Author |
Topic |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:05:50
|
Så här låter det väl alltid när det kommer nåt nytt billigt från fjärran länder, men det verkar vara många som har problem med dessa kinesiska motorer (flera är samma motor men har olika namn). Diskuteras flitigt på Maringuiden. Skulle nog ta det säkra före det osäkra och satsa på nåt mer etablerat märke, också för att få tillgång till service. Tohatsu har exempelvis svarat genom att sänka priserna en del för att matcha kineserna.
Men som sagt, osvuret är bäst i test.
/en john med en honda till salu |
Hörlursfrilla! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:14:53
|
OK.
Googlar vidare och kollar maringuiden. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:16:08
|
Om de lämnar garanti på motorn är det bara att köpa och testa. Visserligen får du vara beredd på att ro om motorn lägger av. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2008/05/12 10:18:15 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:23:22
|
Som allt annat här i världen, kvalitet kostar. 2 års garanti i all ära, men när serviceställen är svårtillgängliga och skepticismen stor på båtforumen, så ska jag nog inte slå till och vara testpilot.
Jag är ute efter krångelfritt, så då är det väl Yamaha som gäller... |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:40:02
|
Nja, visst är Yamaha väldigt bra, inget snack om det. Men jag tror att de flesta tillverkare har tillförlitliga motorer idag - och har så haft under en tid. Vissa modeller kan vara drabbade av problem, men när det gäller små motorer verkar de nästan vara svåra att köra slut på! Åker själv omkring med en Volvo Penta 7,5hk (fyrtakt) från -70-talet. Den har visserligen behövt lite omsorg på slutet, men i alla fall.
Och som sagt, Tohatsu har fått rykte om sig att vara mycket tillförlitliga och används tydligen av många fiskare. Men det kan ju också bara vara ryktesspridning.
/en john som förutom hondan och pentan har en nittitals-murkla som i år ersatt pentan |
Hörlursfrilla! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 10:59:47
|
Du skämtar!!! quote: Åker själv omkring med en Volvo Penta 7,5hk (fyrtakt) från -70-talet.
Jag med!!! Den är väl från 74, men börjar ge upp. Går på ren bensin och hela köret... (fast det är ju en Honda inuti)
Världen är liten ibland.
Vad är det för Honda du har till salu?
|
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:07:14
|
Hahaha! Har haft den sedan barn och är uppväxt med den. Fina motorer, om än tunga och sega. Förvånansvärt snåla. Men dom, liksom alla andra gamla motorer, behöver lite omtanke emellanåt.
Jag köpte mig en gammal kabinbåt för ett par höstar sedan och på den sitter det en alldeles för liten Honda 50hk som jag ska sälja i sommar. Förre ägaren var en gammal farbror som tuffade omkring i några knop, men jag vill lite fortare fram. Har nog inte råd att köpa en större fyrtaktare dock, även om jag gärna skulle vilja upprätthålla min status som långvarig honda-ägare!
Vad har du själv för båt?
/en john med en Uttern 590 som sett glansigare dagar |
Hörlursfrilla! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:15:56
|
En liten Ryds 405. Allt upp till 20-25 häst vore perfekt. Den planar fint om jag sitter mitt i med tele-förlängning till motorn, men även jag vill komma fram snabbare. Även om det bara är 15-20 minuter med full last, så är det roligare om det tar 10
Den har ju sina egenskaper, men jag vet hur jag ska klappa den för att den ska gå igång. Snål som bara den som du själv skriver. Dock har den efter kamremsbyte av duktig granne spruckit vid ett fäste då han glömde sätta i en skruv så det är väl på nåder sommaren ut. |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:36:04
|
Är ingen expert direkt, men 20-25 hk låter mycket på en så liten (kort) båt, även om dom är rätt rejäla. Risk för överplaning och knepigheter, men det kanske går? Tror dock att en femtonhästare skulle sitta perfekt, då den är lite lättare än 20-hästarna. Du lär få ordentligt mycket mer klös med en fräsch 15-hästare än med pentan...
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:36:17
|
Har Pentan dött helt? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:40:15
|
Tror oxå det. Båten är maxspecad till 20 häst vet inte vad det är för viktskillnad, men 15 häst verkar ligga på 50 pannor så det är ju bara 15kg mer än Pentan. Prisskillnad är det ju även på de sista 5 hästarna. |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 12:01:23
|
Om du kollar begagnat så tror jag faktiskt att 20-hästarna är lite billigare, då 15-hästarna är mer poppis (fler båtar som är typade för max 15hk). Finns en hel del fina beggade motorer ute på blocket.
