HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ja vad ska man säga..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:02:43  Show Profile Send castell a Private Message
När jag diskade idag hörde jag hur det lät väldigt konstigt ifrån silen på diskbänken , det liksom surrade lite som en fluga som sitter fast men det var inget under den. Som tur är så är jag inte vidskeplig av mig utan började leta efter logiska orsaker, tillslut kom jag på att den stod i kontakt med min brödrost som är i metall. Så jag drog ut sladden ur väggen och vips så var ljudet borta.

Kommer aldrig att känna mig trygg igen när jag rostar bröd.

(Katten ville vara med och mäta.)

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:28:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
1,2v är inte så mycket?
Go to Top of Page

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:30:52  Show Profile Send castell a Private Message
Nej det är inte mycket. Nu är det iofs milliampere jag mäter. Men bara principen, jag vill inte att mina hushållsapparaters hölje ska leda :). Saxat ifrån kjell å co : "Vid 0,02 Ampere upplever man obehag och kan inte styra muskelsammandragningen."

Edited by - castell on 2008/12/13 19:35:55
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:35:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
1,18 vad?

Jag kan mäta upp 20-25 V AC mellan jordstift och diskbänk utan mikron ikopplad. Kopplar jag i den så blir det 110-120 V AC.
Notera dock att det inte är fråga om någon ström (nästan inte mätbart). Nu förvarar jag inte dessa apparater på en metallbänk så det är inte ett problem men jag mätte därför att jag lite osmidigt tog i bottenplattan till vattenkokaren (som har ett jordstift åtkomligt) samtidigt som jag tog i bänken. Har för övrigt jordfelsbrytare så den hade löst ut om det verkligen varit knas.

Om du har en brödrost så är ju metallchassit mycket riktigt jordad, och om det då finns en potenial mellan jorden i vägguttaget och bänken så kommer det ju flyta en ström emellan, ifall fötterna eller liknande inte isolerar den.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:38:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
"Vid 0,02 Ampere upplever man obehag och kan inte styra muskelsammandragningen."

0,02 A är 20 mA så det är en bra bit ifrån 1,18 mA. Vederhäftigheten i påståendet i övrigt vet jag inget om och jag tänker inte agera testkanin. Räcker med den gången jag förband mig själv med en adventsljusstake för nätspänning på ett tämligen olämpligt sätt. Det var INTE skönt!

quote:
Men bara principen, jag vill inte att mina hushållsapparaters hölje ska leda :).

Ja, antingen så kan du:

1. Bara ha apparater i plast eller liknande.
2. Låta bli att förvara apparater med metallhölje vid saker som är förbundna med jord.
3. Ta bort jorden och då är det någon annan som kommer bli ledande om det blir fel på apparaten... En mycket dålig idé med andra ord.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:54:34  Show Profile Send castell a Private Message
Okej. Så det är alltså helt normalt att den gör så när den är fullt fungerande? Jag trodde att det var så att skyddsjorden bara skulle leda bort strömmen vid ev. fel så man slipper få den i sig.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/13 :  20:13:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ja, om det är samma sak om du mäter mellan diskbänken och jordstiftet (pilla inte på fel ställe!).

Idén är ju att om höljet av någon anledning blir ledande så kommer strömmen att rusa genom jordledaren och så går säkringen. Det får ju till effekt att ström kan gå åt andra hållet också, vilket inte är ett problem om all jord verkligen är jord. Tyvärr är det inte alltid exakt så, du har ju säkert hört talas om jordloopar i ljudanläggningar också...

Har man en jordfelsbrytare så kan strömmen brytas även utan att strömmen rusar i jordkabeln. Jordfelsbrytaren känner av om skillnaden mellan fas och nolla blir för stor, dvs strömmen "försvinner" någon annanstans, och bryter då strömmen. T ex om glade Pelle stoppar in en spik i eluttaget och samtidigt håller i diskbänken.

Edit:
Just vad gäller min mikro vette sjutton varför den beter sig sådär.
Det var väldigt intressant när jag hade den inkopplad och blev nyfiken på var fasen låg. Både fas och nolla mätte ca 110 V mot jord, fast det fanns ju bara kräm på riktigt i den ena men det visste ju inte multimetern... Mäter jag på uttaget som sitter längre bort på samma ledning så mäter det normalt.

Slutligen så avråder jag från att börja stoppa in spikar, mätstift och annat i eluttaget om man inte verkligen är säker på vad man gör. Det är som sagt varken skönt eller hälsosamt, tro mig jag har prövat när jag var "ung och dum". I mitt fall hade jag tur och det blev bara oskönt men det kan lika gärna gå sämre...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/12/13 :  20:25:09  Show Profile Send castell a Private Message
Ja så är det ju klart. Mätte lite på micron nu med och den visar ungefär samma sak. Har bara aldrig varit med om fenomenet så tydligt innan. Men .. det är ju väldigt små strömmar, märkligt att dom kunde ge upphov till ljudet.

Jaja, jag kommer nog fortsätta rosta bröd ändå.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/12/13 :  20:59:39  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag vill minnas från studietiden att det behövs ca 60V för att få kroppen att leda ström, pga att huden är torr i jämförelse med all vätska inne i kroppen. Men om man precis har duschat eller diskat så behvs det mindre...
60V gäller händerna, fuktiga slemhinnor leder ganska bra.

comfortably numb
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/12/13 :  23:51:35  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Lite OT men detta får mig att minnas ett litet problem jag stötte på för flera år sedan då jag jobbade som larmtekniker.
Det var en kortläsare som inte alls ville vara med och fick för sig att brinna upp i tid och otid. Jag hittade inga egentliga fel i anläggningen men en dag fick jag för mig att mäta lite på jorden. När jag då mätte spännigen mellan det dörrparti där läsaren satt monterad och ett närbeläget element så mätte det ~200V emellan, oops! Visade sig att det låg olika jordplan i kåken... Vill minnas att det blev en dyr historia för kunden.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/12/19 :  23:09:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lite typiskt så säger man nog att hjärtflimmer runt 30 mA, 50 och över död. En jordfelsbrytare jag kikade på bröt vid 30 mA, så en rätt så saftig kyss fick man även med den inkopplad.

En människas resistans vid högre spänningar är cirka 1.5 KOhm.

En hand bakom ryggen, förslagsvis den vänstra, närmast hjärtat, om du pillar med något som kan ha mer än några tiotals volt på sig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000