Author |
Topic |
Just Audio Magic
Semesterfirare
553 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 16:34:28
|
Jag tycker det är ganska missvisande med alla produkter som det står made in här o där... Mycket av det som t ex står made in Sweden är tillverkat i Kina efter krav etc. Varför skriver de då inte made in China? För att det sägs vara finare när det är gjort i Sverige. Jag delar inte den meningen då Kineserna är ena riktiga j*vlar på att tillverka saker.
God Jul på er |
Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !
www.justaudiomagic.se |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 16:35:41
|
asimov66: Skönt att det inte var tråden och min satir-bild
Sedan är jag helt med dig, man blir stentrött på kortsiktigheten. Fast om man funderar en stund så är det just individerna som rusat iväg och köpt det billigaste. Det är alla individers val som är den stora motorn.
Likaså är det individerna som får betala notan nu när allt skall räddas och paketas och fixas.
Det fina med det är att det är individerna som har den största makten - om de får syn på den möjligheten. Det är vi som röstar och det är vi som handlar. Kan man tänka sig att frångå den idiotiska normen att billigast är bäst och handla utifrån kvalitet, hållbarhet för produkten men också utifrån samhälleligt och ekologiskt perspektiv. ja, då sker det största miraklet. Kräsna konsumenter som vill ha en bra apparat under lång tid som har liten miljöpåverkan, ger arbetarna skälig lön, bra hälsovård, rimlig pension och god arbetsmiljö.
Hoppsan, då blir det ju delvis som statsministern ger order om då... |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 18:21:49
|
För det första så vill jag gratulera HiFiconsult till en ypperlig marknadsföring genom denna tråd.
För det andra så tycker jag att man kan se glimten i ögat på sladd när han kör denna trådtopic, och därför kan man väl le och sluta hamna i det politiska läget hela tiden. Jag tycker det är riktigt roligt,smart och jag tror att fler än jag skrattade av rätt anledning.
För det tredje så har jag aldrig förstått denna nervositet och rädsla inför reklam. Varför inte betrakta det som produktupplysning?. Så länge man inte blir dränkt och spammad varje minut så är det helt ok tycker jag. Framförallt så måste det vara ok att tycka om sina egna produkter tack vare att de är bra, och det måste vara tillåtet att skriva och tycka det, utan att alla drabbas av panikångest.
För det fjärde så är det inget konstigt med Kinaprodukter alls. Om man nu skall köpa lokalproducerat och göra det konsekvent så får man nog en handfull att göra. Är op-amparna från Svergie? Är lödtennet från Sverige? etc.etc i absurdum. Är produkten från Sverige alls? Det blir fånigt till slut.
Idèn som sådan är kanon, men praktiskt sett så blir det mer än lovligt underligt.
Jag inbillar mig, alltså utan att veta, att sladd körde på för att han tyckte det var lite busigt och fräckt. Sedan fick vi oss lite sladdfilosofi gratis. Alla till livs. |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 18:41:55
|
quote: Innan varven avvecklades pumpades rätt mycket pengar in där med. Historien har en förmåga att upprepa sig...
Det vi lär av historien är att vi inget lär av historien ...
Jag har insett att när det skiter sig med stort S, och det gör det; krisen har inte börjat än - det är bara lite lätta förskalv; får man se till att reda sig själv - det är bara att bunkra upp rör och högtalarelement så får man bygga själv när västvärldens alla hifi-producenter ramlar ner i marknadsekonomins svarta depressionshål och kineserna har bestämt sig för att bara producera för den kinesiska medelklassen ... |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 18:57:13
|
Soudbrigade. Kör världsekonomiskt krispaket i lokalförpackning. Varför inte? |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 19:44:10
|
Jag försöker tänka pragmatiskt och globalt och hur man bäst gynnar en hållbar utveckling, men ibalnd tror jag att jag är ganska ensam ... |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 20:00:59
|
Musik Hemma: Tack för de vänliga orden
Du har greppat tänket med ironi och lite av den personliga världsåskådningen.
