HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sätt en ferrit på nätsladden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/12/04 :  09:13:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tja, varför inte?

De säljs på tex Kjell o co. Kostar 20-25 spänn per st.

Dessa sitter ju ofta fabriksmonterade på datorkablar. Både nät- och andra kablar.

Vitsen är - såvitt jag begriper - att de funkar som ett första ordningens(?) lågpassfilter mot "högfrekvent skräp" och därmed KANSKE kan ge hörbar påverkan på återgivningen. (Interferens-effekter ner i audioområdet eller nåt sånt.)

Förhoppningsvis blir påverkan GYNNSAM för återgivningen dessutom och inte OGYNNSAM :-)

Jag har monterat ferriter på nätkablarna och sitter för närvarande och inbillar mej att det låter klarare och renare.

Kan ju vara ett steg att ta INNAN man bestämmer sej för att köpa en mer eller mindre påkostad ny elsladd.

Gillar men det inte, kan den enkelt monteras av igen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/12/04 :  13:17:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett bra ställe att sätta dom vid källan dvs på sladden till frysen/diskmaskinen/tvättmaskinen. Där gör de oftast mer nytta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/12/04 :  14:55:52  Show Profile Send pak a Private Message
om man INTE tycker om liv, kropp och dynamik i musiken så är ferriter bra.
men dessvärre så dödar dom en del av musikaliteten tycker jag.det blir för kliniskt och tråkigt,MEN det finns strömkablar som har såna fabriksmonterade.jag vet inte hur de påverkas riktigt, men såna som inte har från början verkar bli tråkiga.jag har några korta kablar från T+A till mina förstärkare, som har FERRITER orginalmonterade,och de verkar inte begränsa negativt.men skulle jag sätta dit en extra nånstans så dör musiken ut.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/04 :  16:40:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Man är åtminstone helt säker på vad som händer.

Det låter annorlunda och - i det fall man inte har ett vattenfall av slaskstörning som påverkas positivt - klart sämre.

På en datorskärm dock hörs säkert inte att klangen ändras och dynamiken försämras...

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/04 :  17:00:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sätt dom på de apparater utanför anläggningen som stör istället, datorer, dimmers o. dyl.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:03:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Varför inte dra en separat matning till stereon på egen krets och säkring och bli av med (nästan) alla bekymmer?
Har jag nyligen gjort och får för mig att det låter bättre.

Men ferriter på vitvaror och datorer är säkert ingen dum idé.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:09:04  Show Profile Send Andrén a Private Message
Av nyfikenhet, vad i ferriten dödar dynamiken? Finns det förklaringar på fenomenet?

Har själv ferriter på strömmen till försteg och cd, där märker jag ingen dynamikförsämring. Har inte testat på slutstegen ännu, men jag får åka hem och koppla om och se =)
Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:32:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Av nyfikenhet, vad i ferriten dödar dynamiken?

Den filtrerar möjligen bort lite fnissel som gör att det låter lugnare, många tolkar detta som dynamikförlust. Strömförsörjningen på förstärkarens primärsida behöver inte vara "snabb", det enda som kan ge dynamikförluster är spänningsfall i kabeln och det ger inte en ferrit.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:36:59  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hifi Consult "Man är åtminstone helt säker på vad som händer"
- Utveckla gärna detta.



MatsT "Den filtrerar möjligen bort lite fnissel som gör att det låter lugnare"
-Detta är vad jag upplevt när jag testat nätkablar med och utan ferriter.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/09 :  18:16:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Andrén:

Välkommen in vid tillfälle så kan vi diskutera varför strömkablar alls gör skillnad och varför man skall undvika de enklaste och grövsta tweaken med ferriter, superskärmade kablar och annat.

Oändliga kabel-fysik-diskussioner på nätet är alltid fruktlösa. En gång fick jag läsa att en kabel vi säljer som rullar av signalen ovanför 1 miljon Hertz är båg. Konstruktionen verkade helt enkelt inte på det sättet.

Jag vände mig till fabriken som skrattade och sa: "use the cable between a DVD and a TV screen. Do you see any picture at all?"

Nä, det gjorde jag inte.

Fast det berodde nog på något annat tvärsäkert

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/12/09 :  22:30:50  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hifi Consult:
Det ska jag alldeles säkerligen göra =) Är tyvärr inte så ofta på den sidan av landet, men när jag väl åker så skickar jag ett mail och bokar tid :D
Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:15:03  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag kör med ferriter på rubbet, dvs nät-, signal- och högtalar-kabel.
Man skall se till att ferriten sitter runt samtliga ledare.
Tänker man sätta ferriten på enbart (+) eller (-) ledaren så skall man tänka efter före.
Mickes förslag att sätta ferrit intill en störkälla är bra!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:19:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En ferrit på frun/sambon är väl inte helt fel heller?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2008/12/10 :  13:20:30  Show Profile Send Tompa-T a Private Message

HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/10 :  14:19:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag kan ju skriva ut sidan och skicka till din fru Erik! Blir säkert uppskattat

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:42:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Ferrit är och rimmar på sk..!

