HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inspelning av högtalarelement- en fundering -
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/03 :  18:52:06  Show Profile Send urban a Private Message
man läser kring detta med inspelning av högtalarna att innan ett bedömande av hur dom presterar kan avges med någorlunda säkerhet så måste dom spelas in. Alla vet ju att ljudet ändras under den första tiden.
MEN det skrivs alltid att förändringen i ljudet beror på att upphängningen och materialet i konerna mjuknar/mognar eller vilken process dessa delar nu går i genom.
Personligen undrar jag om den största delen av förändringen kanske ändå beror på signalledarna i och omkring elementena, det är ju ganska mycket koppartråd ( silver ibland iofs ) i ett element.
Min egen erfarenhet med kablage och inte minst lödningar är att det alltid behövs en inspelningsperiod under vilken ljudkvaliten kan förändras relativt dramatiskt!
Detta får mig att dra slutsatsen att även i högtalare sker denna process fast anledningen verkar mest härledas till detta med upphängningen osv.
En liten fundering som naturligtvis inte har någon praktisk betydelse eftersom inspelningsprocessen går sin gilla gång ändå, oavsett varför den behövs !
Men detta skrivs bara för att stilla sinnefriden .
Så vad tror ni - tänker jag lite rätt eller har jag inte helt fel? Eller finns här någon som inte hör skillnad på oinspelat och inspelat kablage/lödningar och kanske tycker att jag tänker helt fel !
Eller någon som VET att ljudförändringen verkligen beror på detta med styvhet i upphängningen osv!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/03 :  20:24:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad skulle mer exakt hända med ladarmaterialet? Koppar alternativt aluminium är ju samma material efter en månads AC/DC.
Du har visserligen viss materialvandring i förbindelser men det sker under mycket lång tid.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/03 :  20:57:56  Show Profile Send urban a Private Message
vad som exakt händer med ledarmmaterialet vet jag inte men ATT det händer något står väl utom allt tvivel!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:03:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
I princip ALLT är väl påverkbart och föränderligt. I större, mindre, pytteliten eller enorm grad, alltså.

Sen kan man ju ha olika uppfattning om vad som skall klassas som "pytteliten" respektive "enorm" skillnad.

Rimligtvis förändras elementens fysiska/mekaniska egenskaper MER än metalledarnas egenskaper under inspelningen.

Huruvida man förmår att HÖRA olika typer av förändringar tycks vara högst personligt såvitt jag kan utläsa av olika inlägg, dock.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:06:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Är man osäker kan man säkerställa sin osäkerhet genom att hänga en filt över.

Det hjälper inte heller

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:39:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
I ämnet Fasta Tillståndets Fysik studerar man ju bland annat ämnens elektriska (och andra) egenskapers förhållande till bland annat kristallstrukturer. Och där kan man teoretiskt bestämma egenskaperna som utgår från materialstrukturen och sedan i praktiska studier konfirmera att teorin stämmer mycket bra.
Att det motsatta skulle gälla är idag rena spekulationer, och det finns ingen forskning som visar att kristallstrukturer skulle ändras av att det skickas (de små) strömmar (det handlar om i hifisammanhang). Alltså här finns inte bara tvive, här finns mycket starka vetenskapliga stöd för att elektriska ledare vare sig kan spelas in eller gör det.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/03 :  23:27:29  Show Profile Send urban a Private Message
vad som händer i ledarmetallerna vet jag som sagt inte. Att det finns starka vetenskapliga stöd för att elektriska ledare inte kan "spelas" in är en sak, att jag med mina egna öron kan höra ATT det sker någonting är en annan sak. Om det sker i ledarna, i lödningarna, kanske i materialet runt ledarna eller lite grann i här och där är ju svårt att bestämma.
Det senaste exemplet för egen del var när jag monterade nya XLR-kontakter på signalkablarna (Van Den Hul-Thunderline) för placering mellan för- och slutsteg. Efter monteringen hade framför allt basåtergivningen försämrats så till den grad att jag blev tvungen att koppla in den subwoofer (REL Q150) som annars är urkopplad, med läget på volymen ca klockan 11. Gradvis under följande vecka fick jag backa på volymen för att efter ca en vecka kunna koppla bort subben ur systemet helt och hållet, då var basen tillbaka på den nivå som den var innan kontaktbytet.Naturligtvis hade hela frekvensspektrat påverkats men av någon anledning så verkar just basdelen påverkas mest hörbart. Det kanske bara är i min anläggning det fungerar så?
Jag vet att många tex tycker att EKK-kabeln är den ultimata högtalarkabeln eftersom den låter bra och har alla elektriska parametrar som behövs för att den ska leda signaler utan förluster, eller i alla fall med försumbara och ej hörbara förluster. Själv har jag lyssnat på den och även LTS-kabeln som också den mätbart leder signalen på ett teoretiskt exemplariskt sätt.
Men i mina öron så klarar dom inte av att återge det som verkligen ger "liv" åt musiken, den där sista gnistan, det blir liksom lite livlöst.
Så eftersom det vetenskapligt sett inte finns någon anledning till varför dessa kablar ska leda musiken sämre än andra så kanske det är så att vetenskapen kring detta inte är tillräckligt "vetenskaplig"
Den där lilla skillnaden mellan vad som låter bra och vad som låter "levande" är kanske bara så liten att den mätmässigt är mycket svår att detektera!

