HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ger "neutralt" ljud bäst upplevelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/12/09 :  20:32:08  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

En liten sliten fråga kan tyckas men jag kan inte låta bli att ställa den igen. Anledningen är att jag blädrade bland mina gamla vinyler och där hittade jag: Steve Hackett - Please don't touch.

Där skriver Hackett själv på konvolutet under titelspåret, direkt citat:

"For maximum effect this track should be listen to as loudly as possible with as much tremble and bass as your system can muster. Not to be played to people with heart conditions or those in severely hallucinogenic states of mind"

Helt klart att han vill erbjuda lyssnaren något annat än neutralt ljud.

Kurt

Fotnötter:
#1 Steve Hackett = Genesis gitarrist
#2 Please don't touch - ett riktigt bra album från 1978 med sång av bl a Randy Crawford & Richie Havens.
#3 Please don't touch - instrumentalt titelspår
#4 Vinyl - inlaggd musik på gammalt vis
#5 fråga: How much tremble and bass can your system muster?

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/09 :  20:38:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Karln försöker rädda en dålig inspelning!!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/09 :  21:16:35  Show Profile Send tkr a Private Message
"Karln försöker rädda en dålig inspelning!!"



mvh




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/09 :  21:16:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vad tycker du själv, efter att ha lyssnat enligt givna instruktioner?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/12/09 :  22:42:40  Show Profile Send kurt a Private Message
quote:
Vad tycker du själv, efter att ha lyssnat enligt givna instruktioner?

Det låter kosmiskt. Någon annan som prövat?

/Kurt
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/10 :  07:34:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ungefär som Karl pedals första skiva - Ska spelas på Full patte !
Låter mest som en kul grej dom har skrivit

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/12/10 :  08:11:47  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Starta denna tråd på faktiskt.se och man får en tråd som spårar ur med personliga påhopp tämligen omgående.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/12/10 :  08:49:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Starta denna tråd på faktiskt.se och man får en tråd som spårar ur med personliga påhopp tämligen omgående


Är du förvånad?

Är alltid neutralt ljud bäst?

Nej. Jag gillar potatisgratäng och oxfile men skulle nog kasta upp om jag åt det jämt och ständigt.

Mobben på faktum.nu är inget att lägga någon större vikt på

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:02:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Starta denna tråd på faktiskt.se och man får en tråd som spårar ur med personliga påhopp tämligen omgående.

Den som är utan synd kastar första stenen, heter det. Jag tycker du ska kommentera trådskaparens inlägg istället för att ösa skit över andra. Dessutom är vi en del del faktiskmedlemmar som också håller till härinne, OCH jag tror väldigt få av oss fattar vad du menar! Skärpning!!!!

Det finns en faktiskttråd på ungefär samma tema där Falkis (faktiskt) gillar musik som spelas LOUD och flera hakar på och tycker samma sak. Dock tar man inte upp (vad jag minns) huruvida man justerar tonkrollerna.
Personligen kan jag ibland spela högt men saknarvare sig bas eller diskant (hemma). På skolan har vi förskräckliga ljudboxar av vidrigaste kvalitet men så är de säkert dyra. Noterar att det inte går att göra några som helst vettiga inställingar av ljudkurvan.
Om skivan ovan kan det ju handla om att vrida kontrollerna så det "låter live".
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2008/12/10 :  11:20:06  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
quote:
Starta denna tråd på faktiskt.se och man får en tråd som spårar ur med personliga påhopp tämligen omgående.


-Och här verkar stämningen vara bättre??

Letade länge och väl efter det sound jag ville ha, ville ha ett varmt ljud som var förlåtande mot dåliga inspelningar, men som samtidigt inte var alltför beslöjat.

Det jag så småningom insåg var att det ljud jag letade efter faktiskt var ofärgat ljud egentligen. Jag hade bara blivit itutad under lång tid att så fort något lät vasst och kallt så var det neutralt..


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/12/10 :  11:57:26  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har aldrig varit med om att målsättningen med en inspelning är att det ska låta "vasst och kallt".

Men går det verkligen att göra en platta som Hackets och ha en ambition att den ska låta neutralt? Inte heeelt lätt fråga.

