Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 20:38:25
|
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 20:55:01
|
Hmmm trodde politiska budskap var förbjudna här...
Btw, behöver era märken extra stöd för att konkurrera? |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 21:20:02
|
Skoj |
I was talking to myself! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 21:57:41
|
tyvärr har sådana uppmaningar DIREKT verkan på att jag gör tvärtom. Jag skulle vilja säga att politikerna inte gjort sitt jobb så man tvingas köpa "svenskt" för att ha ett jobb att gå till imorgon. Köp en svensk bil, visst vilken (finns det någon)? Och seriöst i globaliseringens tidevarv, vad tusan kommer från vilket land idag...? Och när vi ändå tjatas om svenska produkter, hur många år fick Volvo skattelättnader i Sverige under den tiden de var svenska? de skattepengarna skulle istället gått till infrastrukturen och skolor osv istället för aktieägarna och VD posterna. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 22:15:55
|
Tycker det är helt rätt!!!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 22:16:55
|
quote: Hmmm trodde politiska budskap var förbjudna här...
Hmmm, trodde jag också... Men Sladden har humor så han vill nog mest skämta lite skulle jag tro och lite kul var det men jag håller även med asimov66. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 22:20:00
|
asimov66:
Men det var väl inte politkerna som misskött företagen eller bankerna? De sålde väl inte Volvo?
Och om de velat köpa Volvo t ex så skulle du automatiskt gjort tvärtom och handlat något som inte var politiskt besudlat?
Och om de gått in och reglerat bankerna i tid hade du genast krävt avreglering?
För att slippa tänka jobbiga tankar så pratar man gärna om "globaliseringens tidevarv" och handen på hjärtat nog är det en viss skillnad på fabriker som ligger i Sverige, med svenska arbetare i tusental som går till jobbet varje dag och betalar svensk skatt. Och hur det går avgör du som konsument och företaget med hur bra de lyckas få till en attraktiv produkt till rätt pris. Men det är INTE skit samma...
Eller tror du kineserna betalar för den svenska sjukvården?
mvh
edit: FBK: Humor, tack och visst är det menat som ett skämt, tyckte det var en kul straffspark. I vanliga fall så får man ju inte andas något om Kina, lönenivåer, arbetsmiljöförhållanden och look a like-produkter för då blir man HATAD på nätet.
men artikeln är korrekt och publicerad för några dagar sedan. Det är tänkvärt och tål att resonera runt utan att klampa in i partipolitik el dyl
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/11 22:24:52 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 23:11:41
|
quote: Känsliga personer varnas...
Puuuh, tur det...
...
/ Ulf
Edit: Måste man alltid köpa och sälja? Det viktigaste är väl ändå: "fred på jorden"...? |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2008/12/11 23:15:10 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 23:28:22
|
en demokrati har ansvar för sina medborgare punkt slut. Skall det krävas en merkantilistisk hållning inom landet för att kunna hålla landets ekonomi och företag flytande (bedriva skyddad verkstad) har demokratin och de som har hand om denna (i en folkvald demokrati=politikerna) misslyckats och bör hållas ansvariga.
Om detta inlägg eller mitt förra inlägg uppfattas stötande eller så så ber jag ödmjukast om ursäkt men jag finner tråden stötande. Om det är så att jag kanske är totalt humorbefriad (jag utesluter det inte) så är det kanske fallet, men denna tråden är inte i min tolkning av humor som definition.
Skall inte förstöra tråden mera så jag tackar för ordet och tackar för mig.
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:07:30
|
asimov66: ledsen om du känner dig sårad av att få argument tillbaka. Visst skall en demokrati ta hand om sina medborgare. men just där kommer vi ju in på att man alls kanske behöver tänka i termer av "svenskt".
Alla länder tar ju faktiskt inte hand om de sina medborgare på samma sätt/lika mycket utan de används som konkurrensmedel och det är just i "globaliseringens tidevarv" som det plötsligt känns.
Fast frågan är inte enkel, vi kan ju knappast missunna Kina att få fart på ekonomin, det är ju också deras biljett gradvis in i demokratin.
ulfsan: Jo, fred på jorden är viktigast. Vi människor är ju så bra på det
. |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/12 07:08:05 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:20:34
|
Vad krävs för att det skall räknas som "Made in Sweden"? Konstruktion? Komponenttillverkning? Sammansättning? Slutprov? Packning? Tillverkning av skylt "Made in Sweden"? Eller vad? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:23:34
|
Ja det var en straffspark som hette duga!
