HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätbrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  21:52:33  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har efter att ha flyttat, fått ett näbrum som stör en del, (ingen katastrof, men dock irriterande), jag skulle behöve lite tips på vad man kan gör åt detta, nätfilter kanske?
Ett absolut krav är att ev. nätfilter eller dylikt inte är dynamikbegränsande.
Jag är ganska säker på att det är slutsteget som behöver renare el, har testat att koppla ur signalkablarna från försteget och byta nätkabel, det gjorde ingen skillnad.
Slutsteget, (Plinius SA-102) drar 500W i Klass A läge.
Några förslag?

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/27 :  21:58:56  Show Profile Send Per a Private Message
Prova att lyfta jorden för att se om det är det som det är något vajsing på. Fram med tejprullen.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:03:27  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Redan testat, det är ojordade uttag, dessutom finns omkopplare på slutsteget för flytande jord, det hjälpte inte.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:03:36  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Dubbelpost.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/12/27 22:04:45
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:06:29  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nätbrum kommer nog tyvärr inte från elnätet, eftersom det inte försvinner när Du tar ut signalkabel från försteg så finns problemet i slutsteget. Antingen har Du en felaktig internjord, prova att kortsluta ingångarna. Är felet kanalidentiskt ligger det troligen i nätdel och kraftjord någonstans, hur väl kan Du felsöka i förstärkaren? Vi kan lotsa om det behövs.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:12:46  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det fanns inte i vår förra lägenhet och fanns där direkt efter jag kopplat in det efter flytt, jag har bara flyttat till annat hus (ca:200m), men något kan ju iofs. ha hänt, kanske inte troligt dock.
Det finns dock massor av spottar och dimmers i nya lägenheten, och dom är starkt misstänkta för nedskräpning.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:27:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ok har Du möjlighet att koppla slutsteget till annan fas för test, förlängningsladd till uttag som inte har dimmers (grotesk störkälla) kopplade till samma säkring, försvinner det så är det alltid bättre att försöka använda ett "rent" uttag än störskydd, annars prova med mellantrafo innan försök med aktiv rensning.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:54:39  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har testat att koppla på annan fas, jordat uttag från annat rum (kök), ingen skillnad dock.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:57:53  Show Profile Send Vox a Private Message
Ta med slutsteget till en kompis eller liknande och koppla in för att utesluta att det inte är fel på slutsteget.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/27 :  23:20:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Har du provat att vända stickproppen i väggen?

Om man vänder stickproppen ändrar man hur fas, nolla och jord är kopplade till varandra och därmed hur strökapacitanser kopplar till jordplanen i konstruktionen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/27 :  23:23:08  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det finns nog en del kvar att testa, jag tycker nog att flytten = "kompistesten", men det finns ju alltid möjligheten att något hänt under flytten.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/12/27 :  23:49:14  Show Profile Send pak a Private Message
jag råkade också ut för nåt liknande en gång när jag flyttade anläggningen till ett annat rum.
plötsligt börja det brumma i högtalarna.-fattade inget,men blev ju lite sur över att det verkade ha hänt nånting under flytten av grejerna.stängde av allt och kopplade isär för det kunde ju inte va så ju.MEN när jag senare kopplat ihop igen så va det bra igen:)vet inte vad det berodde på men det tycktes laga sig själv.knepigt...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/28 :  00:00:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Effektivaste första test är att kortsluta ingångarna, har Du inga kortslutningspluggar så klipp av en skräpkabel en bit från rca kontakterna, skala och vira ihop signal och skärm, löd helst. med dessa ipluggade i ingångarna så vet Du att eventuellt oväsen ut skapas i slutsteget, från elnätet eller nätdelen eller signaljord, men vi är åtminstone en bit på väg.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/28 :  08:42:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Du måste felsöka metodiskt om du skall komma någon vart. Ingvar har en poäng i att man börjar med det enklaste.

Har du vänt proppen i väggen redan? Vad blev resultatet?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:30:11  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har testat följande, utan förändring.

Kopplat bort input från försteget
Byta nätsladd
Vända nätkontakten
Annan matning från jordat uttag i köket.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:46:59  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Har du mer kablar o annan utrustning kring utrustningen än på förra stället?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:47:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Då är det nog bra att kolla Ingvars tips. Kortslut ingången på slutsteget. Man kan göra det med en signalkabel och labbsladdar(sådana där med krokodilklämmor i bägge ändar) så slipper man slakta kablar om man inte vill.

En annan sak man kan prova är att flytta slutsteget. Det kan vara så att du har en matarledning eller något annat som ger kraftiga magnetfält just där slutsteget står.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:56:38  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Lite tempo tillbaka, jag har testat lite mer nu.

Jag testade först med att kortsluta input, slutsteget är knäpptyst. Jag testade sedan igen med att ha input icke kortslutet, men allt övrigt bortkopplat, fortfarande knäpptyst, (vad jag pysslade med första gången jag testade detta vet jag inte, men..).
Ett annat fenomen jag upptäckte är att brummet ökar när jag slår av huvdströmbrytaren på försteget, det brummar alltså mindre på "stand-by".????
Nästa steg får väl bli att koppla ur allt annat och sedan koppla in en i taget igen.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:08:47  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har nu kopplat ur allt från försteget, och det enda som är kvar är XLR kabel från försteg till slutsteg, och brummet är kvar, och ökar när jag slår av huvudströmbrytaren på försteget.
Jag har även vänt nätkontakten på försteget.

"Just Audio Magic" - jag har inte ändrat något i utrustningen sedan innan flytt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/12/28 11:21:27
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:23:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vad händer med brummet om du har försteget i standby, inget annat än signalkabeln till slutsteget inkopplat i det och du vänder på stickproppen till slutsteget? Ändrar sig brummet?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:24:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sitter för- och slut-steg i samma vägguttag?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:26:08  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Att vända kontakten gör ingen skillnad, inte heller att byta nätsladden.
Allt sitter på grendosa till samma uttag.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:05:39  Show Profile Send marens a Private Message
Är grendosan och sladdarna jordade så att apparaternas skyddsjord kopplas ihop? Då kan du testa att koppla in ena apparaten ojordat.

Testa att dra ut ena signalkabeln. Försvinner brummet då så har du en jordslinga mellan signalkablarna. Då kan du prova med att vira ihop signalkablarna så att de sitter så tätt som möjligt ihop och se om det blir lite bättre.

Har du möjlighet att koppla obalanserat så prova det också.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:10:37  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Vilken typ av grendosa? Claes Olsson typ eller mer avancerad

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:49:13  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Grendosan är jordad av enkelt slag och jag har testat att köra försteget direkt till ojordat uttag, det gjorde ingen skillnad.
Tog bort endast en kanal till slutsteget, då blev det tyst.
Tog bort balanserade kopplingen och kör med RCA, då blev det också tyst.
Jag tolkar då detta som att problemet ligger i den balanserade kopplingen??
Någon som har fröslag på lösning om man vill fortsätta med balanserat?
Eller kabelfel låter iofs lite otroligt men...?

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:55:25  Show Profile Send marens a Private Message
Frågan är varför du vill fortsätta med balanserad koppling när det medför problem och problemet det ska lösa kanske inte ens existerar.

Syftet med balanserad koppling i grunden är ju att undertrycka störningar inducerat på långa kabellängder. Det finns så mycket idéer i hifivärlden vad som är värt att eftersträva som inte är förankrade i den fysikaliska verkligheten.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000