Fast att det skulle vara SVÅRT att hitta alternativ till Kina-producerat håller jag inte med om. Du är den tredje i samma tråd som kommer körande med "allting i den här globala världen kommer ju överallt ifrån så man kan aldrig veta och det spelar inte så stor roll" (ursäkta om jag tar mig friheter i citeringen men du föstår hur jag menar) Det är helt enkelt inte sant. Om man är det minsta intresserad hittar man alternativ. Att lägga skuldbördan på dem som verkligen tillverkar lokalt (eller på samma konkurrensnivå i andra länder) i stället för på dem som hela tiden vill lura dig att tro att prylarna är kvarts, halv eller helsvenska är väl inte speciellt smart?
Det gör också en stor skillnad i vilket land tillverkningen sker för både dem som jobbar där och landet i sig.
Hållbar utveckling, det kunde alla tillverkare av högkvalitativ hifi utforma en annons efter. "överge slit och släng-samhället, köp en XX och sitt nöjd i 20 år"
. |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 20:16:41
|
Nja, nu var ju inte min mening att bidra med en nationalekonomisk lösning på varför alla, nåja med en hel del undantag, har asienstämpel på vissa grejor och varför vi skulle sluta med det.
Sen tycker jag att ditt fria citerande är helt ok.
Själva skuldbördan känns lite långsökt att ta på sig, tror jag, för vem som helst. Nå, det är inte smart heller.
Jag kan ju givetvis bara tala för mig själv och då blir det ju enligt eget smak och tycke. Då är vi inne på en annan variant, misstänker jag, och den har inte med detta å göra. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 21:24:36
|
Jag skulle vilja ha förklarat för mig varför denna tråden är okej då det förekommer politik i den?, när det alltid annars inte är okej med politik. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 21:49:28
|
Jag skulle tro att det är för att diskussionen handlar om global handel, statsstöd, konkurrensfördelar, moral, demokrati, kundbeteende, konsumentmakt och andra vanliga mänskliga aktiviteter.
Inte så mycket politik egentligen.
mvh |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 22:03:29
|
Om jag inte minns helt fel kör Sladd BMW... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 22:12:29
|
quote: Det gör också en stor skillnad i vilket land tillverkningen sker för både dem som jobbar där och landet i sig
ABSOLUT |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 22:14:12
|
Jonasz:
Japp
och säljer också Burmester VTL Transparent
Ingen av dem look a like-produkter, ingen av dem kvarts eller halv-kineser, alla tillverkade i det land man förmodar att de tillverkas i, alla med bra arbetsmiljö, avtalsenliga löner, pensionssystem fackliga anslutningsmöjligheter, reglerad miljöpåverkan...
Det säger inget om de är bättre eller sämre hifi-produkter eller hur de låter. Men jag mår bättre av att sälja just dessa |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/12 22:14:44 |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 22:24:33
|
Allt är väl politik, om man nu orkar ha den inställningen.
Jag tycker att HiFiConsult har kört en lysande markandsföring i denna tråden, all respekt för det, men hur mycket politik vill man lägga i den, (tråden), upp till var och en ? Å varför krångla till det ?
Resonemanget som har förts stör mig inte alls politiskt sett. För att återvända en stund till ett tidigare resonemang; lite allvar, lite ironi, lite fniss och självklart en portion av att visa flaggan.
Ahhh... vänta nu.....det var det som var tråden.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 22:47:50
|
quote: Inte så mycket politik egentligen.
Inte så mycket, men det är ändå politik.
quote: och säljer också Burmester VTL Transparent
Ingen av dem look a like-produkter, ingen av dem kvarts eller halv-kineser, alla tillverkade i det land man förmodar att de tillverkas i, alla med bra arbetsmiljö, avtalsenliga löner, pensionssystem fackliga anslutningsmöjligheter, reglerad miljöpåverkan...
Och du har varit på besök hos varje märke/tillverkare som ni säljer och kollat att allt verkligen står rätt till med arbetsmiljö, avtalsenliga löner, pensionssystem fackliga anslutningsmöjligheter, reglerad miljöpåverkan osv.