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  00:03:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Den där lilla skillnaden mellan vad som låter bra och vad som låter "levande" är kanske bara så liten att den mätmässigt är mycket svår att detektera!

Låter möjligt!

Många upptäckter har ju gjorts så att man konstaterat en sak och därefter tagit reda på varför. (Newton och äpplet, något förenklat.)

Frågan är ju bara hur man kommer fram till vad som ger förbättringar, vad som ger försämringar och vad som kanske inte gav någonting? Man borde ju ha någonslags teori som bygger på någon tidigare dokumentation. Annars blir det ju ellt våldsamt tidsödande famlande i totalt mörker innan man upptäcker något av värde.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/01/04 :  00:56:29  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Efter monteringen hade framför allt basåtergivningen försämrats så till den grad att jag blev tvungen att koppla in den subwoofer (REL Q150) som annars är urkopplad, med läget på volymen ca klockan 11. Gradvis under följande vecka fick jag backa på volymen för att efter ca en vecka kunna koppla bort subben ur systemet helt och hållet, då var basen tillbaka på den nivå som den var innan kontaktbytet

Hur lång var kabeln? Om du var tvungen att koppla in en sub för att kompensera för basförluster i en kabel, snackar vi flera dB, vilka senare kom tillbaks efter inspelning. Hur mycket skulle en inbränning kunna göra? 0,05 dB? Jag är övertygad om att skillnaden ligger någon annanstans. Placebo (som jag vanligtvis brukar föreslå)?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:00:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns två (er)kända effekter var gäller inspelning (av högtalare):
a) den "uppmjukning" av konupphängningen som påpekades i inledande tråd.
b) örats "uppmjukning" över tiden. Örat har en förmåga att vänja sig vid ett visst ljudkaraktär över tiden; och motsatt, plocka fram dissonanser i ljudkaraktären. Alltså vi har en förmåga att dels vänja oss vid den klangkaraktär nyköpta högtalare för in i vårt hem, dels drabbas vi av "lyssningströtthet" när vi börjar erfara att nya högtalare lider av brister som stör vår känsla för det vackra.

Vad gäller vetenskap och fysik, är det däremot oerhört viktigt att vi anammar de lagar som styr universom, neutrions och fotosyntesen. De fysikaliska lagar som bygger upp vår världsbild idag är väl definierade och väl prövade; vi är ganska många som suttit och bestämt elektronens laddning, och Einsteins ralativitetsteorier stämmer så förbaskat bra att GPS-satelliternas klockor måste justeras pga av gravitationens effekter på tiden.
Kort: det finns ingen specialfysik som styr vår hobby. Många påstådda effekter är mest mytiska och har kanske sitt ursprung hos någon som vill tjäna pengar på att sälja apparater som anses ha viss effekt. Inbränning av kabel är just en sådan effekt där det inte finns uns av bevis eller ens en fungerande teori om vad som händer i kabeln.
Många sådana här hifi-myter är lätta att genomskåda och avfärda om man gör en enkel fysisk analys.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:57:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Inbränning av kabel är just en sådan effekt där det inte finns uns av bevis eller ens en fungerande teori om vad som händer i kabeln.
Just därför är det irriterande att effekten är så påtaglig. Man frågar sig ju varför i herrans namn det blir så.

