Author |
Topic |
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 22:04:41
|
Hur handlar ni med Norge för att minimera 25% moms plus tull på frakt och värdet?
Det verkar vara lika villkor åt båda hållen. Betalar ni med banköverföring och sätter lågt pris på paketet?
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 22:42:31
|
quote: Hur handlar ni med Norge för att minimera 25% moms plus tull på frakt och värdet
Undrar jag också över. quote: Jag åkte till Norge
Men vad händer om de stoppar en vid gränsen och kollar om man smugglar in dyr Hifi? |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 22:56:36
|
Bilstereo |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 07:05:42
|
Det beror på var din motpart bor. När jag gjorde en affär med en norrman fixade vi det via Bussgods. Då Bussgods inte finns i Norge löste vi detta genom att norrmannen åkte till Strömstad eller om det var Tanumshede. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 11:41:30
|
Jeg har handlet/byttet utstyr i Norge flere ganger siden jeg flyttet til Gbg. Å bli stoppet på vei inn i Sverige, der er sjansen omtrent null, inn til Norge derimot er sjansen ganske stor.
Skal man handle dyre greier er det nok best som ninja gjorde, skal man erimot handle mindre er Strømstad nevnt som ett alternativ og jeg vet fler som benytter seg av dette...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/12/16 11:42:44 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 13:40:39
|
Sakta i backarna!!!
Lars, du använder väl inte HiFiForum för att kolla hur du smartast smiter från våra lagstiftade avgifter
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 15:24:48
|
För att inte bryta mot lagen så kollade jag med tullen. Är du lugn nu Pac?
Dom sa att om det gäller Julgåvor så brukar man inte behöver betala moms och tull på värden under 500 SEK. Är det flera julgåvor i paketet över 500 SEK skall man speca vilka personer som skall ha respektive julgåva för att fortfarande kunna sända flera julgåvor i samma paket (ger mindre fraktkostnad). Värdet skall inte överstiga 500 SEK per person om man skall klara sig utan moms och tull. Detta gäller självklart bara privatpersoner och inte företag.
Postombudet har en "grön lapp" privatpersoner skall göra en förenklad tulldeklaration på.
För övrigt så betalar man moms och tull på värdet plus fraktkostnad.
Det allra enklaste vore att Norge går med i EU eller att Norge och Sverige blir en union igen. Tänk vad många OS-medaljer det blir med en union samt att vår statsskuld blir mer attraktiv.
|
Edited by - lars on 2008/12/16 15:34:10 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 16:38:19
|
Jag har köpt i stort sett all min hifi i norge.Har kört grejer fram och tillbaka hur många gånger som helst,utan nåt som helst problem.Det jag haft med mig har ju liksom varigt "gammalt billigt skrot!" |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 17:51:41
|
Jag är i princip för det svenska skattesystemet, men tycker det är helkonstigt att man ska betala moms och tull på en begagnad produkt som redan har varit momsad en gång. Den kostnaden sitter ju delvis kvar i beg. priset. I så fall borde den delen av norska momsen som är kvar i beg. priset överföras av norska staten till svenska staten. Skulle man som svensk köpa något nytt i Norge får man ju tillbaka den norska momsen. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 19:25:59
|
Kunde inte ha sagt det bättre själv.Helt enig. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 20:21:04
|
quote: För att inte bryta mot lagen så kollade jag med tullen. Är du lugn nu Pac?
hehehe, O ja, betydligt.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
|
Topic |
|