/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/12/10 :  14:17:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade bara blivit itutad under lång tid att så fort något lät vasst och kallt så var det neutralt..

Ja det är väl en mycket vanlig missuppfattning skulle jag tro?Många som har ljust låtande anläggningar anser ju att de är helt neutrala. mvhKristofer
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/12/10 :  16:15:28  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
När det gäller vackra ting och människor brukar man säga att "skönheten finns i betraktarens öga". I det här fallet finns nog skönheten - eller vad man nu söker - i lyssnarens öra. En gång i tiden - och även idag - ansågs säkert distorsion vara bland det hemskaste. Åtminstone i fel sammanhang. Å andra sidan kan distorsion upplevas som hur vackert som helst ...

Men det är en intressant fråga att klura över - hur ska det låta för att vara bra?

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2008/12/10 :  17:10:24  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
quote:
När det gäller vackra ting och människor brukar man säga att "skönheten finns i betraktarens öga". I det här fallet finns nog skönheten - eller vad man nu söker - i lyssnarens öra. En gång i tiden - och även idag - ansågs säkert distorsion vara bland det hemskaste. Åtminstone i fel sammanhang. Å andra sidan kan distorsion upplevas som hur vackert som helst ...

Men det är en intressant fråga att klura över - hur ska det låta för att vara bra?


Jag vill ha ett ljud som låter så ofärgat som möjligt, men med en möjlighet till höjning av den lägsta basen på de inspelningar jag anser behöva det (typ 40 Hz och neråt)
Därför kör jag med aktiva basmoduler för det ändamålet.
Distorsion vill jag ha så lite som möjligt av, tycker bara att sådana "tillagda egenskaper" tenderar att göra vissa skivor olyssningsbara..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2008/12/10 :  17:57:01  Show Profile Send Rutger a Private Message
quote:
Det låter kosmiskt

Det låter komiskt, tycker jag:

"... as much TREMBLE and bass as..."

Det ska nog vara treble.
Go to Top of Page

Husaren
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:36:48  Show Profile Send Husaren a Private Message
Jag tycker att man kan se det hela från två sidor:
På sjuttiotalet gjordes en del tester angående faktisk ljudkvalitet kontra uppfattat välljud.
De flesta ville då ha ganska hög distortion i sin anläggning för att trivas, ibland långt över 20 %. Kanske därför som mp3-ljud har fått sådan spridning.
De flesta högtalartillverkare vet också att andratonsdist kan uppfattas som mjukt ljud.
Likaså vill ju många ha konstlat djup i sitt ljud genom att bl.a. ställa högtalarna långt från bakvägg mm.
Jag vet av egen erfarenhet att ljudet från en hyfsat fasren studiomonitor med extremt rakt frekvenssvar upplevs av många som jobbigt och inte hifi.
Vi kanske inte vill ha ofärgat ljud när det kommer till kritan.

Den andra sidan är att väldigt få inspelningar görs, kanske av samma anledning, för att uppnå ofärgat ljud. I princip alla ljud kommer ju att i slutmixen påverkas av EQ och olika ljudburkar, häftigt och karaktärfullt ljud är ju ofta viktigare och mer lättsålt än ofärgat ljud.

Men kan inte detta vara själva poängen, att kockarna/artisterna kan krydda maten som de vill och ibland t.o.m. föreslå lämplig ätmiljö.
Det kan ju faktiskt ses som en möjlighet att komma närmare artistens egen vision om hur musiken ska upplevas. Steve Hackett vill kanske bara uppmuntra till lite scenkänsla/livekänsla över lyssnandet. Väldigt få PA-system justeras trots allt mot ett rakt ljud...
Kom också ihåg att även de gamla mästarna skrev ner hur kraftigt man skulle spela på instrumenten.

