Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 10:44:31
|
Time: Mao menar du CCS på glöden när du säger "strömreglerat slutrör"?
quote: om man håller reda på potentialerna
Hur menas?
Jag tror att problemet med DC glöd härrör ifrån att man får olika DC-potential i ändarna av katoden. Varför inte AC-glöd vid högfrekvens, typ 200kHz? Med 50Hz borde ev. en brumkompensering kunna appliceras,! har dock ingen aning om hur?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/12/25 11:13:47 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 11:08:25
|
Ja, fast jag måste erkänna att jag inte provat på 6B4, faktum är att det inte behövs egentligen, det blir tyst ändå med en pot som utbalansering , ett svagt brum vid 105 dB verkningsgrad hos högtalaren. |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 11:19:06
|
Hmm, ja potentialerna, det är väl ganska självklart men "CCS" till glöden ligger ju på katodpotential (vid DHT ) så den måste förståss vara flytande med en egen lindning på trafon. Misstänker att min egen Yamamoto A08S är gjord på det sättet, knäpptyst trots en ganska liten filterdrossel.
Upplever det som att de mesta brumproblemen vid DHT sitter i glöden, har tex länge försökt få till ett "26" försteg utan att lyckas, batteri och CCS på glöden verkar vara det som återstår.
Vill inte bli för off topic men det vore intressant att LYSSNA på olika bias-modeller (CCS,LED mm) för mig låter grus i maskineriet inte såå bra... utom i glöden då |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 11:20:45
|
F:n vad jag läser dåligt... ReVintage, ja HF glöd verkar vara optimalt, har du provat ? problem med störningar ? |
Lämnat forumet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 15:06:27
|
quote: det vore intressant att LYSSNA på olika bias-modeller
En tanke slog mig: I en sån här lättmekad och rymlig konstruktion skulle det vara en smal sak att löda in ett antal olika biaskrestar t.ex. LED, kiseldioder, avkopplat motstånd, oavkopplat motstånd samt batteri och göra det valbart med en vridomkopplare.
Har gått länge och funderat på att bygga nåt liknande med pentoder som slutrör och betýdligt fler valmöjligheter att enkelt ändra en massa olika saker i konstruktionen. Skulle kunna vara av intresse för många om man tar med sig steget på en DIY-mässa och kan demonstrera skillnaderna mellan olika kopplingar med samma komponenter. Exempel: Triod vs. ultralinjärkopplat slutrör Katodåterkoppling vs global återkoppling vs. ingen återkoppling Rörlikriktare vs. kisellikriktare Med mera. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 15:19:25
|
Tjenare!
Det var synd att du inte hade mera tid på mässan då jag hade med mig ett se 6L6 med omkoppling mellan Petod,uloch Triod läge och omkopplingsbar mellan 0-3-6 db motkoppling. Det var ett "rat bygge" med pp utg järn som har luftgap. Bättre mellanregister än Lundahl 1627se basen däremot börjar falla vid 60hz.
6B4G tycker jag är ett knepigt rör att få tyst på brummet men 7,5v rören är desto lättare att få tyst på trots ac glöd.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 16:12:53
|
Jag störde mig på brummet från AC-"glödda" 6B4G redan då jag körde med 87dB Scanspeakburkar. Visserligen tror jag säkert att det går att få det tystare än vad jag lyckades med i och med att det var mitt första bygge med direktupphettade rör men ändå, tyst ska vara tyst.
Jag hade fram till helt nyligen en förstärkare som skulel ha lämpat sig utmärkt att med hjälp av en massa switchar bygga om till en lagom pedagogisk modell över hur oclika kopplingar beter sig. Bytte dock bort den mot lite grejor. Det här 6B4G-bygget passar inte alls lika bra då det rör sig om äkta trioder och ganska oflexibla utgångsjärn. Ingångssteg och nätdelar kan man förstås trixa runt med ändå. Ska se hur kvällen artar sig, det kanske blir tid att ta fram bygget och börja dra lite kabel. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 17:58:09
|
Fick en tokig idé om att se till att B+ matningens ripple ligger i motfas till AC-glödens. Men B+ är ju 100Hz och glöden 50Hz......
