HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereophile, JA, mäter upplösning på CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/03 :  10:37:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag snubblade in på Stereophile idag.
Trots att det regnar ute har John Atkinson på Stereophile gjort denna dagen till en synnerligen intressant dag.

Han har har använt sin SYS2722 från Audio Precision för att mäta upplösning på CD-spelare sedan December 2007 och nu publicerar han sina mätningar och teorierna bakom dem.
http://www.stereophile.com/features/1208jitter/index.html

John Atkinsons förklaringar och motiveringar till sina slutsater är ruskigt intressant läsning som ger en hel del inblickar i vad som påverkar spelarnas prestande.

Min alldeles egna slutledning av John Atkinsons test är att det finns grova prestandaskillnader mellan apparaterna som är ett av fundamenten som vår hobby vilar på.

Det känns skönt att han påvisar att "CD inte är CD" på ett strukturerat vis.

Jag misstänker att det här leder till en hel del diskussioner mellan tillverkarna på CES i Las Vegas i år.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2009/01/03 :  11:09:15  Show Profile Send snakeman666 a Private Message
Jösses...Den engelskan var inte att leka med.

Väldigt intressant läsning när man väl lyckades traggla sig igenom texten.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/01/03 :  11:20:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Intressant läsning


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/03 :  12:41:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Själva beskrivningen av testet är riktigt faktaspäckad text med många källhänvisningar. Jag behövde läsa ett par gånger.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/03 :  19:34:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spännande! Fanns en "Utskriftsvänlig version" som kommer utgöra perfekt lektyr!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/01/03 :  20:00:50  Show Profile Send Schulze a Private Message
Tack för tips om läsvärt test!!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2009/01/04 :  00:41:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Intressant att prestigemärken som Krell och Mcintosh inte får något vidare beröm.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/01/04 :  19:08:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Filikoster> Hur tänker du då? Vad är det som är intressant med just Krell o Mcintosh och hur tolkar du graferna i så fall?
Det är väl dokumenterat i säkert 15 år att det är mätbara skilnader mellan olika cd-spelare, detta brukar dock inte säga så mycket om ljudet för mig som lyssnare i allafall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/04 :  20:14:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Adagio, du stjäla orden ur min mun. Att mäta är en sak och hur vi uppfattar det en helt annan. Det är uppmätta prestanda som JA presenterar. Inte ens JA försöker sig på att koppla ihop upplevelsen med den uppmätta prestandan.

Vidare kan man titta på de spelare som presteras bäst mätningar. De är alla från så kallade "prestigemärken".

För att få lite perspektiv:
Att tillverka en D/A-omvandlare med efterföljande linje steg med över 140dB i signalbrusförhållande är EXTREMT svårt och ingen "vardagsmat". Läs gärna det JA skrivit om testen och testapparaturen. Den apparaten han använder för sina mätningar var state of art i början på 2008. Den koster fruktansvärda pengar, jag gissar på runt 500.000kr inklusive mjukvara. Det är altså ingen enkel apparatur som man har hemma. Det är superanalysator av högsta rang ämnad för laboratorier.

De bästa Hig resolution-spelarna har prestanda som är mycket när mätgränsen för denna superanalysator... De ger superanalysatorn en rejäl match och den äldre analysatorn som JA använde tidigare är passerad med hästlängder. För att uttrycka det milt så är spelarna väldigt bra och de som konstruerat dem riktigt duktiga.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/01/05 :  18:38:14  Show Profile Send esl a Private Message
När MatsT hade bytt klocka på SONY SCD 940 SACD spelaren så hördes skillnaden till ett angränsande rum!
Och nu tolkar jag PAC lite mellan raderna att skillnaderna skulle vara mycket små mellan spelare och att det krävs supergrejjer för att analysera skillnader mellan CD spelare?
JA#180;s mätningar är annorlunda än de metoder som använts innan, men jag vet inte om den "nya" metoden är mycket bättre än den gamla.
Vanliga jittermätningar är mycket enkelt att göra, men kräver en hel del tid då det är statistiska mätningar man pratar om och en medelvärdesbildning som tar flera minuter.

Hörbara skillnader är det helt klart, det är vi nog väldigt enade om. Och de kostar så lite :-)
Trevligt med lyssningstester också! (om alla nu är överens om HUR man skall lyssna ;-)

/esl



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:33:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Och nu tolkar jag PAC lite mellan raderna att skillnaderna skulle vara mycket små mellan spelare och att det krävs supergrejjer för att analysera skillnader mellan CD spelare?
Nej, nej, nej, nej, nu ser du spöken på ljusa dagen Martin. Det står ingenting mellan raderna på det jag skriver. Här finns inga dolda budskap.

