Author |
Topic |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 12:12:10
|
Jag sprang på en liten apparat (http://www.diybuy.net/thread-166978-1-1.html.) och kände visst behov av att äga en sådan. Sedan slog det mig att det kanske skulle gå att sno ihop en sådan själv . Och för att hjärnan inte skulle få någon ro kom jag in på tankar om en "inofficell minitävlig": vem bygger det minsta förstärkaren? Eftersom liten kan innebära ganska mycket skulle en slik tävling bara få vara "inofficiell" utan priser och hedersomnämnande, ty, en liten förstärkare med ett litet rör som 6S45P kan ju göras så mycket mindre än en miniförstärkare med KT88, fast KT88:an kan ju också göras liten men .... ja ... relativt sätt.
Det känns lite IKEAsnkt det här. Kamprad skriver i sina budord att "dyra lösningar är ofta signerade medelmåttor" och något om att ta fram en billig möbel som folk har råd att köpa är förbehållet experten. Att sno ihop en bra förstärkare när budget och storlek inte är begränsande faktorer är en barnlek men sätt tak och tröskel (pengar och kilon) så blir det tuffare.
Jag inbjuder vemsomhelst att grubbla på det här och kanske möta upp i Göteborg framåt våren. Pac kan säkert tilldela oss ett litet grupprum (eller städskrubb) där vi kan spela skjortan av varandra. Och det skulle vara kul att se lite byggbilder i den här tråden, om nu ingen nödvändigtvis vill ha en alldeles egen tråd.
PS. Det är ingen som ska till Kina och kan hämta upp en sådan där liten stärkare åt mig?? |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 17:56:36
|
Kul idé!
Uteffekt/Volym=Värdemätare? Risken är att det blir för lite uteffekt så att det inte egentligen blir spelbart......
"Peoples choice"?
Istället kanske bara en avdelning med "mini-hajfaj" innehållande signalkällor, förstärkare och högtalare?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 18:15:15
|
Mec rätt högtalare kan man ju få höga ljudtryck på 0,7 ... 0.8W. Där kan man ju nästan säga att gränsen går. Sedan är det så att ett SE-steg på 7-8W blir inte alldeles jättelitet. Järnklumpen som ska förvandla HSP till LSP blir ju plötsligt större. Men man kan ju testa och se hur kompakt det går att bygga. Men sorts omräkningsfaktor kanske går att ta fram ändå - watt/cm3 eller watt/kg. Inser nu när jag skissar lite att nätdelen är ett bekymmer. Det är egentligen toroider och R-kärnetrafos som gäller. Om man inte kan sno ihop ett switchat aggregat. Den kinesiska miniförstärkaren har ett switchat aggregat - tjusigt.
Några andra referenser: http://www.roehrentechnik.de/html/kolibri.html http://www.jogis-roehrenbude.de/Wettbewerb2/Gerd-Reinhoefer-Amp/Reinhoefer-Amp.htm |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 20:47:12
|
Intressant idé om man skall ner i den storleken är ett smps ett måste annars får man helt enkelt ha en separat nätdel. Jag kommer att ta en extra titt på just smps för jag tycker att det är intressant men då får det bli ett sidospår för det är en hel del annat som skall plöjas igenom först.
Jag har några rör som man skulle använda så varför inte jag kollar och ser hur det går att få ihop något av det om inte så kan man ha lärt sig något.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 22:01:50
|
Jag hoppas ingen tror att det är ett forumkrav att lägga alla projekt åt sidan och ta fram mikrskop och pincett och börja bygga smått. Tanken var mest att trigga de som triggas kan.
Lagom bra rör att jobba med är ECL82/85/86, 6AQ5, aksnek 6BQ5/EL84. Ryska 6N6P, 6P1P, 6S45P är nog lagom. Det finns små subminrör; 5902 är ett bra rör att utgå från. Små transformatorer har jag sett på www.roehrentechnik.de, livinginthepast-audioweb.co.uk/xformer.html, www.edcorusa.com och http://www.analogmetric.com/store/. Var min hittar smålådor vet jag inte. EdgarAudio har hammonds lådor där någon är lite mindre. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 23:30:32
|
Har inga ambitioner att vinna nån tävling men jag har ett pyttebygge i pipelinen. Började med att jag hittade ett par riktigt små 7,5k SE-trafos på Ebay som jag tyckte var lite söta i och med att de för ovanlighetens skull var inkapslade. De låg och lagrades som fint vin länge medan jag funderade på vad det kunde tänkas bli av dem, de är definitivt för små för riktig hifi. Plötsligt hittade jag ett par ännu mindre interstagetrafos på Ebay också, de såldes i alla fall som interstagetrafos även om jag är lite skeptisk till att de är tillverkade för ändamålet. Hur som helst är de knappt större än en tumnagel, har en omsättning på 2:1 och påstås tåla 20mA och 200Vdc vilket jag tar med en hel näve salt. Frekvensomfånget anges som 200Hz-15khz vilket kan stämma (i medvind).
Tyckte det skulle vara kul att bygga en liten fjantförstärkare med dessa trafos så jag bärjade kolla efter roliga rör. Slutrören ska alltså passa ihop med en 7,5k trafo och dra max 40mA och dessutom gärna se lite roliga ut. Bortser man från det sistnämnda kan 6S4A vara en kandidat då jag har några som ligger och skräpar. Ingångsröret behöver framför allt ett lågt inre motstånd vid låg anodström samt kunna jobba med låg anodspänning, ECC88 känns som en klar kandidat. Vore kul med mer spejsade rör, gärna med gammalt utseende, men eftersom det knappast kommer att låta nåt vidare bör det inte få kosta pengar heller så preliminärt får det bli 6S4A och ECC88.
Nu är det tyvärr så att det bara är själva förstärkaren som kan bli pytteliten, den nättrafo jag har som ger rätt spänningar är en gris på säkert 100VA och alltså lika stor som jag tänkt mig hela förstärkardelen. En fempolig XLR-kontakt med navelsträng ut till en separat nätdel löser den biten.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2009/01/02 23:31:30 |
|
|
|
Topic |
|