HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6B4G Mk IV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2008/12/29 :  23:12:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kan inte förklara exakt men det har att göra med gallerströmmen som existerar hos alla rör, mer eller mindre. Om gallerläckan är för högohmig kan röret börja strömrusa. Visserligen känns inte risken så stor med ett såpass lågbrant rör som 6B4G men det känns onödigt att fresta lyckan med fina trioder så jag lödde dit 50k gallerläckor och bytte till 1uF kopplingskondingar.

En liten parentes: I databladet står det nåt i stil med "the resistance in the grid circuit" snarare än en direkt hänvisning till själva gallerläckan. Min biaslindning ger över 100V, alltså bortåt 150V likriktat och jag vill bara ha -45V vilket betyder en väldans massa extra resistans i nätdelen, är det nåt jag behöver bekymra mig om? Ska man stabba biasspänningen med en sträng zenerdioder eller ska man låta den fluktuera i takt med anodspänningen vid nätspänningsvariationer? Sistnämnda känns vettigast.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/30 :  09:25:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag skulle för säkerhets skull lägga en zenersträng//kondensator innan justeringspot och gallerläckan. Zenern har ju låg dynamisk resistans i sammanhanget.

Ang. Tords intressanta fundering på att ha för "liten" gallerläcka med signaltapp som följd: Man kan faktiskt minska distortionen genom hela förstärkaren genom att välja mindre gallerläcka. Med ett rör som triodkopplad D3a med 18k anodmotstånd tillsammans med 6B4G ger 10-22k läcka väsentligt lägre 2H. Det gäller dock att balansera det hela så att man får ett jämnt fallande övertonsspektra. Fungerar dock inte när man kör med anoddrossel.

Imperial,
quote:
Skulle det se bättre ut om man tog rördioder istället

Håller på med en simulering där jag inkluderar likriktning med likriktarrör och drosslar. Den förra var ett prov utan värde då ripplet från nätdelen var satt till 0,00000000000! Tänkte ta Fulings nätdel som utgångspunkt.

Gör också en Bench-variant med brumkompensering via nätdelsripple. Den verkar ha mindre övertonshalt än den förra. Dock kommer jag inte under 4mVrms på högtalarutgången. Vad är acceptabelt?

Fuling: För AC-glödsimuleringen skulle jag behöva DCR för din nättrafo och drosslar. Dessutom ung. tomgångsspänning på nättrafon.
Iofs räcker det med att veta ripplet vid B+ på utgtrafon som jag har för mig var 25mVptp vid 116mA/273V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/30 09:41:38
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:17:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kunde inte hålla mig: Körde Fulings 6B4G utan ripple på bias samt även en ripplefri 1A/10V CCS på glöden. Ripple på högt.utgången bör då bli 1mV ptp. Motsvarande värde med AC-glöd hamnar på 18mV.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/30 10:51:00
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2008/12/30 :  12:19:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
En tusendels volt ptp på utgången känns som nåt som inte borde höras särskilt mycket!
(Återkommer med ett lite utförligare svar efter jobbet)

Edit: DC-resistansen i glöddrosslarna *tror* jag ligger på ca. 0,4R för 25mH och 0,7-0,8R för 112mH men det var längesen och minnet sviktar jag är ju för f*n snart 30!
Drosslarna i anodspänningsdelen har jag för mig ligger på runt 30 ohm men det kan hända att det bara var 20, minns inte det heller och jag har dåligt batteri i multimetern så den går inte att lita på.

1mV ptp på utgången om man enbart räknar utifrån ripplet på högspänningen stämmer ganska bra med vad jag får fram genom överslagsräkning. Nu är jag ingen expert på PSRR i triodsteg men jag antar att brumspänningen borde fördela sig över de 3kohm som trafon utgör och de ca. 800R som representeras av rörets inre motstånd.
Där borde alltså ca. en femtedel av brummet "sufas upp" av röret istället för att hamna över utgångstrafon, kvar blir 20mV och med en trafoomsättning på 20:1 blir det 1mV på utgången.

Nu är jag knappast så naiv att jag tror att glödmatningen och signalen ut från drivstegen kommer att vara helt brumfria men jag har ändå gott hopp om att komma ner på en fullt acceptabel brumnivå.
Magnetisk koppling mellan signaljärn och järn som bär 50 och 100Hz i nätdelarna kan bli ett problem, främst är jag lite nervös över att drivrörens anoddrosslar ska plocka upp surr från omgivningen.
De är dock inte heligare än att de kan bytas ut mot konstanstströmkällor om det skulle visa sig absolut nödvändigt.
Jag kör gärna med järn om det går men man ska inte ta fan i båten och måla in sig ett hörn medan man står med skägget i brevlådan och kör skallen i väggen intill den blommande asfalten som mormor brukade säga...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/12/30 23:32:50
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  19:41:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Biasmatning till slutrören är ordnad. Fortsätter strax med glödmatning till ingångsrören innan jag drar igång med glöden till slutrören på en separat planka. Sistnämnda ska bli kul!