Edited by - Husaren on 2008/12/10 18:37:56
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:59:33  Show Profile Send Schulze a Private Message
När jag var grabb fick jag överta pappas radiogrammofon i mitt pojkrum. En jakarandamöbel med skivväxlare, radio med alla våglängder (3 kortvågsband) och rörbestckad förstärkare samt två Luxor Brillanthögtalare. När jag spelade skivor valde jag alltid det basigaste läget. Det lät inte naturligt men det lät bra.
Det är en myt att vi vill ha naturligt ljud = hifi. Vi vill ha ljud med värme = andratonsdistorsion. Rördistorsion, vinyldistorsion, gärna lite basresonans typ (gamla) Linn Sondek. Mig stör det inte - jag gillar det ljudidealet själv - men sluta intala er att det är high fidelity ni håller på med. Ni letar efter grejer som har de förvrängningar era öron tycker om.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/10 :  19:14:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Frågan har väl behandlats i en del andra trådar.
quote:
men sluta intala er att det är high fidelity ni håller på med

Jag håller inte riktigt med. Hifidelity är en bra grund för att få till välljud, men sedan vad man gör med det är individuellt.
Jag kanske det låter bättre med en liten svacka runt 1200 Hz.
Jag kanske gillar närmickat, där andning och smackanden hörs som det inte gör live.
Jag kanske gillar vinylknastret, som är svårt att uppfatta live.
Men skit in blir skit ut, enligt mitt sätt att se det.

quote:
Likaså vill ju många ha konstlat djup i sitt ljud genom att bl.a. ställa högtalarna långt från bakvägg mm

Blir det ett konstlat djup? Det var nytt för mig. Någon som kan bekräfta eller utveckla? Jag blir nyfiken.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/10 :  21:38:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
För att knyta an till Husarens inlägg; jag vill minnas att man lite generellt ansåg det betecknande att olika länder hade olika klang i sina högtalare. Alltså skulle t ex KEFs och Wharfedales högtalare spela mjukare än t ex Isophons vilka var betydligt mer vassa (för att passa Herb Alperts smattrande tumpeter).

Det finns ju också en psykosocial (så heter det inte) faktor. I jämförende tester kan mycket små skillnader volym upplevas inte som "högre ljud" utan som "mer välljud". Även om man inte håller på att jämföra, kan det kanske vara lite grovt så att man uppfattar högre ljud rent subjektivt som "bättre"; i takt med att jag vrider upp volymen hör jag inte bara ljudnivån höjas utan jag uppfattar det också som att det låter bättre och bättre.
Go to Top of Page

Husaren
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/10 :  21:49:42  Show Profile Send Husaren a Private Message
Om högtalarna står mer än ca 1.5 meter från bakvägg kommer väggreflexen av många att upplevas som en djupare ljudbild.
Prova själv, oftast är effekten tydlig.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:23:10  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
quote:
Om högtalarna står mer än ca 1.5 meter från bakvägg kommer väggreflexen av många att upplevas som en djupare ljudbild.
Prova själv, oftast är effekten tydlig.


Behövs nog inte ens så mycket, men det var precis vad jag tänkte säga. Det är reflektioner från bakvägg som kommer senare än direktljudet som orsakar detta fenomen. Således är det inte något naturligt. Men det kan helt klart uppfattas som trevligt! Vill man ha detta artificiella ljup så varför inte?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Husaren
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:46:42  Show Profile Send Husaren a Private Message
Det som Soundbrigade skriver om olika klangideal stämmer bra. Det ansågs av många som närmast en självklarhet att olika länder hade olika ljudideal.
England påstods ofta ha rösten som referens när högtalare konstruerades, vad jag fått höra var det BBC som valde högtalare efter röståtergivningsförmågan och givetvis ville alla sälja till BBC.
Det kanske är därför som Kef, Quad och B&W m.fl först på senare år har dynamik i en klass som börjar närma sig JBL och andra amerikanska högtalare som tidigt fokuserade på bas och dynamiskt ljud med mycket power.

Att vissa tyska högtalare ofta upplevdes som en smula hårda känner nog många igen, om det beror på Herp Albert, som ju faktiskt var amerikan, eller något annat vill jag låta vara osagt.
Högtalare som låter hårt och vasst tycker jag skruvas ihop lite överallt.

Det här med nivåskillnad när man jämför olika ljudkällor tror jag är det vanligaste felet man kan göra. Vi föredra nästan alltid det som låter starkast. Det är ju inte förrän uppåt 90 dB som vi börjar höra något så när linjärt, dvs vi hör bas, mellanregister och diskant lika bra. Därför loudnessknappen vid låga volymer.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:47:03  Show Profile Send kurt a Private Message
Först:
Tråden är inte menad som något att bråka kring vare sig på detta eller andra forum. Jag menade inte att diskutera diverse anläggningars neutralitet.

