HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subwoofer med SS8545K??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:58:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag hade besök av HiFi-kompis igår och då vi gjorde den sedvanliga vändan genom alla attiraljer man samlar på sig trillade vi över en SS8545K som jag har liggande. Det är tyvärr enbart ett element och funderingarna har gått till att bygga en centerhögtalare av den. Men det har inte kännts helt rätt för jag är inte inne på bio system, det är tvåkanal som gäller i det PAC'ska kället.

Men kompisen kom med en idé som jag tände på direkt, hans omedelbara kommentar var "Den kan du bygga en subwoofer av!"

Det skulle passa perfekt till min tvåkanals bio samt till att ge ett par monitorer(modell små(Audax 5" & Audax 1" silkes dom)) lite bas stöttning.

Jag har suttit och simulerat lite fram och tillbaks och har kommit fram till att en ca 27l basreflexlåda avstämd runt 34Hz skulle ge i rundaslängar 30Hz F3 med mindre än 5mm konutslag. Det skulle ge en möjlighet till lite extra EQ eftersom 8545K har +-6,5mm linjärt och +-10mm max. Och därmed kanske kunna ge nedåt 25Hz som F3.

Vad tror Ni om detta? Låter det som att jag har simmulerat rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Om jag vill EQ'a lite och vill ha flexibiliteten både med brytfrekvens och förstärkning, finns det någon bra subförstärkare som ger mig den möjligheten?

Eftersom detta är första gången jag över huvutaget tittar på en sub skulle jag vara väldigt tacksam för alla förslag och synpunkter.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/01/04 :  11:07:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Va???

Var det ingen som ville snacka om denna? Kom igen nu, det var säkert något som någon reagerade på.

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:23:54  Show Profile Send kung a Private Message
Vad blir det för skillnad om du stämmer av lådan till 25Hz (och eq:ar?), istället för att stämma av till 34Hz och eq:a?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/01/05 :  03:05:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Kung!

Tja man förflyttar 3db punkten lite lägre men tonkurvan blir inte lika rak. Anledningen till att jag stämmer av så förhållandevis högt är ju att vid dessa frekvenser har högtalaren en 4pi radiering snarare än en 2pi och därmed kommer rumsförstärkningen in ganska kraftigt. Vidare tänkte jag göra som Audio Pro med basporten, rikta den nedåt så att kopplingen till rummet/golvet blir väldigt väldefinierad och hyffsat kraftig.

Men jag tar mig en simulering på ditt förslag i morgon så kan vi se vad det ger.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:21:31  Show Profile Send kung a Private Message
ett annat förslag är ju att sänka fs på elementet..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:22:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man kör ett slutet system då. Det blir en del pulver för att få ut 30hz men borde gå utan oklarheter kring porten. En söt liten låda blir det också. Fast det blir snarare 40hz. Alltså ingen sub.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:07:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Om man kör ett slutet system då. Det blir en del pulver för att få ut 30hz men borde gå utan oklarheter kring porten. En söt liten låda blir det också. Fast det blir snarare 40hz. Alltså ingen sub.



Hej B!

Nja slutet tror jag inte att jag vill köra, det räcker nog inte detta lilla element till för. Det blir nog precis som du antyder en väldigt midbas istället för en sub.

Ang. att stämma lägre: Om jag stämmer lägre så blir helt klart frekvensgången mer "sluttande" även om jag kompenserar med lådan. Vidare börjar känsligheten gå alldeles åt pepparsvängen vilket iof kanske inte är några jätteproblem eftersom man kan kompensera genom att dra på lite. MEN som vanligt finns det många aspekter att ha koll på. Om jag stämmer lägre finns det stor risk att normal lyssnar volym bottnar det lilla elementet.

Egentligen finns det väl bara ett val att göra. Bygga eller strunta i det.....

Får suga lite till på den karamellen tror jag.

Tack för tipsen och idéerna.

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:09:00  Show Profile Send kung a Private Message
köp ett till och bygg en högtalare :)
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:52:05  Show Profile Send mjon a Private Message
Eller sälj den, vet nog en som kan vara intresserad... :)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:10:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bygg! Som du beskriver dina huvudhögtalare kan du ju gott behöva lite uppbackning i basen. Jag tror nog du kan stämma av vid 34 Hz utan problem och utan att bekymra dig om Eq och andra bökiga saker. Förbättringen i basen borde ändå bli avsevärd, eftersom dina huvudhögtalare knappast går särskilt lågt, eller? Att låta basporten mynna neråt är väl kanske inte idealiskt, i alla fall måste man nog räkna ut portdiameter och -längd på ett annat sätt om inte högtalaren står på höga ben, eller nåt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000