HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Formel för att räkna ut sugkrets
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/02 :  12:28:57  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag undrar om det är någon som skulle kunna posta en formel för hur man räknar på sugkretsar. Jag skulle vilja testa det till ett par T&P C92...

Om någon har en färdig sugkrets till C92:ans 5kHz peak så tar jag tacksamt emot det med.

Jag vet att man egentligen borde mäta för att konstruera en korrekt sugkrets men jag har inte tillgång till det just nu och jag vill testa lite först för att se hur det blir.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/02 :  15:24:16  Show Profile Send Flint a Private Message
En sugkrets består oftast (kanske alltid) av en konding och en spole och ett motstånd i serie. Den kretsen sätts (lämpligen) parallellt med i det här fallet C92:an. Kondingen och spolen bildar en resonansfrekvens där dom leder signal och på det sättet drar ner / belastar signalen. Motståndet i serie sätter gräns för hur mycket. För att få fram rätt värden kan du ta ett högt.filterprogram och beräkna ett 6dB filter för just 5kHz. Impedansen är i det här fallet för beräkningen mindre viktigt. Välj ett värde som ger vettiga värden på spolen och kondingen. Kanske 6 ohm men det kunde lika gärna vara 8, 4 eller 10. Nu har du fått fram en kondensator och en spole som ger en resonans vid just 5kHz. Sätt dom i serie med motståndet som du från början väljer ganska högt, kanske tio ohm. Sen provar du dig fram med mindre värde tills du får den ljudliga verkan du vill ha. Motståndet påverkar inte sugkretsens resonansfrekvens utan bara maxverkan av den. Det här är en beskrivning som utgår från att du inte har mätutrustning och kom ihåg att det hela påverkar impedansen som även förstärkaren känner så ett alltför vilt experementerande kan få negativa följder. Jag skickar dig gärna formler och en mer utförlig beskrivning om du vill.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/02 :  15:55:55  Show Profile Send bernu a Private Message
Perfekt! Tack för den utförliga beskrivningen, jag skall testa så snart jag kan...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/02 :  16:07:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Väl bekomme eller vad det heter.
Go to Top of Page

roger
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:49:52  Show Profile Send roger a Private Message
Om du vil ha litt hjelp fra Norge kan du forsøke denne formelen for sugekrets: f=[1/(2*pi*L*C)]^0.5

Dette er en helt tradisjonell formel for sugekrets hvor bredde og dybden på "suget" avhenger av forholdet L/C. Kretsen er mye brukt på SEAS Excel magnesium element som har en stygg oppbrytning i 4000-8000 Hz.
Håper du forstår min norsk.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:07:34  Show Profile Send bernu a Private Message
inga problem med norska :)

Tack för formeln! De är alltid bra att ha något som man kan räkna på att utgå ifrån. Jag misstänker att det blir en hel del testande för att få det bra men det är väl en del av tjusningen :)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000