Sedan så kan man fråga sig hur alla som har mindre plånbok ska göra och som inte har råd med Burmester,VTL,Bladelius osv. Vad ska de då köpa för Hifi då det inte är moraliskt rätt att köpa Kina tillverkat. Verkar som en del aldrig tänkt på att alla har inte riktigt bra betalt, även i Svedala så är det så att många har ganska dåligt betalt.
Nog sagt ifrån min sida då jag tycker att den här tråden har blivit motbjudande. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 23:32:22
|
jag har inte varit på BMW och inte på VTL men vet att förstärkarna inte görs på andra sidan jorden eller i Mexico. Och jag behöver inte åka till t ex Kina för att veta hur det ligger till...
På Transparent har jag varit och måhända är man en udda fågel som ställer frågor om lönenivåer och fackföreningar och hur arbetet går till. Men de har en bra arbetsmiljö och är organiserade. Det var en ganska tydlig skiljelinje mellan de mjuka mattorna på säljkontor och det lackade betonggolvet på lagret...
Burmester har vi också koll på efter flera besök. Kräver inte så mycket förklaring kanske, stolt men ödmjukt gäng, de vet att de är en av de bästa som finns på det de gör.
Bladelius gäng är ju inte svåra att ha koll på, 300 meter från vår butik
När det gäller pengar så köper jag att det finns de som har mindre att spendera. Så är det alltid och ingen vill väl förbjuda fri handel? men de som gnäller gör det mest som gammalt svepskäl och ytterligare en ursäkt för att undvika alla former av långsiktigt tänkande eller frågan om konsumentbeteende. Allt för att slippa tänka tanken. Framförallt skall ingen berätta för dem hur man skall bete sig för då j-ar
Klart uppmaningen är provocerande! Ladda inte ned, finn dig i att bli avslyssnad och nu skall den jä-ln stå och berätta vad vi ska köpa också
Förnuftspanelen ger rådet: Köp en 2 år gammal förstärkare av valfritt men ansvarsfullt märke stället. Det låter bättre, håller bättre och andrahandsvärdet kan du strunta i eftersom du ändå inte skall BYTA snart igen, eller hur
Nu kommer snart brevbomberna... |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/12 23:33:16 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 23:45:49
|
OK, nog med pekpinnar. Visst är det en form av reklam, eller åtminstone intresseväckare. men frågorna är viktiga och de brukar aldrig gå att diskutera utan att man blir hängd som utsugare och förtryckare av de fattiga.
Inte i denna tråd och de tackar jag för
Hur hifi låter och hur prisvärd den är handlar inte om vilket land den är gjord i eller hur regeringar resonerar och frihandel är helt nödvändigt, inga förbud alltså.
Men det är individens val som gör skillnaden.
Nu är det kudden
. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 10:51:15
|
I Kina inte bara lönedumpar man, man dumpar i miljön också. Såg ett inslag i Rapport igår som gjorde mig betänksam. Kinas miljöpolitik går ut på att man sätter miljövänner i fängelse. Det är väl bra med konkurrens, men det ska väl ske på lika villkor? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 13:55:00
|
Björn-Ola: De som idag producerar det mesta av växthusgaserna är Kina och Indien. Även där har Västvärlden blivit frånåkta. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 07:50:24
|
Kom på en annan moral aspekt av kring Kinahifi. Om det är Kinahifi, och detta inte "mörkas" med så brukar det oftast vara lite billigare.
Då tycker jag att det är mer omoraliskt mot kunderna att tillverka helt eller delvis i Kina som beskrivits tidigare i denna tråd, men inte stå för detta och ändå ta betalt som om det vore tillverkat i Sverige. Tyskland, England, osv. Då är tillverkarens syfte i första hand att bättra på sina marginaler.
|
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2008/12/15 07:50:58 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 10:51:24
|
Vilken tramsig tråd! Ja, allt är väll markandsföring idag! Politik verkar styras mer och mer av reklambyrårer och ängslan över dåliga siffror hos sifo. Tänka sig att HiFi har hamnat i samma fack! Inte är det innehållet som styr utan förpackningen. Så Bladelius har kanske något gemensamt med Fredrik; Tomhetens filosofi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------- Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
|
|
|
Topic |
|