HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slavbas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/29 :  14:18:19  Show Profile Send bearwik a Private Message
Hur funkar en slavbas?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/29 :  14:42:44  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Som jag har förstått det är det ett element utan egen motor!
Bäst att någon som vet bekräftar det

Olle Norell
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2008/12/29 :  15:12:21  Show Profile Send Staffan a Private Message
Som en basreflexport,kanske något mer kontrollerad?


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/29 :  17:24:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En slavbas eller passiv radiator, gör ungefär samma sak som en basreflexport. dvs. skapa en resonans vid lämplig frekvens. Med en slavbas kan man göra detta mer kontrollerat mha. vikter, du slipper ett långt rör och evt. blås/flåsljud. å andra sidar kostar en slavbas lite mer än ett rör....och kanske inte så mycket mindre än en driver till.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/29 :  17:29:13  Show Profile Send bearwik a Private Message
Tack, då vet jag lite mer, anledningen till att jag undrar är att jag beställt ett par QRS Callisto som har slavbas.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:46:39  Show Profile Send kasra a Private Message
Små högtalare som stäms av djupt kan kräva stora&långa basreflexrör för att undvika blåsljud. I sådana lägen kan själva basrörets volym bli oproportionerligt stort vilket leder till att man använder slavbas.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/12/30 :  09:19:45  Show Profile Send Schulze a Private Message
Jag hade på 70-talet ett par Celestion med slavbas. De funkade som tänkt, slavbasen sjöng med snällt. Har de någon fördel gentemot basreföexöppningar? Möjligen att man slipper de blåsljud som är vanliga på basreflexkonstruktioner.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:24:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag ser två vinster med slavbas. Det ena är i det fall man har en liten låda men önskar en låg resonansavstämning. Med ett traditionellt rör blir porten lång och/eller smal. Detta ger dels konstruktionsproblem (får porten alls plats) och ljudligt riskerar man bland annat blåsljud.

Den andra orsaken är att det nog generellt sett kan sägas vara lättare att lyckas med en slavbas utan portens konstigheter, så som resonanser, pip-egenskaper, med mera.

Nackdel är kostnaden för det extra (passiva) elementet. Det kan också vara lite svårare att stämma om slavbasen om man inte råkar ha tillgång till extra-vikter...men det är ju ytterst lösbara problem sett till hur svårt andra områden med högtalarkonstruktion är!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:25:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag ser två vinster med slavbas. Det ena är i det fall man har en liten låda men önskar en låg resonansavstämning. Med ett traditionellt rör blir porten lång och/eller smal. Detta ger dels konstruktionsproblem (får porten alls plats) och ljudligt riskerar man bland annat blåsljud.

Den andra orsaken är att det nog generellt sett kan sägas vara lättare att lyckas med en slavbas utan portens konstigheter, så som resonanser, pip-egenskaper, med mera.

Nackdel är kostnaden för det extra (passiva) elementet. Det kan också vara lite svårare att stämma om slavbasen om man inte råkar ha tillgång till extra-vikter...men det är ju ytterst lösbara problem sett till hur svårt andra områden med högtalarkonstruktion är!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000