Det jag tycker är lite festligt är hur Steve Hackett försöker sätta sig in i skivköparnas situation. Efter att just ha lämnat Genesis så är han nog rätt medveten om att han har en ganska smal och lite "nördig publik", både vad det gäller musiksmak och stereoanläggningar. Det är helt klart att han vill prova nya saker och gör därför ett spretigt album m bl a Crawford och Havens. Men det är som att verkligen vill ge sina gamla fans något extra i ett spår, tielspåret. Jag undrar hur många stereofreaks vi verkligen var på den tiden som vred upp allt vad tygen höll och tyckte det var skitbra?

Kurt
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:49:35  Show Profile Send kurt a Private Message
Finns det någon mer som har en relation till plattan?

Kurt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/11 :  00:05:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
England påstods ofta ha rösten som referens när högtalare konstruerades, vad jag fått höra var det BBC som valde högtalare efter röståtergivningsförmågan och givetvis ville alla sälja till BBC.


Jo, det stämmer. Att just röståtergivningen prioriterades berode för övrigt helt enkelt på att "BBC högtalarna" urungligen konstruerades som för att fungera som studiomonitorer för radio och specifikt "pratradio", de var alltså egentligen inte tänka för musik i första hand. Att "rösten var referens" är alltså en sanning med modifikation, det stämmer visserligen men det var inte sångrösten som prioriterades och det var inte frågan om "neutral" återgivning. Den så kallade "BBC dippen" är egentligen en slags "inbyggd eq" som skulle hjälpa teknikerna hålla koll på kvalitén på utsändingen.
BBC designade och specade högtalarna och lät sedan ett antal företag tillverka dem. Spendors variant (Spendor LS3/5A) är väl den mest kända.
Spendor m.fl. insåg snart att det fanns en marknad för högtalaren och började sälja till privatpersoner också. Det går ju forfarande att köpa något uppdaterade versioner av denna högtalare (även om andra element används numera)






Edited by - f95toli on 2008/12/11 00:06:22
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/11 :  02:28:04  Show Profile Send edison a Private Message
"Mer bas" i USA-lådor samt "softare" klang från Great Britain-lådor har en annan bakgrund också:
I USA bor de flesta i hus med trägolv av "bassväljande" typ, medan i Britannien är det mkt vanligt med tegelhus/stenhus vilka ger mkt hårdare klang i utgångsläget.(Kanske är därför heltäckmattor är så vanligt i GB?)




(Nog var det Rogers LS3/5A som var mest ryktbar...(?) nåja, var som sagt många som producerade den modellen)


Angående "djup orsakat av långt avstånd till väggen bortom högtalarna":

Min enkla erfarenhet, och en del läsande av skriverier i saken, säger mej att högtalare nära väggen ger tidig reflex vilket gör det svårt för hjärnan skilja ut direktljud vs reflekterat ljud.Det i sin tur orsakar att inspelningens "eget djup" så att säga kommer bort i hanteringen.Detta då de djup & riktningsskapande 'småljuden' inte uppfattas lika tydligt som då direktljudet tillåts dominera, vilket sker vid större högtalare-vägg-avstånd.

Inspelningen "som den är" kommer fram bättre om reflexerna är senare (= lättare för hjärnan att sortera bort dem).
Jag har märkt att med högtalarna en bra bit ut i rummet skiljer sej olika plattors upplevda djup väsentligt mer än med lådorna tätare mot väggen.Tyder som jag ser det på att det är inspelningens djup som klarar sej genom istället för att drunkna.

Även "släppet" blir klart bättre när inspelningen ger möjlighet till det: vissa plattor är väldigt "höger/vänster"-ljudande medan andra verkligen låter högtalarna försvinna och lämnar bara ett "ljudfält" mellan dem, och ibland även utanför dem.Även sådana skillnader plattor emellan framträder lättare om högtalarna inte är för nära väggarna.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/12/11 02:37:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000