Att det har med dielektrikat (isolermaterialet) att göra har vi konstaterat men varför är jag inte man att svara på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:19:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jodå Bernt, man vet hur ett dielektrika formateras och varför. Matrialegenskaperna/tekniken i dielektrikat är en av nyckelegenskaperna i en kondensator. Snacka med Rifa så kan de säker förklara det tekniska bakom det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:32:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha, där kom visst en öppning. Kondingar har ju samma bekymmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/04 11:34:00
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  13:43:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Pac: där har du delvis fel. Kondensatorns funktion bygger ju på att det finns ett dielektrikum. Och olika dielektrikum har olika dielektricitetskonstanter som gör att ett par motstående metallplattor utgör en kondensator med olika kapacitans.
Sedan vet vi att olika dielektrikum har olika egenskaper: keramik har en hög grad piezoelektrisk effekt osv.
En kabel däremot har ju en isolering som skydd. Det är ju ingen signal som transporteras GENOM isoleringen och därmed har isoleringen INGEN inverkan på signalen i kabeln. Det senare är svar från två av RIFAs bästa konstruktörer.

Sedan om jag får ha en åsikt om diskussionen (ordningsfråga), tycker jag det är mycket ledsamt att åsikter, myter och ibland ren osanning förs fram som fakta - "alla vet ju att ...".
Vidare tycker jag att ordvändningar som "jag anser", "jag tycker", "jag upplever" är mer relevanta, speciellt när man diskuterar saker som till så stor del bygger på subjektiva upplevelser. Glöm heller inte bort att våra sinnen är mycket lättlurade.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/04 :  14:22:04  Show Profile Send urban a Private Message
soundbrigade, en fråga. Är det så att den effekt som isoleringens påverkan på en ledare som tex Supra hävdar att den har, verkligen inte finns? Jag åsyftar då Supras DAC-kabel om vilken dom skriver : The velocity factor of Supra DAC is as high as 78% of the speed of light, owing to the low dielectricity of the gas blown foam skin insulation. With PTFE/Teflon it would have been only 71%.
Det verkar som verkliga siffror, och av dom måste man dra slutsatsen (om siffrorna stämmer) att isoleringen HAR en inverkan !
Supra anses väl som en seriös kabelproducent med en vetenskaplig inställning till sina produkter. Så kanske två av RIFAs bästa konstruktörer har något att lära, och har dom inte det så måste kanske Supra se över sina produktblad.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2009/01/04 :  22:21:40  Show Profile Send Dr.G a Private Message
Jag har alltid hävdat bestämt att om man tycker att man hör en skillnad så finns det en skillnad. Om skillnaden är inbillning är den ju likväl verklig för den som hör den. Skall man däremot säga att skillnaden beror på en viss komponent så måste man utföra randomiserade lyssningsförsök med ett stort antal försöksdeltagare. Men egentligen spelar det väl ingen roll ifall det är den eller den komponenten (eller inbillning) som orsakar skillnaden så länge man är nöjd. Är man inte nöjd så gäller det ju dock att veta var felet ligger. Men då kan man ju testa med bara sig själv som försöksdeltagare. Det är ju inte det stora antalet slumpmässigt utvalda deltagare som skall lyssna i din anläggning, utan bara du (och dina vänner och närstående).
Så, för att en tillverkare skall kunna säga att hans produkt gör den eller den skillnaden i upplevelse måste han kunna visa upp en vetenskapligt hållbar och statistiskt signifikant studie. För att du skall kunna säga att du hör skillnad behövs bara du.

mvh
Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  22:41:28  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Om skillnaden är inbillning är den ju likväl verklig för den som hör den.

Instämmer!

