HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Båtmotor från Rusta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:02:34  Show Profile Send huzze a Private Message
Med tanke på vad nya båtmotorer kostar, kan det vara värt pengarna att köpa en motor på Rusta?

Den används för pendling till/från landstället, ca 2 sjömil enkel väg under sommarhalvåret.

http://www.rusta.se/batmotor_neptune_15_hk__s_p75850107.html

Blir det pengarna i sjön eller pengarna på sjön?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:05:50  Show Profile Send John a Private Message
Så här låter det väl alltid när det kommer nåt nytt billigt från fjärran länder, men det verkar vara många som har problem med dessa kinesiska motorer (flera är samma motor men har olika namn). Diskuteras flitigt på Maringuiden. Skulle nog ta det säkra före det osäkra och satsa på nåt mer etablerat märke, också för att få tillgång till service. Tohatsu har exempelvis svarat genom att sänka priserna en del för att matcha kineserna.

Men som sagt, osvuret är bäst i test.

/en john med en honda till salu

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:14:53  Show Profile Send huzze a Private Message
OK.

Googlar vidare och kollar maringuiden.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:16:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Om de lämnar garanti på motorn är det bara att köpa och testa. Visserligen får du vara beredd på att ro om motorn lägger av.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2008/05/12 10:18:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:23:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Som allt annat här i världen, kvalitet kostar.
2 års garanti i all ära, men när serviceställen är svårtillgängliga och skepticismen stor på båtforumen, så ska jag nog inte slå till och vara testpilot.

Jag är ute efter krångelfritt, så då är det väl Yamaha som gäller...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:40:02  Show Profile Send John a Private Message
Nja, visst är Yamaha väldigt bra, inget snack om det. Men jag tror att de flesta tillverkare har tillförlitliga motorer idag - och har så haft under en tid. Vissa modeller kan vara drabbade av problem, men när det gäller små motorer verkar de nästan vara svåra att köra slut på! Åker själv omkring med en Volvo Penta 7,5hk (fyrtakt) från -70-talet. Den har visserligen behövt lite omsorg på slutet, men i alla fall.

Och som sagt, Tohatsu har fått rykte om sig att vara mycket tillförlitliga och används tydligen av många fiskare. Men det kan ju också bara vara ryktesspridning.

/en john som förutom hondan och pentan har en nittitals-murkla som i år ersatt pentan

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:59:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Du skämtar!!!
quote:
Åker själv omkring med en Volvo Penta 7,5hk (fyrtakt) från -70-talet.
Jag med!!! Den är väl från 74, men börjar ge upp. Går på ren bensin och hela köret... (fast det är ju en Honda inuti)

Världen är liten ibland.

Vad är det för Honda du har till salu?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:07:14  Show Profile Send John a Private Message
Hahaha! Har haft den sedan barn och är uppväxt med den. Fina motorer, om än tunga och sega. Förvånansvärt snåla. Men dom, liksom alla andra gamla motorer, behöver lite omtanke emellanåt.

Jag köpte mig en gammal kabinbåt för ett par höstar sedan och på den sitter det en alldeles för liten Honda 50hk som jag ska sälja i sommar. Förre ägaren var en gammal farbror som tuffade omkring i några knop, men jag vill lite fortare fram. Har nog inte råd att köpa en större fyrtaktare dock, även om jag gärna skulle vilja upprätthålla min status som långvarig honda-ägare!

Vad har du själv för båt?

/en john med en Uttern 590 som sett glansigare dagar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:15:56  Show Profile Send huzze a Private Message
En liten Ryds 405. Allt upp till 20-25 häst vore perfekt.
Den planar fint om jag sitter mitt i med tele-förlängning till motorn, men även jag vill komma fram snabbare. Även om det bara är 15-20 minuter med full last, så är det roligare om det tar 10

Den har ju sina egenskaper, men jag vet hur jag ska klappa den för att den ska gå igång. Snål som bara den som du själv skriver. Dock har den efter kamremsbyte av duktig granne spruckit vid ett fäste då han glömde sätta i en skruv så det är väl på nåder sommaren ut.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:36:04  Show Profile Send John a Private Message
Är ingen expert direkt, men 20-25 hk låter mycket på en så liten (kort) båt, även om dom är rätt rejäla. Risk för överplaning och knepigheter, men det kanske går? Tror dock att en femtonhästare skulle sitta perfekt, då den är lite lättare än 20-hästarna. Du lär få ordentligt mycket mer klös med en fräsch 15-hästare än med pentan...