EDIT: Var just ute på Elfa och hittade röda LEDS för 2,3V/70mA och några kr/st. Lättmonterade på Veroboard, liggande i rad blir det 15cm.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07507163.pdf
Tänkte testa ca 20st i serie i katodkretsen på VETOR. Har mao blivit lika knäpp som diyaudio-SY! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/12/25 18:35:45 |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 19:33:46
|
Kars: Iden med brum i motfas är inte tokig, Steve Bench gör nåt liknande men då matar han in 50Hz i motfas på gallret. Tyvärr kvarstår tydligen diverse modulationseffekter även om man lyckas med det.
Vet inte om jag anser det "knäppt" att köra med LED-bias även på slutrör, låter det bättre så låter det bättre och då är det inget att snacka om. Att stoppa in blanka papper i tidningshögar och säkerhetsnålar i gardinerna är vad jag anser knäppt även om det tydligen gör vissa nöjda också.
I brist på socialt liv har lite av juldagen ägnats åt att löda rent trafos och rörhållare från gamla komponenter och kabelsnuttar samt limma(!) fast ett gäng oljekondingar.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2008/12/25 : 21:32:02
|
Tjenare!
http://greygum.net/sbench/sbench/humbal.html
Kan det vara denna länk. Jag har provat denna koppling och det funkar utmärkt i brum hänseende.
Revintage har du någon annan ide
Dom där dioderna var ju mycket intressanta trots att jag ibland kallas bakåtsträvare
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 09:59:03
|
quote: Fick en tokig idé om att se till att B+ matningens ripple ligger i motfas till AC-glödens. Men B+ är ju 100Hz och glöden 50Hz......
quote: Also as mentioned above, an inadequately filtered HT and/or bias supply is actually beneficial. However, the phasing is such that the required filter is a power supply consisting of ONLY an RC filter. LC or CLC filters produce excessive phase shift and won't properly compensate. Using an RC filter, simply adjust the output C for minimum hum! There will be a definite "minimum"; increasing the C above this point will cause the output hum to increase, as the supply "ripple" is too low to compensate. Notice that a full wave section, not half wave nor doubler should be used.
Tack Imperial, där satt den! Har du prövat enl schema eller enl. ovan?
Kul att sådant här fungerar i verkligheten. Undrar bara om Steve menar brygga-CRC, där han med C menar den sista kondenstatorn? |
Edited by - reVintage on 2008/12/26 12:17:10 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 12:18:11
|
quote: HF glöd verkar vara optimalt, har du provat
Nix, bara en idé!
Intressant läsning:
http://www.pmillett.com/hf_fil.htm |
Edited by - reVintage on 2008/12/26 12:21:05 |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 16:59:25
|
Dålig bild men förhoppningsvis syns det att det händer saker:
Ett antal oljekondingar och en en elektrolyt har tillkommit liksom ett par oktalhållare för likriktarna samt lite kabel. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 20:11:49
|
Tjenare!
Jomenvisst! Jag har provat Steves dht hum reduction och det funkar mycket bra när det gäller brummet men jag har ingen möjlighet att mäta distorsion men det verkar inte vara nåt problem när jag har lyssnat.
Ops det blidde nästan lite ot i fulings tråd. Ursäkta oss Fuling.
Jo det går frammåt Fuling, för min egen del händer det ingenting på rörfronten för tillfället
Ska du göra en dubbelvånings stärkare
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/26 : 20:42:45
|
Fuling: Du har väl lackat brädan med C37?! |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 00:11:16
|
Lite OT är ingen fara sålänge det rör direktupphettade trioders väl och ve
C37? Här kör vi med hästgödselimpregnerat furu! De gamla fiolbyggarna som byggde träskofioler (dåtidens motsvarighet till billiga elgitarrpaket från Kina) hade sina krav på vilka träskor som dög att göra fioler av: Vänstersko storlek 43, väl intrampade i hästgödsel. Ser inga skäl att tvivla på att samma klangmässiga kriterier skulle gälla breadboards... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 00:56:16
|
!