Närå, pentan funkar. Med den är lite tyngre att dra igång för min gamla mor än den nyare murklan, som också är lite rappare när hon och sambon ska ut och åka . (båten är en liten flipper på runt 4 meter, flatbottnad)
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 12:19:31
|
quote: är lite tyngre att dra igång för min gamla mor
Fler som sitter i "samma båt" om du ursäktar uttrycket. Jag vill få min morsa att konvertera till passbåten (gemensamt ägd av tomtföreningen) då hon fyller 70 i år och har höftproblem. Vill inte ha en elstart för då har vi en farlig 70-åring på vattnet
"Vågar" jag köpa beggat? Kan ju egentligen inget om motorer (inte som att köpa beggad hifi). Den ska ju helst vara sötvattenkörd också.
Ska kika runt lite, i bästa fall orkar motorn en säsong till, så får jag slå till under "höstrean". |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 12:37:41
|
Tja, det är ju alltid en risk med begagnade motorer. Men med tanke på hur länge man själv har nött på sin gamla penta utan att göra några större åtgärder (olja, stift i princip) så borde nog en nyare motor stoppa några år tycker man. Tvåtakt är enklare att serva och reparera, det kan ju vara nåt att ha i åtanke.
/en john med span på 90-hästare
*Edit* Här ska visst kungajäv--n sälja en Honda 15 hk av nyare modellen. Men den kanske är lite tung. [url = http://www.blocket.se/vi/16352968.htm?ca=11_s] Här [/url] |
Hörlursfrilla! |
Edited by - John on 2008/05/12 12:42:51 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 13:21:15
|
Tack för tipset, om inte annat så vet jag nu i vilken avdelning jag hittar motorer...
EDIT: http://www.blocket.se/vi/16315603.htm?ca=11_s Låter för bra... |
Edited by - huzze on 2008/05/12 13:27:02 |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 13:37:10
|
Jo, den såg ju billig ut! Men det står inget om hur gammal den är. Och så är det lite skumt att han inte skickar bilder, men det kan ju ha sina förklaringar.
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 17:07:55
|
Utombordare är i regel väldigt slitstarka, sköter man grejorna rätt är det inte alls ovanligt att de går 30-40år , naturligtvis lite beroende på hur mycket man kör också, själv har jag på senare år ägt flera -70 tals motorer och även en -68 Mercury 125hk rak sexa, (45 knop på 6 meters båt), visst har man ibland rengjort förgasare samt justerat flottörnivåer, bytt någon tätning i växelhuset osv, men ofta behövar man inte göra mycket mera än att se till att stiften är fräscha, byta olja i växelhuset inför varje säsong och för säkerhets skull brukar jag byta membranet i bränslepumpen/pumparna om motorn har några år på nacken. Värre än så behöver det inte bli. Jag har aldrig haft driftstopp med någon motor, de vanligaste driftstoppen beror på bränsleproblem som tex vatten/kondens eller annan skit i soppan som följt med vid tankning och det drabbar lika lätt en ny motor. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 21:20:38
|
Många av "noname" utombordarna är märkesmotorer som säljs under annat namn. Om det gäller detta fallet har jag ingen aning om. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/12/17 : 12:45:53
|
Lade handpenning på en Yamaha 20-hästare igår.
15-häst för 25' och 5 extra hästar för 3'.
Visst det blir en -08 men att handla under lågsäsong är ju helt rätt. Ordinarie pris på 25an var 35' och pga kronans försvagning så lär -09'orna hamna runt 40'.
Better safe than sorry så Yamaha är väl så långt från Rusta man kan komma
ps 15- & 20-hästarna väger lika mycket. 52kg. |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/12/17 : 16:05:16
|
Jag skulle inte heller lita direkt på en billigare båtmotor av denna typen. Nu vet jag inte med båtmotorer, men på jobbet köpte vi ett "modell för billigt" 2000W elverk från Jula då vårat Honda-elverk blev stulet. Vi böt ut elverket tre gånger. Varje gång höll det väl 1-2h, Sen brann det. Snacka om kvalité! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/12/18 : 19:20:47
|
quote: ps 15- & 20-hästarna väger lika mycket. 52kg
Det är synd att dagens motorer och särskilt fyrtaktarna är så pass tunga, skulle gissa att en -80 tals 40 hästare från samma märke inte väger mycket mer, men däremot sluka betydligt mer. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
|
Topic |
|