Men det är ju lite synd om inbillningen framkallas först efter ett inköp av en ny jättedyr pryl.
Det bästa vore ju om inbillningen kunde komma ändå, liksom.

Ibland inbillar jag mej att det låter bättre ibland sämre. Men det gör det nog inte. Det är nog bara ljudkomponenten "jag själv" som varierar från gång till annan.

Jag vill inte skylla på elnätet, nämligen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/04 :  22:55:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Men det är ju lite synd om inbillningen framkallas först efter ett inköp av en ny jättedyr pryl.
Det bästa vore ju om inbillningen kunde komma ändå, liksom.

Vem avgör om det är inbillning?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  23:09:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Vem avgör om det är inbillning?

Jag vet inte. Jag relaterar till mej själv. Jag tror att jag inbillar mej saker emellanåt. Det kan ju vara annorlunda med andra människor. Det kanske finns de som aldrig inbillar sej någonting. Ingen aning.

Tillspetsat skulle jag nog påstå att du inbillar dej, om du sa att du hör skillnad när du TRODDE att jag vänt den absoluta fasen, fast jag inte gjort det. Men det är ju ett väl spetsigt exempel.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/04 :  23:22:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Tillspetsat skulle jag nog påstå att du inbillar dej, om du sa att du hör skillnad när du TRODDE att jag vänt den absoluta fasen, fast jag inte gjort det. Men det är ju ett väl spetsigt exempel.

Förstår inte att du kan påstå att jag inbillar mig, när du inte själv har något att referera till .

Jag gillar spetsiga exempel, men jag vet inte vad du hörde, om jag trodde vad du hört så hade jag knappast uttalat mig, vad du hör får stå för dig själv.

Vad jag hör står jag för.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/01/05 :  04:12:19  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Blev rädd för mej själv när jag läste tråden med stort intresse, har vi verkligen blivit såhär nördiga? ;).

Handlar det inte om att njuta av sin anläggning? Låter det illa byt ut det. Om det inte går att spela in det vill säga.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/05 :  07:04:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nästan alla trådar verkar utmynna i att någon blir irriterad.
Någon tror, att någon annan - i skydd av internet - sitter och jävlas.
Man är misstänksam och vill försvara sej.
Man vill vinna "krig" och ha rätt.

Men det är kanske bara inbillning?

God trettonhelg!

:-D

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2009/01/05 :  16:33:32  Show Profile Send Dr.G a Private Message
Jag tror kanske att man behöver en pryl för att inbilla sig. Det är som placebo.
"In 2008, a study showed that the placebo effect was stronger if patients believed that the drug they were given was more expensive compared to a control group who received exactly the same placebo but were told that the drug was very cheap"
(http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo)
Utan piller - ingen effekt, även om det bara är sockerpiller. Ju dyrare sockerpiller desto större effekt.

mvh
Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:35:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fasen! Får repetera kursen i fasta tillståndets fysik, men jag vill minnas att elektronerna förflyttades med en bråkdel av ljushastigheten i en kabel.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:35:10  Show Profile Send urban a Private Message
Jo, det ÄR ruggigt lätt att inbilla sig förbättringar, oftast kanske för att man verkligen önskar att det SKA bli en förbättring! Men det känns som att med nu några års erfarenhet så börjar det vara lättare att verkligen höra verkliga skillnader
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/01/05 :  18:17:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Så kanske två av RIFAs bästa konstruktörer har något att lära, och har dom inte det så måste kanske Supra se över sina produktblad.

Jag tror de har ganska klart för sig vad de pratar om!

Om vi pratar en "digitalkabel" så skall denna transportera en signal från en sändare till en mottagare. Dessa är anpassade till varandra med en viss impedans (vanligtvis 75 Ohm) vid frekvensen x.
Här kan du få mycket stora förluster beroende på hur kabeln är uppbygd (dielektrum, ledare, skärmning & använd frekvens)- inget nytt under solen!

Läs t.ex. ARRL-handbook så får du en utförlig förklaring av teorin - en högtalarkabel är dock en helt annan fråga.

Detta är tyvärr ofta ett av grundproblemen när olika "tweaks" m.m. diskuteras - man tillämpar en korrekt teori men inte där den fungerar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000