HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med Amplifix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/04 :  20:42:11  Show Profile Send Outsider a Private Message
Hej,

Jag har i dagarna fått problem med min SAT amplifix. Det kom helt plötsligt. På volym 4 så kommer det ett ljust ljud ur fronthögtarlarna, och ett brölande ur subwoofern(som är anslutet på pre out, så felet kanske sitter i försteget). Det är inte så högt, men man förstår ju att något är galet. Om jag höjer mer så försvinner fenomenet såvitt jag kan höra helt och hållet. Vidare tycker jag att den låter som vanligt också.

Är det någon som har en ide om vad det här kan bero på, hur man kan åtgärda, eller om det här kan vara farligt för andra komponenter i anläggningen?

Flytta gärna den här tråden om den ligger på fel ställe.

Mvh

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/05 :  00:05:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Volympoten?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:14:48  Show Profile Send Outsider a Private Message
Det är säkert ingen omöjlighet. Hur kan jag kontrollera det?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:28:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Åter igen,,
Bäst feedback från man från ÅF/GA. Ring HifiConsult!
0322 - 166 10

Du hittar med nummer på deras hemsida.
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=002,005

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/05 :  12:38:48  Show Profile Send dwain a Private Message
Pröva och stäng av amplifixen och dra ut kontakten. Låt den sen stå strömlös i 30 min eller något mer. Brukar lösa det hela. Oftast bara en mjukvarubugg. Har hänt en gång med min också. Det räckte med att som sagt göra den strömlös ett längre tag.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/05 :  13:03:17  Show Profile Send Outsider a Private Message
Tack för era svar. Jag talade med HifiConsult, och de kunde inte komma med något bra svar på vad det kunde vara.

Jag har startat om den, men inte haft den strömlös någon längre period. Jag ska prova det ikväll.

Mvh
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/07 :  00:18:43  Show Profile Send Outsider a Private Message
Felet försvann tillfälligt genom att bryta strömmen en längre tid. Kom dock tillbaka igen efter ca 1 timmes lyssnande. Urkoppling igen löste problemet temporärt. Felet kom tillbaka igen efter ca 30 min. Det verkar vara något annat som är galet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:03:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det kan vara en kall-lödning. Har min cd på lagning och den lider troligen av detta. Felet kommer och går beroende på hur länge den varit påslagen.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/07 :  13:53:44  Show Profile Send Outsider a Private Message
Låter troligt. Är det här något man kan se med blotta ögat?
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/02/07 :  16:34:12  Show Profile Send softishman a Private Message
Går att se om man tittar noga men det är säkert svårt att se alla lödningar bra.... Det är nog lite trångt... Lämna in den på en firma som kan fixa sånt!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/07 :  16:41:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lödningar som ger sig är riktigt besvärligt att felsöka. Att sitta och försöka hitta var lödningarna är dåliga är väldigt svårt om man inte har mer att gå på än vad du har. Du kan ju iof sitta och avsyna alla kort om du vill, men det är ett digert arbete. Det är kanske bättre att löda om alltihop på en gång. Omlödning görs snabbt och säkert(om man vet vad man gör...) med en varmluftslödkolv. Om du inte är en hejare på att löda så vänd dig till någon som har kunskapen och de rätta verktygen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/02/07 :  21:23:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag vet inte riktigt hur volymen på denna funkar, men om volymen är ansluten till någon form av motståndsnät så skulle de kunna vara just det motståndets lödning på volymläge 4 som spökar, jag hade detta problemet på en annan stärkare häromdagen, den brölade oxå som du beskriver, en liten omsmältningslödning och saken var klar.
Om du är van vid kretskort och kan se hur det fungerar i kretslösningen så bör du kunna hitta en lödning som har släppt, på kortet eller på volympotten, det ser ut som en liten grå eller svart (vallgrav) ring runt själva komponenetbenet och ses enklast på undersidan av kretskortet.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/16 :  20:45:25  Show Profile Send Outsider a Private Message
Hej igen, och tack för all input!

Jag kanske skulle ha nämnt från börja att det inte bara är volym 4. Det återkommer sedan på 9-13, försvinner sedan. Men återkommer säkert med jämna mellanrum om man fortsätter att höja. Jag har skruvat bort höljet och försökt se något som ser skumt ut, utan att egentligen se något konkret. Jag är dock inte speciellt rutinerad på att felsöka kretskort, så min iaktagelse kanske inte säger så mycket. En eventuell omlödning känns otroligt omfattande då det är flera hundra lödpunkter på kortet. (känns det som)

Edited by - Outsider on 2009/02/16 21:06:53
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/16 :  21:43:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vad säger HiFiconsult? Har du varit i kontakt med dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/16 :  22:03:15  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jovisst, som jag nämnde har jag pratat med HiFiconult, men de hade som ingen direkt ide om vad det kunde vara som felade.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/02/17 :  12:39:32  Show Profile Send sopwith a Private Message
Om du gillar förstärkaren så lämna in den för reparation, är det ett elektriskt fel så kräver det oftast ett komponentbyte, om man inte hittar en lödning som har släppt, felet du beskriver låter som ett jordfel, dvs jorden ligger och glappar av och till och spökar till signalen.
Har för mig att S.A.T krängde av hela fixdelen till Primare, kolla med dom om lämplig reparatör.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/02/17 :  17:02:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej!

Det finns egentligen bara ett ställe som kan reparera SAT i landet. (och de är i princip de enda som kan få tag på Micke vid behov)

Ring 031-252547 och prata med Martin

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:37:58  Show Profile Send Outsider a Private Message
Tack! Jag ska ta kontakt med Martin i dagarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000