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  23:17:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Glödnätdel under uppbyggnad:

Inte lika skrymmande som befarat/utlovat vilket delvis beror på att jag valde att köra med bara en stor (112mH) drossel per kanal. Tycker det borde räcka och dessutom behöver jag de två återstående till ett annat bygge...
Fortfarande ganska saftigt för att vara en nätdel som ska ge 2x 6,3V 1A.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/01/03 :  16:22:33  Show Profile Send Imperial a Private Message
Mäktig nätdel För glöd

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/03 :  16:34:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aningen överarbetad kanske men jag har som sagt komponenterna liggande, lika bra att göra det ordentligt en gång för alla!
Ska dit med lite mer kondingar, bland annat några ryska PiO, fler lytar och ett RC-nät rakt över utgången från likriktarna för att döda HF-skräp som annars kanske skulle kunna smita igenom drosslarna.

Provspelningen känns inte så avlägsen, det som kvarstår är följande:

Ingångssteg
Högspänningsmatning till ingångssteg
Div. kontaktdon

Tre rörhållare, några kondingar och lite kabel i princip.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:38:44  Show Profile Send Imperial a Private Message
Det är det som e så fint med plankorna att man inte behöver lägga ned nån energi på utseendet.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/03 :  21:51:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Precis!
Med lite planering kunde jag förstås ha fått till det lite prydligare (vilket hade varit trevligt) men utseendet har ingen prioritet här. Sen senaste bilden har det tillkommit en hel del kablar och komponenter som hänger mer eller mindre i luften vilket inte heller gör bygget snyggare.

Med tanke på mängden fula okapslade trafos skulle det vara ett hästjobb att bygga ett snyggt chassi för allt det här så det kom inte ens på fråga. En variant vore att bygga en stor trälåda med rören monterade på en plåtbit på toppen i stil med min OTL men det skulle bli kompakt och svårjobbat. Känns angeläget att hålla nättrafos och signaltrafos en bit ifrån varandra också.

Det kommer med all säkerhet att bli fler byggen i den här stilen framöver, sen flytten i somras har jag all "riktig" hifi i uthuset där det är fritt från folk som har åsikter om utseendet och katter som kan trassla in sig i högspänningsledningarna

Har sedan länge en dröm om att bygga en riktigt snygg breadboard med riktigt fina gamla rör och kapslade trafos på en snygg ekbräda.
Dessa rör är en klar kandidat:

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/06 :  00:28:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Glödmatningen provkörd med lite blandade resultat: med 1,35R direkt efter likriktaren blir utspänningen 6,45V, close enough for government work eller vad man nu säger. 1,5R borde bli alldeles lagom. Det tråkiga är att drosseln som utgör första L:et i LCLCL-filtret morrar svagt men hörbart av belastningen. Har inget minne av att den gjorde det förr när jag körde med samma drosslar och samma last, dock körde jag med 10VAC in istället för 12VAC + seriemotstånd den gången.
Kanske läge att prova andra trafos och se vad som händer.
Det mekaniska ljudet från drosseln var väl knappast nåt som hörs mer än några decimeter ifrån men likväl vore det trevligt att slippa det. Ska testa med någon form av RC-länk rakt över likriktaren också och se om det har nån inverkan.

Ge mig en heldag utan jobb eller andra förpliktelser så spelar det här bygget sen!

Uptade: 5,8V ut med 10VAc in. Duger inte, det får bli 12VAC och seriemotstånd. Får se till att beställa ikväll så kanske jag har innan helgen...

Edited by - Fuling on 2009/01/06 16:00:23
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:18:30  Show Profile Send Lord a Private Message
Med tanke på att denna nätdel är byggd för ~1A så blir det kul att se den framtida 10V 5A för 813 !

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:26:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjaaa, jag började ju på med ett par LCLC-nätdelar till 813 också men det blev liksom lite klumpigt... Ska testa en aktiv krets där istället, en sorts spänningsövervakad "långsam" konstantströmkälla.

Förresten: Om någon som läser detta har ett par motstånd att skicka till en bättre behövande så låt mig veta! Jag behöver antingen 2st 1,5-1,8R >5W eller 4 st 3,3R >3W

Edited by - Fuling on 2009/01/06 16:28:46
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/01/07 :  16:00:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

808'an är kool men det lilla röret, vad är det fö något

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/07 :  16:19:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det lilla röret är en 2C22 (den enda av många beteckningar på det som jag kommer ihåg nu). Elektriskt likvärdig med en halv 6SN7 med toppanslutningar för anod och galler. Det tredje röret är en RK60 likriktare, likvärdig 5R4.