Nattsudd, har suttit uppe och väntat på att få hämta dottern från byn. Gjorde under tiden en simulering av Bench krets applicerad på 6B4G, grön=kompenserad.
|
Edited by - reVintage on 2008/12/27 03:05:13 |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 12:30:57
|
Hmm, den "gröna vågen" har ju förstås en mycket lägre amplitud men jag gissar på att den har ett ganska elakt övertonsspektra?!? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 12:49:08
|
Huvudet på spiken! Det var det jag ville visa. Dessutom kräver det en nätdel med ripple i uV området för att öht funka. Har labbat lite mer och det verkar snällare om man jobbar mot nät-ripplet ist.
Har också hittat en ny DHT-hum länk som jag ska läsa in mig på. |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 14:46:53
|
I slutändan tror jag nog mer på välfiltrerad likspänning. Anledningen till att de flesta rör ska ha 6,3V glöd är väl att ett 6V blybatteri ger ungefär den spänningen under last. Det föder ju onekligen tankar... Kapslade blyaccar är inte särskilt dyra och får man bara till en laddningsautomatik så att de laddas upp och underhållsladdas hela tiden då man inte lyssnar skulle det nog kunna bli bra. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 16:42:20
|
jag kan höra om jag få loss några blyceller.jag har en på 275 a 6v! |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/28 : 23:23:55
|
275Ah skulle förstås räcka till ganska mycket lyssnande mellan laddningarna men jag provar med mina tänkta glödnätdelar först
Provkörde nätdelen för slutrörens högspänning idag, med 4uF - 2H - 12uF - 2H - 112uF fick jag ut 245V vid drygt 100mA last, lite för klent alltså då jag vill ha ca. 260V vid 120mA. Större första konding borde lösa den biten och jag tror att mittenkondingen på 12uF ska få uppbackning av en 22uF elektrolyt också. Har inte hunnit mäta ripplet än, siktar på att göra det i morgon.
Edit: Med 4+4uF på ingången och 12+22uF i mittenposition får jag ut 273V vid 116mA, det blir bra. Ripplet på utgången ligger på ca 25mV peak to peak, är det bra eller dåligt? Jämför man med Gary Pimms 47PP-steg där han hade 30V p-p ut från nätdelen och ändå knäpptyst i högtalarna känns det helt ok |
Edited by - Fuling on 2008/12/29 15:53:08 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2008/12/29 : 17:09:40
|
Tjenare!
Revintage:Den där simuleringen var trevlig och undervisande. Det är ju som fuling säger, välfiltrerat är bäst. Skulle det se bättre ut om man tog rördioder istället
Fuling:Perka berättade för mig att 6,3v och senare 12,6v kom sig av att bilbatterierna var/är på dessa värden + laddning. Innan standardiseringen så hade var och en sina egna standarder. Gary P's 47 steg är ju pp kopplat och då brukar det bli mindre brum.
/ |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2008/12/29 : 19:43:18
|
Imperial: Jepp, jepp och jepp!
Jämförelsen med Garys PP-steg var egentligen intetsägande i sammanhanget men jag tycker ändå det är fascinerande att det går att då helt tyst med en så hög brumspänning.
Blev förresten lite ställd när jag kollade databladet för 6B4G: Max gallerläcka vid fast bias är 50kohm, trodde det skulle vara minst 100k men där hade jag fel. Drivröret klarar 50k utan problem men jag måste byta ut kopplingskondingarna mot större. |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2008/12/29 : 21:20:23
|
Ursäkta min enfaldighet men vad spelar det för roll om gallerläckan är 50 eller 100 kohm eller kanske ännu större ? Jag har inte riktigt förstått varför motståndet där kan vara av för stort värde, för litet kan jag tänka mig att då går det för mycket ström genom det och drivsteget belastas för hårt med minskat spänningssving som följd. Intressant med en kort förklaring om ni har lust, trots att det kanske inte riktigt tillhör denna tråd egentligen. Mvh Tord |
|
|
Topic |
|