HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 garanti när butiken konkat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/12/25 :  20:15:49  Show Profile Send Jazz a Private Message
våran boxer la av idag och butiken jag köpte den av finns inte mer.
den tillhörde audiovideo kedjan
Kan man få hjälp i en annan butik?

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/12/25 :  20:40:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Frågan är om det är boxer eller butiken som du har kontraktet med. Butiken kanske bara var ombud?

Det är helt klart värt att skicka ett mail elelr ringa till boxer och kolla hur de ställer sig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/25 :  23:23:17  Show Profile Send edison a Private Message
Har du skaffat box/abonnemang i butiken så är butiken garantiansvarig.
Boxen är ju köpt, oavsett den evt subventionerats prismässigt, av dej och ägs av dej.

(Undantag är om du hyrt boxen, men det var länge sen "Boxer"-boxar hyrdes ut, så pass länge sen att jag antar(!) din är en köpe-box)

Då butiken var med i en kedja som AudioVideo borde det inte vara nåt som helst problem få garantiservice via antingen annan AV-butik eller gm att kontakta kedjan centralt.

Boxer har som regel inget ansvar för själva boxen, såvida inte både box och abonnemang är inhandlat direkt av Boxer (tex då de ringt upp och sålt ab/box)

Är det en Samsungbox kan du evt få hjälp direkt via Samsung support:
Ring då 0771-400200, men antagligen har de inte öppet förrän närmsta kommande vardag...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/12/25 23:28:34
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/12/26 :  17:11:33  Show Profile Send Jazz a Private Message
hade redan abonnemang så jag köpte den rent
har mailat kedjan så vi får se vad jag får för svar
MEN jag hittar inte kvittot... klant...
får väll lämna in den till nån lokal verkstad hoppas på det bästa.
Boxen är en Digiality va302t med 80 gigs disk

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/26 :  18:43:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det verkligen så att det är butiken som står för garantin?
Är det inte leverantören?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/12/26 :  19:15:15  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Så här tror jag det ligger till;
Avtalet om garanti görs mellan köpare och säljare.
Säljare i det här fallet är butiken.

Sen får butiken kontakta generalagenten för att få ersättning för reparationskostnader eller få en utbytesvara.

Står en del här.....
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

/Micke
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/12/26 :  19:34:05  Show Profile Send mace a Private Message
För hur länge sedan köpte Du den?

Kvitto är inte 100% nödvändigt så länge Du kan visa att Du köpt varan i butiken. Kontoutdrag etc. kan duga.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/27 :  02:15:43  Show Profile Send edison a Private Message
Precis:

Kontoutdrag brukar funka, om inte annat så för att verifiera datum så butiken kan ta fram kvittokopia (i normala fall, har som i detta fallet butiken lagt ner är just den vägen inte så enkel...men kontoutdrag borde ändå räcka; mejla köpdatum till kedjan om det inte redan är gjort)

Butiken/kedjan är ansvarig gentemot kunden, men importör/tillverkare står som regel för kostnad att reparera under garantitiden.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/12/27 :  07:37:39  Show Profile Send Jazz a Private Message
äsch... jag betalade kontant med pengar jag fått efter att sålt ett par högtalare...=inget kontoutdrag... men tack för förslagen

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000