HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lutning på baffeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/30 :  16:03:49  Show Profile Send PelleW a Private Message
Håller på med några högtalarbyggen med Vifa:s softdome D27TG-05-06 och deras 5½" P13WH-00-08.
Vad är det egentligen man skall gå efter då man skall bygga en låda med sluttande baffel? Är det mitten på talspolen, eller är det just där talspolen är limmad i konen som man skall ha i en vertikal linje?

MVH
Pelle Wållberg

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/30 :  16:58:25  Show Profile Send norman a Private Message
Det beror sig helt på vilket filter man använder och vid vilken frekvens man delar (akustiska centrumet brukar ändras vid olika frekvens och filtret ändrar ju också fasen..). Men på de mellanregister/småbas-element jag testat så brukar akustiska centrumet ligga en liten bit ut i konen från mitten (alltså framför talspolen..) vid ca 3-4khz.

Vad hade du tänkt för filter?
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:19:22  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det blir ett 12db:s Linkwitz Riley till både bas och diskant som jag tänkte dela vid 2500Hz. Vid simulering så är både diskant och bas i fas vid 2500Hz, vilket borde innebär att elementen skall sitta i samma vertikala linje från sidan sett. Frågan är då bara lutningen som sagt.
En grej vore att sätta justerbara spikes på den, så man kan ställa lutningen någon grad efteråt, och bestämma sig för kanske 7 grader på fronten som jag tänkt nu.
Fler tips vore ändå tacksamt, bäst vore att få lutningen rätt direkt.

/Pelle

Edited by - PelleW on 2002/12/30 17:19:55
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/30 :  18:33:02  Show Profile Send marens a Private Message
Mät båda elementen samtidigt samt varje element för sig från samma mätpunkt. Addera ihop de separata kurvorna i simprogrammet utan filter och justera i programmet ena elementets position i djupled tills den summerade kurvan ser likadan ut som den mätt med båda elementen samtidigt. Då får du skillnaden i akustiska centrat mellan de båda elementen.

Baffeln ska alltså vinklas så att diskanten hamnar så mycket längre bak som skillnaden i akustiska centrat jämfört med en rak baffel.

Ett alternativ är att mata in värdet negativt på basen tex i programmet och designa filtret så att fasresponsen stämmer överens i delningsfiltet med diskantens polaritet vänd. Då slipper man bygga en extra låda bara för att mäta. Och man kan använda rak baffel om man vill.

Edited by - marens on 2002/12/30 18:35:32
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/30 :  18:41:30  Show Profile Send celef a Private Message
7 graders lutning verkar många köra med, passar nog bra för 5-6.5tumselement.

sound pollution
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2002/12/30 :  21:04:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Är det bara lutningen som fixar det? i så fall skulle en mer eller mindre tjock bok under framkanten på valfri högtalare duga också. Ska inte elementen "peka" rakt framåt, dvs vara monterade vertikalt även på en sluttande frambafel? Annars är det ju lika fasförskjutet fast på ett annat "sweet spot", dvs någonstans i taket.
Undrar en fullständig nybörjare,
Gott Nytt år
Dimitri
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/30 :  21:34:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Fasförskutningen får man i höjdled, om man nu inte har koaxelement. Den går att minska genom att sänka delningsfrekvensen och att sätta elementen närmare varandra. Skruvstädseffekten har jag läst att någon gammal högtalartillverkare kallar det. Ett dilemma som jag sitter med nu. Den lilla off-axis responsen bör man också ta med i beräkningen.

Ska jag montera diskanten närmare mellanreg än jag tänkt, eller inte, det är frågan.

Thomas, mitt i limningen....

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:22:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man har ett stativ under högtalaren eller ska vi kalla det "fot" så kanske foten kan lutas stegvis i stället för högtalaren så slipper man hålla på med att såga i exakta vinklar. Det kan ju finnas andra fördelar förutom fasen.

Genom att luta högtalaren bakåt behöver man inte göra den mer än 70 cm hög och baffeln blir mindre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:48:36  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns en bild i LSPD COOKBOOK som visar "zero delay plane" (ZDP) och ser ungf. ut så här:

Men att ta hänsyn till detta är nog bara nödvändigt om man vill använda "symmetriska" filter.

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/31 :  02:15:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Att arbeta med olika lådor för varje register som man justerar efter hand blir ju bra i varje skede av bygget. Men klossigt o fult.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/31 :  12:19:55  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tack för alla svar, nu när jag summerar detta så kommer jag fram till att jag kommer att bygga med 7 graders lutning på fronten. Dels för att det som någon sa blir snyggt, och dels för att jag tror att det är en bra utgångsvinkel om man sedan vill luta den mer eller mindre med hjälp av någon typ av fot eller spikes för att matcha det perfekt.

Nu är det bara att värma upp borrmaskinen!

/Pelle
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/01/02 :  01:37:45  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Det finns en bild i LSPD COOKBOOK som visar "zero delay plane" (ZDP) och ser ungf. ut så här:

Men att ta hänsyn till detta är nog bara nödvändigt om man vill använda "symmetriska" filter.



Hur blir det med en D'apollito konfiguration?

//aolite
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/02 :  03:40:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Diskanten kanske kan fräsas ner en bit osäkert hur mycket. Fast då går väl spridningen åt helsefyr. Bättre med distanser för basarna. Det blir väl att kompensera vid delningen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:12:33  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag kör olika filter typer ock analyserar fas med program och ser hur det blir typ 12 på diskan 6mellan 18 bas men seupp med imperdansen så den inte dippar.att utgå från talspolen är vad man brukar göra.men efter annalys har jag kommit fram till att det är fel.se det som en tumme.fas beror på vart det spelas för hz i vilken del på membranet..
så delningen ser jag som vikrigast


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/02 :  21:19:55  Show Profile Send celef a Private Message
"Hur blir det med en D'apollito konfiguration?"

Troligen tar de "ut varandra" och du får ZDP'n pekandes rakt fram, MTM'er (d'app...) kom väl till för ett symmetriskt spridningsmönster!

sound pollution
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/01/04 :  04:21:29  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Hur blir det med en D'apollito konfiguration?"

Troligen tar de "ut varandra" och du får ZDP'n pekandes rakt fram, MTM'er (d'app...) kom väl till för ett symmetriskt spridningsmönster!



Verkade rimligt att de skulle ta ut varandra

//aolite
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000