Det enda jag säger är att det är svårt kanske tom omöjligt att kvantifiera mätbara skillnader i ljudupplevelse. Jag menar altså att man inte kan säga att x% "bättre" mätning betyder y% "bättre" ljud.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:36:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Pac: Så tråkig vår hobby hade varit om man hade kunnat det.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/01/05 :  20:40:48  Show Profile Send esl a Private Message
Apparater med mycket lågt Jitter verkar ju få bra lyssningsbedömningar i alla fall. Och klockmoddade spelare sopar banan av ickemoddade.
Jag drar då slutsatsen att jitter är hörbart och till det sämre.
Sedan är det säkert så att bara för att jittret är lågt så låter apparaten bra.

Kvar i ekvationen står då hur apparater som Krell ex.vis som nämnts ovan också, faktsikt har riktigt mycket jitter, prisas av många recencenter?
McIntoch $6000: "The averaged level of the noise in this graph is around 12dB higher than the 16-bit noise floor, suggesting closer to 14-bit performance than the necessary 16-bit. As suggested in the review, the McIntosh needs to be used with a standalone D/A processor to give the best sound."

Alltså en pryl för 50000 spänn behöver en separat DAC för att låtabättre, vilket också kan tolkas utifrån mätresultatet.

Krellen låter bra enl recencenten samt uppvisar mycket lågt jitter.
Så jag skönjer ett mönster mellan lyssningsresultat och mätning i detta fallet.
Skulle va intressant att se mätning på vår referens CD spelare Pioneer 668. För det är väl fortfarande den som gäller om man vill ha det mest neutrala?
Vad säger högvarteret?

/esl





Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/07 :  19:28:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Man kan tycka vad man vill, men min tro på Bryston har förstärkts rejält.
Visserligen var det här ingen jämförelse i ljudvägen, men man kan kanske ändå dra vissa slutsatser.
Synd bara att även CDP i den prisklassen är out of reach för mig.
Och skulle jag få lite pengar över, skulle jag satsa på lite nyare dator. För min fyller snart tio år!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/08 :  09:17:35  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Intressant läsning, tack för länken :)

Ska försöka mäta upp lite DAC:ar och CD och DVD-spelare enligt testet i artikeln, då vi har samma utrustning på jobbet, och några "audioexperter" som gärna mäter jitter, min kollega hade redan gjort en testfil för att göra testet i artikeln :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/08 :  17:04:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kilgore, skojar du med mig?

Fy sjutton vad intressant!!!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/09 :  08:40:35  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Nej Pac, jag skojar inte med dig :D

Ja jag kan posta resultaten här, om det finns intresse.

Om ngn i Malmö-trakten har en High end-spelare eller DAC att låna ut så kan jag fösöka testa den oxå.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/09 :  08:56:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
testa gärna en "low end" spelare med, som jämförelse !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/09 :  09:32:43  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Visst ska det testas "low end och mid end", även DVD-spelare ur olika generationer och prisklasser.
De jag har att börja med är:
Benchmark DAC1 USB
Harmony Design DA9
eoJEUD NOS DAC
S.A.T. Cdfix
Pioneer DV737
Denon DVD-2200

Sedan kan jag nog låna ihop till Lavry DA10, lite Pioneer, Marantz Cd-spelare, o kanske även en Primare CD31:a

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:47:18  Show Profile Send Blue a Private Message
esl: "Skulle va intressant att se mätning på vår referens CD spelare Pioneer 668. För det är väl fortfarande den som gäller om man vill ha det mest neutrala?
Vad säger högvarteret?"

Rättning: ER (LTS) referens torde där väl stå, inte "vår". Jag och många med mig har helt andra referenser.

: )
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2009/01/09 :  21:30:29  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
esl: "Skulle va intressant att se mätning på vår referens CD spelare Pioneer 668. För det är väl fortfarande den som gäller om man vill ha det mest neutrala?
Vad säger högvarteret?"

Rättning: ER (LTS) referens torde där väl stå, inte "vår". Jag och många med mig har helt andra referenser.

: )


Medhåll.
Och för ordningens skull så är det en DVD-spelare och inte en cd-spelare...


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/09 :  21:52:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
om det finns intresse.
Jodå, det gör det.

quote:
Och för ordningens skull så är det en DVD-spelare och inte en cd-spelare...


Då kan man mäta med Hi-resolution, J-signal DVD-A, också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/10 :  22:37:53  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Superläckert, Kilgore!

Inte var som helst man kan få tag i sådana värdefulla mätningar!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:20:46  Show Profile Send Patrik a Private Message
Jättekul Kilgore. Ser fram emot resultatet.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/16 :  11:27:46  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Så där ja, då har vi börjat mäta så smått.
Ska försöka presentera de första resultaten nästa vecka, måste bara fixa ett Photobucket-konto först.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/16 :  17:27:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kilgore!

Lysande. Ska bli kul att se dina mätningar sen.

Jag tror att det går att mäta nästan allt. Utom den saken hur det låter just i öronen på en specifik människa!
Och sen finns det garanterad stora skillnader mellan olika ljudideal etc.
Samt att det är bara några få unnade att ha absolut perfekta förutsättningar hemma osv.
I ett liv bland oss vanliga människor finns det väldigt många kompromisser att ta hänsyn till.

Edited by - pick-me-up on 2009/01/16 17:29:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000