Likadant med kablar, vill ha ett par Nordost...inte för att jag kan höra skillnad på en kabel som når 95% av ljusets hastighet mot en som bara klarar 90%. Utan för är en av dom få kablar som är snygga. Sen finns det ju tweak som fungerar, om konstruktionen från början är dålig.
Men som sagt...tron kan försätta berg

Det är inte bara öronen som åldras även förnuftet åldras, fast tvärt om liksom. Man blir oftast förnuftigare med åren. Men vad hjälper det? När man är som mest förnuftig då hör man ju ingenting...

Tweak behöver ju inte alltid betyda ormolja. Mer vikr på grejerna
KAN ju förändra ljudet naturligtvis. Tråkigt bara att behöva gå omvägen via en massa pengar som man i stället kunde köpa musik för.

Tweak kan ju också betyda utseende. Visst är dyrkablar nedrans snygga osv.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/08 :  17:17:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De roliga tweaken är ju de som inte kostar en massa pengar.

Förresten, om man byter till en bättre cd-spelare, är det då inte hel massa tweak man köper?
För det är väl det som skiljer en bättre spelare mot en standard där man bara följt manual A när man konstruerat den?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2009/01/08 :  18:52:20  Show Profile Send kurt a Private Message
Det bästa tweak jag någonsin gjort var när jag ställde förstärkaren upp och ner och sedan CD-spelaren ovanpå den. Eftersom båda hade fötter som kom mot varandra separerades nätdelarna mer . Dessutom gav de dubbla dämpfötterna CD-spelaren bättre stabilitet. Det lät påtagligt bättre, musiken blev liksom lugnare.
Det är möjligt att man kan uppnå nästan samma sak med att placera enheterna en bit ifrån varandra men jag har inte plats för det så de måste stå på varandra.

Kurt
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/01/08 :  18:56:36  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Spännande!
Fick du inte problem med värmeavledning när du ställde förstärkaren upp och ned?
Vad hade du för distanser mellan bordet och stärkarn?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2009/01/08 :  23:11:54  Show Profile Send kurt a Private Message
Jag satte "möbeltassar" på båda sidorna om fyra enkronor och la förstärkaren på. Det var inte ett klass A steg så det funkade.

mvh

Kurt
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/09 :  00:41:44  Show Profile Send edison a Private Message
Ang sand:
Redan Herr Gilbert Briggs (startade Wharfedale, för braa länge sedan) sa på sin tid att bästa sättet få en stum stabil och tyst låda var att bygga den dubbelväggig med sand emellan.Sällan eller aldrig kommersielt lanserat, däremot är ju varianten att ha et tomrum nånstans i lådan somm kan sandfyllas inte helt ovanligt (knappasst asviktig exakt vilken sorts sand man använder heller(?)

Inget kontroversiellt alls med sand som dämpning/vibrationsmotmedel, att sen svensktillverkade saker i små serier inte kan bli skitbilliga oavsett teknisk nivå är ju inget märkligt heller...

Så för min del är "mössen" bara ett sätt att göra sandpåsen mera kul/snygg/kommersiellt säljbar...att de funkar i många fall tycker jag känns som om inte självklart så iaf ganska väntat...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000