HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tanke/fundering/fråga om trivsam ljudåtergivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/25 :  02:25:03  Show Profile Send Passerati a Private Message
Trivsam jakt på utveckling såväl som välbefinnande.



Nyss har man firat jul med tjocka släkten och tillsammans med de kära stoppat huvudet fullt med julmat och allehanda bakverk som både varit med och utan choklad.

Funderingar finns som oftast med i bakhuvudet medan samma gamla julfilmer rullat på i rutan under jul-stöken läs besöken.

Sedan det utlånade slutsteget nyligen kom tillbaka hem igen och inkopplingen av de små högtalarna har jag nu alltmer på allvar börjat funderat över vad jag observera "tror" tycker är viktigt angående ljudbilden.

Som jag upplever släpper det ganska fint och även djupled finns i den upplevda sk stereobilden eller ljudåtergivningen i nutida uppställning.

Utan att numera ha dragit eller ens vilja dra alltför långt gångna slutsatser upplever jag mig som positiv till släpp framför detaljer, som någon form av försök till närmade av någon form av tumregel att tumma på.

Kokboken på forumet, div forum liksom likasinnade musik älskare och entusiaster osv har varit behjälpliga i sökandet efter nirvana om man får skämta till det som pågått under åren som gått medan almanackorna bytts ut i rask takt.

Summan av kardemumman även i juletid och frid blir en fråga om vad som kan tänkas vara extra tänkvärt och trevligt att sträva mot.

Vad tycker ni ger er en god upplevelse ang tankarna ovan om släpp, detaljer eller annat trivsamt

/Passerati

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/25 :  10:28:30  Show Profile Send Per a Private Message
Vad menar du med släpp?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/25 :  10:55:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förmodligen menas med "släpp" att högtalarna inte längre går att lokalisera ljudmässigt och ljudet svävar fritt i rummet.

Förutsatt att basregistren inkluderas i detta så är det ungefär vad jag själv är ute efter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/12/25 10:59:30
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/25 :  11:41:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Förutsatt att basregistren inkluderas i detta så är det ungefär vad jag själv är ute efter.
Tyvärr också det som de flesta högtalartillverkare misslyckas med oavsett pris, de finns en del högtalare som stoltserar med hyffsad upplösning från mellanregister och uppåt, däremot är det skamligt få som lyckas med en bas som integrerar till 100% och där man verkligen kan höra skinnet i anslaget på en baskagge.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/12/25 :  12:01:25  Show Profile Send Lech a Private Message
Som väl är finns dom, men de måste dock kombineras med "resten" av anläggningen.
quote:
till 100% och där man verkligen kan höra skinnet i anslaget på en baskagge.


Rummet spelar med så ...........Förstärkeriet och källan....

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/25 :  13:34:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kanske skulle skrivit med reservation för alltför allmänna ordalag och svammel, överjäst av julmat som jag var vid tidpunkten för inlägget

Men Bernt är helt inne på det jag i mitt "after julmat" tillstånd försökte förmedla.


Förutom en känsla av ett levande återgivet ljud hemma gillar jag klarhet och tydlighet i tex röster som enkelt gör mig medveten om vad vederbörande sjunger eller mumlar fram i musiken.

Ovan nämnda faktum slog mig när jag med en vän lyssnade på brutal-skitig punk i ganska dålig ljudkvalité och jag trallade med för att förmedla texten sångaren skrålade fram.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/25 :  18:04:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En jämn och hög upplösning genom hela högtalarens frekvensområde resulterar i de egenskaper du beskriver, många högtalare klarar inte detta och det är då man upplever att ljudet inte riktigt "släpper". Fasvridningar och frekvensolinjäriteter är två exempel på problem som påverkar detta.

quote:
Som väl är finns dom, men de måste dock kombineras med "resten" av anläggningen


Matchningen är alltid viktig, det finns ändå en drös med högtalare för 6 siffriga belopp som ändå inte grejar detta trots gynsamma förhållanden och det är riktigt dåligt...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:50:15  Show Profile Send Dr.G a Private Message
Min egen erfarenhet är att rak frekvensgång inte är fullt så avgörande som jag skulle trott, även om det förstås är en viktig del. För att få tydlighet i små detaljer i musiken krävs goda transientegenskaper hos högtalaren.Det innebär att högtalarelementet måste vara lätt och väl dämpat i upphängningen. Dämpningen innebär dock energiförlust, dvs lägre verkningsgrad och låg vikt innebär hög resonanfrekvens. Eftersom man i princip använder högtalarelementet över resonanfrekvensen blir då lågfrekvensresponsen lidande. Man använder sig av fler element för olika frekvensområden vilket i sin tur innebär att man måste använda delningsfilter vilka åter igen försämrar transientsvaret och dessutom påverkar fasförskjutningen mellan ström genom och spänning över högtalaren; olika för olika frekvenser. Det resulterar i ljudtrycken hos de olika frekvenser som tillsammans utgör klangen vid en viss tidpunkt avviker från originalet. Slutligen är det viktigt att ljudet sprids likadant åt alla håll från högtalaren; inte minst för att man skall slippa behöva ha ett punktformigt huvud fixerat på en specifik plats i lyssningrummet.

Utöver detta påverkar rummet förstås också upplevelsen samt övriga komponenter i kedjan. Hur kommer det sig då att man någonsin blir nöjd eller till och med euforisk över musiken man hör genom anläggningen?

Jag tror att det beror till stor del på förväntningar.
Man har en föreställning om hur det skall låta och man identifierar att det låter rätt med hjälp av det som man på psykologspråk brukar kalla emotioner. När man får ståpäls och ryser av välbehag säger kroppen till att hjärnan har uppfattat musik precis som den där gången då man såg EST på Nef 1999. Magiskt.

Så väljud är det som får dig att le som en idiot och rysa av välbehag. För dig kanske det gäller att sikta på bättre spridning. För mig kanske det gäller att satsa på bättre transientegenskaper. Det finns förstås inte en universallösning. Byt och lyssna. Lyssna och byt. Det är därför vi är tusentals medlemmar.


Mvh
Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/30 :  13:04:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker att jag själv har vuxit till mig med åren om hur Bra återgivning ska vara. Smak o tycke ändras med åren men även vanan av att lyssna.

Annars är jag perspektivs nerd, ljudbilden ska vara stoor och djup. Och jag är ingen som är galen i mikrodetaljer på många system så slår det över och blir för mycket. Men samtidigt vill jag givetvis inte att spelande ska fara runt i ljudbilden heller, det ska vara så där lagom helt enkelt.

En liten lustig sak ang detaljupplösning, i sommras så hade jag 2 forummedlemar hemma för övernattning. Dagen efter då jag jobbade så dom satt väl o spisade skivor. Iaf så sa den ena till mig senare "jäklar vilken detaljupplösning du har"

Det lustiga är att jag aldrig har upplevt systemet så överhuvudtaget!
Dynamik, avgrundsdjup bas och ett Jävla anamma - Ja med riktigt detaljerat ??
Näää.......

För mig är helheten viktig o sticker något ut för mycket då sitter jag bara o retar mig på det. Kanske är det just min jakt på helhet som har gjort att detaljupplösningen finns med utan att den stör eller förtar känslan o stampa takten, Who knows.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000