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:36:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
...och så var den stora provspelningsdagen kommen.
De roliga nyheterna först: Steget låter bra. Mycket bättre än jag kan minnas att de här rören nånsin låtit tidigare. Vore ju synd annars i och för sig...

De tråkiga nyheterna: Steget brummar. Inte så dramatisk som jag först trodde, det visade sig att brummet helt följer volymkontrollens inställning så jag kan alltså skylla på slarvig kabeldragning mellan ingångskontakterna och ingångsrören (Skatbo modell värre där).
Med volymen på noll är det HELT tyst i högtalarna (94dB/W), jag kan alltså anse mig nöjd med nätdelarna.
Det tog ett tag innan jag insåg att brummet följde volymen vilket beror på att volymkontrollen är en hemgjord stegad historia utan ratt vilken kräver en tång för att kunna manövreras och nån tång hade jag inte till hands i början.

Så, vid tillfälle ska jag dr om hela kablaget från ingång till rör så borde det bli bra sen.
Bilder kommer men det får bli efter omdragningen av kablaget annars blir jag helt utskrattad... Typiskt fenomen hos undertecknad förresten, det börjar bra men när det börjar närma sig provlyssning förvsinner det lilla tålamod jag har och det går riktigt hastigt på slutet, lågnivåkablaget var bland det sista jag gjorde...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/13 :  23:22:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Grattis till provspelningen!
Kan inte brummet bero på avsaknad av skärmning?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/13 :  23:30:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack!
Jo, jag ska bland annat testa att dra skärmstrumpa utanpå en del kablar vid ingångssteget. Det är en av flera strategier som jag ska me mig i kast med att testa i morgon. Ingångssteget har rätt hög förstärkning så det kan nog behöva omarbetas en hel del där, återkommer när jag sett resultaten.

Kan för övrigt avslöja att jag bröt mitt eget löfte att inte använda katodavkopplingskondingar, hittade inga LEDs till drivrören så det fick bli R+C på katoderna så länge...

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/01/14 :  12:08:49  Show Profile Send Lord a Private Message
Nu kan vi inte vänta längre!! vi vill se bilder.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/14 :  14:31:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kommer kommer!
Var på väg ut med kameran för nån timme sen men då vurpade jag på en isfläck och slog mig halvt fördärvad, när jag sen återhämtat mig någotsånär ringde det en gubbe och skulle leverera ett kylskåp hit så det blev bråttom att tömma det gamla...

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/14 :  14:49:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Inte vackert,som sagt:

Glödnätdelen på plats i bänken:

Hade jag bara tänkt några millimeter länge så skulle jag förstås ha gjort helt tvärt om; signaldelen på en liten planka och samtliga nätdelar på en större. Nåja...

Med bättre (inte snyggare) kablage runt ingången och ny volymkontroll är brummet nere på en mer acceptabel nivå, finns dock lite kvar som jag ska brottas med vid tillfälle.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/01/17 :  20:17:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Vackert! Det blidde kanon stiligt.
Vad är det föt 6B4'or som du kör med
Är det Ryska siangel plate

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/01/17 :  21:56:48  Show Profile Send acebowler a Private Message
INtressant tråd, Häftigt bygge!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:55:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar tackar!
Sovtek Single plate, tyvärr tillverkas de nog inte längre vilket är lite synd.

Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/18 :  23:53:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Av praktiska snarare än utseendemässiga skäl håller jag faktiskt på att flytta över alla komponenter till ett riktigt chassi. Kom på att jag hade en ganska snygg om än lite kantstött plåtlåda med alla hål för precis dessa rör och trafos så det går ganska smidigt.
Nätdelarna får vara som de är så länge tills jag samlat kraft att bygga en lite kompaktare trälåda åt dem.

Edit: Några kanske känner igen chassit, min 6B4G DRD huserade i det tidigare. Hyfsat propert på utsidan, i alla fal om man bortser från lite skavanker i lacken:

Insidan ser väl ut som det brukar när undertecknad svingat lödkolven... Nån gång i framtiden ska jag lära mig bygga snyggt:

Hur det blir med nätdelen är som sagt inte riktigt bestämt, tills vidare kapar jag nog bort biten där signalelektroniken satt på den stora plankan och stackar resten ovanpå glödnätdelen. Framöver kanske jag bygger en lite mer petsäker variant.

Edited by - Fuling on 2009/01/23 14:18:09
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000