Att använda politisk satir för att sälja HiFi var en innovativ och fullt gångbar variant. Jag hajjade till ordentligt när jag såg överskriften.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:30:31
|
Vi får väl införliva WBT inom Svenska riket eller ? :)
Klart man ska handla svenska om man har möjlighet att påverka lite |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2008/12/12 07:31:35 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:45:54
|
Om vi nu följer Hi-Fi Consults uppmaning att köpa svenskt kanske det är dags att köpa högisar på Fynda, Fyndbörsen eller Stridbeck, elektronik hos Harmony Design och kablar från Supra och Jorma?
Finns ju egentligen ingen anledning att köpa Accuphase, VTL, Transparent, Teac, Burmeister, Martin Logan m.fl då de är utländska och inte betalar den svenska sjukvården.
Tack för tipset om svenska julklappar |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/12/12 07:46:42 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 08:57:31
|
Vox: Detta är tror jag lite samma som att prata om "en globaliserad värld".
Gränsdragning är alltid svårt men för den sakens skull behöver man ju inte låtsas att allt är omöjligt Det är betydande skillnad på produkter.
En del är helt och hållet uppfunna, framtagna, tillverkade och packade i Kina med Kinesiska ägare. Inget värderande i det men så är det såklart ofta.
Annat har svensk ägare men allt görs "där borta"
Ytterligare påhittighet är att tillverka allt någon annan stans och skeppa hem det i 3 delar. I förstärkarnas värld kunde det t ex vara ett antal pallar med tomma chassie. Ett par pallar med toroider och ett par pallar med färdiga huvudkort. Med 15 handgrepp har du på svensk mark fått ihop produkten, packat den i kartong och den är "made in sweden".
Det finns såklart en massa varianter men de flesta är måna om att visa sitt ursprung i just Sverige. Står det inte "Made in Sweden" så står det "Designed in Sweden" eller "Swedish quality" osv.
Jag har faktiskt inga moraliska invändningar mot allt det där men det kan ju ibland kännas en smula motigt att behöva MÖRKA att man säljer en pryl som är både uppfunnen, framtagen, tillverkad och packad i sin helhet i Alingsås, av svenskt bolag som betalar svensk skatt och där vinsten stannar i landet.
Gör det alla andra produkter sämre? Inte alls.
CarlssonH missar en del av poängen: I vilken butik du köper spelar såklart roll, bättre att köpa en Kinesisk pryl i svensk butik än direkt av Kina
men Reinfeldt talar om tillverkning. Och man kan tänka tanken att det finns ett samband mellan USA, Japan, Tyskland och Sverige. Skatter och en fungerande (?) sjukvård t ex
Vad händer om Angela Merkel skulle gå ut och säga samma sak? Och Obama? Eller Taro Aso?
Jo, dom gör just det...
Men gör det i Sverige och det är tjära och fjäder som gäller. Är ni med? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 09:45:20
|
Hi Fi Consult/
Jag håller fullständigt med om att man ska köpa svenskt och närproducerat så långt det är möjligt och jag tycker det är helt OK att våra politiker uppmanar oss till det, men samtidigt kan jag förstå reaktionerna på forat då detta inte är ett fora för politiska diskussioner, och politiskt blev det när du drog in statsministern i tråden.
Personligen tycker jag att det är OK med lite politisk satir för att höja stämningen inför jul men samtidigt svarade jag som jag gjorde då ert sortiment består av mestadels utländska produkter.
Personligen tycker inte jag att detta är något att hänga upp sig på, bättre att se det hela med "glimten i ögat" och gratta er till en fyndig annons i tråden
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 10:00:59
|
sårad av att få argument tillbaka, nej/nej/nej det känns bra att få respons (det är så man utvecklas som person jag är inte så snarstucken). Tycker att tråden är förjävlig bara.
Jag vet skulle inte kommentera tråden mera men jag fick en kommentar som tyder på ett missförståelse av mitt inlägg.
DÄREMOT kan jag stödja den svenska inköpsmodellen om man hade skrivit för miljöns skull. Närproducerat mindre fraktat är alltid bra.
|
Edited by - B-200 on 2008/12/12 10:03:44 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 10:47:10
|
asimov66: bra
jag är ju vän av att lära mig nya saker och ibland har man inte koll på hur saker uppfattas. Vad i tråden är det du ogillar? Att den har med statsministern? Eller att det ser ut som om jag är moderat för att jag har med honom och dessutom är företagare?