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:36:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Har Pentan dött helt?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:40:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Tror oxå det. Båten är maxspecad till 20 häst vet inte vad det är för viktskillnad, men 15 häst verkar ligga på 50 pannor så det är ju bara 15kg mer än Pentan. Prisskillnad är det ju även på de sista 5 hästarna.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  12:01:23  Show Profile Send John a Private Message
Om du kollar begagnat så tror jag faktiskt att 20-hästarna är lite billigare, då 15-hästarna är mer poppis (fler båtar som är typade för max 15hk). Finns en hel del fina beggade motorer ute på blocket.

Närå, pentan funkar. Med den är lite tyngre att dra igång för min gamla mor än den nyare murklan, som också är lite rappare när hon och sambon ska ut och åka . (båten är en liten flipper på runt 4 meter, flatbottnad)

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  12:19:31  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
är lite tyngre att dra igång för min gamla mor
Fler som sitter i "samma båt" om du ursäktar uttrycket. Jag vill få min morsa att konvertera till passbåten (gemensamt ägd av tomtföreningen) då hon fyller 70 i år och har höftproblem.
Vill inte ha en elstart för då har vi en farlig 70-åring på vattnet

"Vågar" jag köpa beggat? Kan ju egentligen inget om motorer (inte som att köpa beggad hifi). Den ska ju helst vara sötvattenkörd också.

Ska kika runt lite, i bästa fall orkar motorn en säsong till, så får jag slå till under "höstrean".
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  12:37:41  Show Profile Send John a Private Message
Tja, det är ju alltid en risk med begagnade motorer. Men med tanke på hur länge man själv har nött på sin gamla penta utan att göra några större åtgärder (olja, stift i princip) så borde nog en nyare motor stoppa några år tycker man. Tvåtakt är enklare att serva och reparera, det kan ju vara nåt att ha i åtanke.

/en john med span på 90-hästare

*Edit* Här ska visst kungajäv--n sälja en Honda 15 hk av nyare modellen. Men den kanske är lite tung. [url = http://www.blocket.se/vi/16352968.htm?ca=11_s] Här [/url]

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2008/05/12 12:42:51
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/12 :  13:21:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack för tipset, om inte annat så vet jag nu i vilken avdelning jag hittar motorer...

EDIT: http://www.blocket.se/vi/16315603.htm?ca=11_s
Låter för bra...

Edited by - huzze on 2008/05/12 13:27:02
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2008/05/12 :  13:37:10  Show Profile Send John a Private Message
Jo, den såg ju billig ut! Men det står inget om hur gammal den är. Och så är det lite skumt att han inte skickar bilder, men det kan ju ha sina förklaringar.

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/12 :  17:07:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Utombordare är i regel väldigt slitstarka, sköter man grejorna rätt är det inte alls ovanligt att de går 30-40år , naturligtvis lite beroende på hur mycket man kör också, själv har jag på senare år ägt flera -70 tals motorer och även en -68 Mercury 125hk rak sexa, (45 knop på 6 meters båt), visst har man ibland rengjort förgasare samt justerat flottörnivåer, bytt någon tätning i växelhuset osv, men ofta behövar man inte göra mycket mera än att se till att stiften är fräscha, byta olja i växelhuset inför varje säsong och för säkerhets skull brukar jag byta membranet i bränslepumpen/pumparna om motorn har några år på nacken. Värre än så behöver det inte bli. Jag har aldrig haft driftstopp med någon motor, de vanligaste driftstoppen beror på bränsleproblem som tex vatten/kondens eller annan skit i soppan som följt med vid tankning och det drabbar lika lätt en ny motor.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/05/12 :  21:20:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
Många av "noname" utombordarna är märkesmotorer som säljs under annat namn. Om det gäller detta fallet har jag ingen aning om.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/17 :  12:45:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Lade handpenning på en Yamaha 20-hästare igår.

15-häst för 25' och 5 extra hästar för 3'.

Visst det blir en -08 men att handla under lågsäsong är ju helt rätt. Ordinarie pris på 25an var 35' och pga kronans försvagning så lär -09'orna hamna runt 40'.

Better safe than sorry så Yamaha är väl så långt från Rusta man kan komma

ps 15- & 20-hästarna väger lika mycket. 52kg.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/17 :  16:05:16  Show Profile Send RobertH a Private Message
Jag skulle inte heller lita direkt på en billigare båtmotor av denna typen.
Nu vet jag inte med båtmotorer, men på jobbet köpte vi ett "modell för billigt" 2000W elverk från Jula då vårat Honda-elverk blev stulet. Vi böt ut elverket tre gånger. Varje gång höll det väl 1-2h, Sen brann det. Snacka om kvalité!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/18 :  19:20:47  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
ps 15- & 20-hästarna väger lika mycket. 52kg
Det är synd att dagens motorer och särskilt fyrtaktarna är så pass tunga, skulle gissa att en -80 tals 40 hästare från samma märke inte väger mycket mer, men däremot sluka betydligt mer.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000