HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp på vägen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddi
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/06 :  12:35:22  Show Profile Send Freddi a Private Message
Hej!

Har ett litet problem: på jakt efter nya högtalare efter att mina gamla sagt upp kontraktet (igen...) och jag inte tänker reparera flera gånger. Skulle kunna tänka mig att prisnivå ligger på ca.6-7000kr för dom nya. Gärna stativare. Har fått upp ögonen för 2-vägare med banddiskant och då kommer ju XTZ 99.26 emot ganska snabbt. Sen snurrade jag in på Golden Ages hemsida och ser Aurum Cantus Melody 103S till demoexpris...Eller kanske nån har andra alternativ att föreslå? Måste inte vara banddiskant...

Problemet då? Jo, jag har en Rotel RA-04 integrerad förstärkare som skall dra högtalarna och då undrar jag om den kommer att räcka till? Har tyvärr inte möjlighet till att pröva dessa högtalare hemma och vill nu pejla läget lite före jag går vidare med min uppgradering av anläggningen.

Tack på förhand!
/Freddi

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:32:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag tror att den här typen av frågor är ganska svåra att hjälpa till med.

Jag vet inte om just din förstärkare passar bättre ihop med vissa högtalare och sämre med andra. Personligen TROR jag inte att det spelar så stor roll.

Jag vill bara tipsa dej att lyssna på den lilla Elac 310. Det är några siffror till i beteckningen men jag kommer aldrig ihåg sån't.

Den har en mycket fin diskant och en potent bas. Den kostar dock lite mer än det du önskar betala.

Be att få låna hem den. Det är ganska meningslöst att bedöma i butik.
Möjligen kan man jämföra två kandidater i butikens rum, men INTE bedöma hur en viss högtalare låter, annat än just där.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Freddi
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:55:36  Show Profile Send Freddi a Private Message
Jo, jag vet...men som jag skrev så har jag tyvärr inte möjlighet att låna/köpa hem bara för att pröva. Har en idé om hur jag skall gå tillväga ifall jag köper högtalare från Sverige, men jag tyckte jag behövde lite mera information före jag sätter igång. Tänkte bara att ifall någon här på forumet hade erfarenheter av dessa högtalare med en ganska basic integrerad förstärkare...

Elac-alternativet har jag möjlighet att lyssna till hemma så får väl lägga det bakom örat. Tack för tipset!

/Freddi
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/01/06 :  14:09:38  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Såg att det finns ett par demoex. av Elac 310 jet till salu på reference audio.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:04:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Av egen erfarenhet:

Jag hade en Rotel RA-04 och köpte ett par XTZ 99.36 i slutändan. Funderade först också på ett par 99.26 och testade dem faktiskt med min Rotel. Den driver högtalarna, men blir det allt för "kaotisk" musik så klarar den inte riktigt av dem! Fungerade bra till lugnare/akustisk musik men vid rock och hårdrock hörde man att förstärkaren inte riktigt pallade med. Roteln drev faktiskt de större 99.36:orna något bättre än stativarna, men problemet fanns kvar även där så fort musiken blev lite mer krävande. Jag bytte upp mig till en Cayin 153B och då föll allt på plats!

Så kontentan av det hela är att du nog borde fundera på en mer kraftfull förstärkare om du fastnar för XTZ högtalarna! Watten har kanske inte heller den allra största betydelsen, utan mer vilken kontroll förstärkaren har över högtalarna. Testade mina 99.36 med en dubbelt så högt specad Pioneer förstärkare, men det blev bara ännu sämre. Så XTZ verkar (enligt min åsikt) trivas bättre ju renare och mer kontrollerad signal den matas med...
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:08:20  Show Profile Send ninja a Private Message
Ino piPs!?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:14:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ska du behålla Roteln, kolla efter lättdrivna högtalare (typ 90dB).
Go to Top of Page

Freddi
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:47:38  Show Profile Send Freddi a Private Message
Tack för kommentarerna! Det var just den här typen av diskussion jag var ute efter!

Mera mera...

/Freddi
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:46:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag både Elac 203.A och Xtz 99.26 och måste säga att jag gillar elac, fin diskant bra fyllighet i basen med tanke på lådstorleken .
Men Xtz är för mig en mkt bättre högtalare och känns som den skulle ligga i en betydligt högre prisklass .
Kört bägge med en fjuttig nad på 2.20w och det fungerar över förväntan ..

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:47:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Om det inte vore för att de är så tröga (84dB) och kanske i överkant prismässigt, så skulle jag rekommendera B&W CM1. De borde du iofs kunna låna hem från HifiKlubben. Ingen banddiskant, men oj vad de lirar...
Go to Top of Page

Freddi
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/06 :  18:41:32  Show Profile Send Freddi a Private Message
Okej, mera att lägga till på listan.

Hur är det med Monitor Audios sortiment då? Tänkte om det i deras sortiment finns alternativ till exempelvis 99.26 då...

/Freddi
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/01/06 :  20:04:40  Show Profile Send millenniumking a Private Message
RS1 är ju en fin och välljudande högtalare men låter väldigt "liten" i förhållande till 99.26. 99.26 skulle jag kunna leva med utan sub, men kanske inte RS1...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/01/06 :  21:55:38  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har lyssnat på 99.26 hos mschill och tyckte att de lät riktigt bra, hade tänkt köpa ett par innan jag hittade mina QRS Callisto till ett pris som inte gick att motstå. Men 99.26 verkar riktigt prisvärda.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/06 :  23:20:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Rekommenderar ELAC 310.2 JET varmt. Köpte ett par begagnade för 7000 kr inkl stativ samt ett par nya på Reference Audios julrea för 7990. De har ett fantastiskt ljud! Helst diskanten är det bästa jag hört (samma som i Audiovector Avantgarde). Hade tur och fick tag i en matchande center på HIFI-Magasinet dessutom. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000