CarlssonH: Jag lovar, jag satte kaffet i vrångstrupen när jag såg nyheten på Aftonbladet och läste om julklappar och "made in china". vad är det karln står och säger ?! Å andra sidan har han helt rätt. ( i sak alltså, hur man sedan handlar är ju upp till var och en)
Fast nu går alla regeringar ut och säger samma sak och ger bort våra skattepengar för att rädda industri och jobb och plötsligt har vi en synnerligen annorlunda konkurrenssituation. Vilken regering har råd att ge mest? Sicken soppa...
. |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/12 10:48:19 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 11:16:17
|
quote: Fast nu går alla regeringar ut och säger samma sak och ger bort våra skattepengar för att rädda industri och jobb och plötsligt har vi en synnerligen annorlunda konkurrenssituation. Vilken regering har råd att ge mest? Sicken soppa...
.
Nu ska vi som sagt inte diskutera politik på forat även om jag förstår vad du menar.
Jag tror det kan bli väldigt många missförstånd, missuppfattningar och tåtramp om vi fortsätter på den allvarliga vägen i denna tråden och fördjupar oss ytterligare i vår (och övriga världens) ekonomiska politik.
Nej, fram för mer sarkastiska, satiriska, ironiska och skämtsamma inlägg så vi får upp stämningen i dessa dystra tider. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 11:39:07
|
Jag har ett par saker emot tråden men inget är emot dig, företaget eller så. Nej inget personligt alls, ni gör ett bra jobb och erbjuder bra tjänster och det är mycket bra i mina ögon.
Jag har emot politikerna som skall ha ansvaret att skydda Sverige och dess innehåll på alla fronter har misslyckats. OK man kan inte skydda folk mot allt och krisen började trots allt inte här men kom att drabba oss ändå. Istället för att reda upp situationen så lägger statsministern över skulden att om ni inte handlar svenskt så blir ni av med jobben förr eller senare när det egentligen borde ligga på en mycket högre nivå än individnivå. Det handlar om stora företag som har skattelättnader, VDar som får enorma summor och inte de som redan har det svårt som småföretagare och individer. Folket har det redan sjukt svårt för att inte tala om småföretagarna. Nej, politikerna borde fixa det inte lägga över ansvaret, det är det jag har emot hans uttalande.
Denna kris kommer ta år att fixa och om vi kommer ur den snart så måste steg tas så att vi inte kommer dit igen lika snabbt och lika hårt. Det är ungefär lika dumt som SJ (heter dem nuförtiden va) när det kommer snö i december. Alla tåg står stilla med den förklaringen "vi visste inte att det skulle snöa" och man bara tänker SUCK; inte samma förklaring detta året igen när det typ hänt varje år. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 12:34:49
|
Tänkte inte ge mig in i debatten, men kan inte låta bli...
Förstår problematiken med stora företag som går dåligt och då ska de räddas för att rädda jobben för MÅNGA. Men när de går bra då? Vad hände med bankkrisen för några år sen? Stödpengar. Men när det går bra då?
Värst är det för de mindre företagen. De får gå i konkurs. Det får ju inte de stora.
Men glöm inte: Att handla svenskt innebär även att handla av svenska handlare, även om det inte är inhemska produkter.
IMHO |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 13:50:03
|
Entreprenörernas store tillskundare, Johan Staël von Nånting, skrev något i dagens Metro att han motsatte sig statliga stödet till svensk bilindustri, just för att det kanske var dags att avveckla så som man avvecklat tekoindustin, varven etc. Istället för att fastna i gamla hjuslpår (sic!) kanske man ska gå vidare. Han nämnde Västervik som ett exempel där man plötsligt fick FLER arbetsplatser när Electrolux lade ner.
Jag köper nog hellre en pryl som är billig, har god funktion och som andas lite pragmatism än en pryl som bara är svensk.
Annnars tycker jag att det borde till en God Jul & Grått Nytt Hår-tråd där man önskar sig själv och andra en god hjul ... äsch där blev det fel igen (Freudiansk felskrivning). |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 16:19:30
|
Innan varven avvecklades pumpades rätt mycket pengar in där med. Historien har en förmåga att upprepa sig... |
|
|
Topic |
|