HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelriktning, en tillverkningsfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/01/06 :  04:27:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Om den samlade vetenskapliga grundforskningen tror sig veta att det jag anser mig höra är fel, så måste så måste jag nog tycka att det måste grundforskas lite till!

Fast det tycker inte jag. Om du anser att du hör saker, så måste du kunna bevisa det genom lämpliga tester. Finns skillnaden då du lyssnar öppet borde den inte försvinna för att man släcker ljuset. Och om den finns kvar så har du plöstligt bevisat att det finns en skillnad. Och vill du att vetenskapliga metoder skall användas för att verifiera det du anser så får du stå ut med att man måste statistiskt säkerställa att det finns ett samband och då blir blindtestning en metod som måste användas.
Men eftersom i princip alla anser saker så vore det omöjligt att försöka bevisa eller motbevisa sådant.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2009/01/06 04:29:08
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/06 :  09:41:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Man kanske skall lyssna mer på musiken än tekniken lärde jag mig av
det.

Risken är att man alltid sitter och lyssnar efter fel och aldrig bli nöjd med ljudet. Det blir dyrt i längden och uppgraderingarna hjälper inte utan man fortsätter lyssna efter fel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/06 :  11:00:57  Show Profile Send urban a Private Message
Harry_up - du har naturligtvis en poäng där, det jag skrev om grundforskning var nog lite barnsligt tjurskalligt men samtidigt behöver jag inte bevisa någonting för någon annan än mig själv.
Jag har inte något behov av att vetenskapligt säkerställa mina lyssningsintryck fast det vore trevligt om det var genomförbart

Om jag däremot hävdar att en viss produkt är världens bästa för alla så kan jag nog bli tvungen att bevisa att så är fallet.

Dom synpunkter som jag för fram här gäller ju nästan bara hur olika apparater/kablar fungerar i min anläggning i mitt rum. Påfallande ofta så har det dock visat sig att samma karaktärsdrag uppvisas i olika rum och i olika anläggningar.
Men när det tex kablars effekt så kan ju en marginell sådan (vilket det oftast ändå är) också lätt drunkna i andra inblandade apparaters/högtalares/rums inverkan på ljudet.
Blindtestning har jag aldrig provat, verkar besvärligt (jag är ganska lat) eller så kanske jag är feg. A/B-testning har jag gjort nästan till döds. Det är dock en oftast ganska svår metod att snabbt hitta skillnader med, om det inte rör sig om en ganska stor och lätt detekterad skillnad.
Den metod som jag tycker fungerar bäst är att lyssna länge med testobjektet inkopplat,minst flera dagar.Då brukar en känsla av hur det fungerar utkristallisera sig.
Skillnaden i vad som förändrar sig i ljudet är sällan att tex ett trummslag plötsligt låter MYCKET rappare, istället är det en allmän känsla av att det låter mer eler mindre levande i förhållande till hur det lät med den utbytta produkten.
- börjar inte detta vara ganska OT ? -
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/01/07 :  04:52:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Urban:
Javisst, det finns bara bevisbörda om man hävdar att det är på det här viset. Men om man tycker något kan man ju bevisa att det är riktigt för sig själv om man har lust, annars så är det ju lugnt att fortsätta tycka. Säger man att kabel A låter ljust så bör den ju göra det jämt, annars får man säga att kabel A tycker jag låter ljust i min anläggning. Blindtestningar är lite bökiga men tar man hjälp av någon så är det ju inte så bökigt om det är en kabel, olika apparater är klart krångligare. Håller med om att man vill lyssna länge, fast det kan man ju göra blint också. Gäller ju bara att hålla sig från att kika.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000