HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Billiga trafar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2009/01/02 :  10:46:44  Show Profile Send Bardis a Private Message
Satt på hemlighuset och läste i Kjell & Co katalogen. Där hade de billiga nättransformatorer från 25kr till 65kr. Bara lågvolt 6/9/12V.

Men borde det inte gå att kombinera två av dessa trafar genom att först transformera ner och seda upp spänningen Tex 230/12 till 6/230 detta skulle ge 460V. Det omvända 115V. Samt ett antal kombinationer till med 9V trafon.
Skulle detta kunna fungera så har man en billig nätdel

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2009/01/02 14:46:17

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/01/02 :  11:30:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det funkar principiellt att göra så men det blir problem om man försöker transformera upp till en spänning högre än den ursprungliga inspänningen (230V) eftersom trafokärnorna kommer att mättas.
Upp till 230V ut går det dock bra att köra småtrafos back to back ch det kan vara ett riktigt elegant sätt att få fram både glödspänning och högspänning till mindre rörsteg.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2009/01/02 :  14:54:56  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det finns ändå en del olika alternativ på utspänning: 115, 153, 172, och 230V om man endast tittar på de sänningsalternativ som finns på Kjell & Co.

Till glöden skulle man få parallella några trafar för den 6V trafen är bara på 300mA. Så klart beroende på hur många rör man använder och hur mycket de drar ström.

Hur ligger det till på andra lågprisfirmor med lämpliga trafar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/01/02 :  15:19:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Electrokit och Bhab säljer en serie billiga EI-trafos upp till 48VA med liknande sekundärspänningar, har använt dem ett par gånger.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  21:51:43  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Använde att par vanliga 230/12V belysningstrafos till ett rörförsteg jag har. Med den ena vägbulan i väggen, och den andra i apparaten blev det till och med riktigt snyggt :-) Toppvärdet för 230V RMS, blir ju upp till ca 320V när man likriktar det, så efter mitt filter så tror jag hade 280 - 290V, räckte bra för en småsignalpryttel iallafall.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000