I alla fall inom Hifi om ni frågar mig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/10 :  16:18:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hi-Fi Consult: Det kanske fungerar bra på min fru, men min svärmor kan vi glömma, så mycket ferriter finns det inte!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:44:23  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Hej hopp!
Jag tror jag fattar ungefär _vad_ ferriten gör, och jag kan nog tro på att det blir skillnad...
Jag skaffade en enkel strömrenare från Monster, men den snodde också en del dynamik. Åtminstone blev det sämre... och bättre när jag tog bort den igen.
Någon som vet om det beror på samma sak?

Fridens liljor
/olof
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:44:33  Show Profile Send pak a Private Message
menar du altså att du vill att din fru ska låta tråkigare med att ta bort livligheten med ferriter

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/12/11 :  11:39:26  Show Profile Send CC a Private Message
Enda stället där jag upplevt en positiv reaktion med ferriter (och jag har verkligen prövat en del...) är när jag placerade en på nollan i kopplingsskåpet och då på den nätkabeln som just går till stereon. Då upplevde både jag och tre av mina "hifi"-vänner en klar förbättring utan att få med de klassiska försämringarna! De testade samma sak hemma hos sig och fick samma resultat!

Får tillägga att jag INTE har testat på frugan, så jag har kanske inte riktigt testat överallt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/12/12 :  19:57:47  Show Profile Send Steen a Private Message

Jag har en separat säkringsgrupp för anläggningen. Det är inte svårt att ordna. Den kabeln har en split. ena linan passerar en isolations-tranformator till försteg, riaa och spelare. Den andra går via ström-filter till förstärkare.
Detta inbillar jag mig låter bättre. Jag har ialla fall gjort vad jag kan och det blir säkrare för katastrofer.

Dessutom skall jag köpaa ferriter att sätta på kyl, frys och liknande som slår till och ifrån i tid och otid. Det gör säkert nytta.

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/13 :  07:27:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh det här var så intressant att vi måste gå en aning djupare rent tekniskt igen.

CC skrev
quote:
en positiv reaktion med ferriter (och jag har verkligen prövat en del...) är när jag placerade en på nollan i kopplingsskåpet och då på den nätkabeln som just går till stereon.


... och Jonas_GBG skrev;
quote:
Man skall se till att ferriten sitter runt samtliga ledare.


1. Common mode störningar(Wikipedia länk här!)
Common mode störningar är sådana störningar som kommer på samtliga ledare samtidigt. Typ exempel på sådana är tex luftburna störningar(en sådan kan man få av kylskåpets termostat, gnistan som bildas när strömmen bryts fungerar som en bredbandig "radiosändare").

Om man vill förhindra en sådan störning från att fortplanta sig vidare i en kabel behöver man sätta störskydd på samtliga ledare i kabeln, precis det Jonas_GBG pratar om.

2. Differential mode störningar.
Motsatsen till Common mode signaler är differential mode signaler. Det vill säga, signalen uppkommer enbart på en av ledarna i kabeln. Kommer störningar som differential mode signaler är de svåra att särskilja från den verkliga signalen.

Det finns dock några fundamenta man kan använda för att göra det som tex signalfrekvens. Om man tar vårat exempel med nätspänning så VET vi att nätet håller 50Hz, inte 500 eller 5000 eller 2GHz(GSM-frekvens...)
I och med att man vet att frekvensinnhållet är begränsat i nätet så kan man "filtrera" varje nätledare OCH jord. Det är det CC-rekommederar.


Så, både Jonas_gbg och CC "har rätt", deras observationer står inte emot varandra utan de rekommenderar två olika sätt att hantera två olika typer av störningar som kan uppkomma på samma nätledning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/13 :  07:48:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om man vill få en indikation på hur bra kraftaggregatet hanterar common mode signaler är det ganska enkelt att göra det om man har en GSM-telefon.

Man lägger telefonen på nätsladden vid väggen(så långt bort från apparaten man vill undersöka som möjligt OCH var försiktig så att telefonen inte kommer nära signalsladdar, det var ju kraften vi ville testa denna gången). Sedan lyssnar man i högtalarna när man ringer upp den.

Hörs det något så finns det en indikation på att 2GHz-störningar kan smita igenom apparaten via nätet.

Det man gör är en väldigt simpel form av bulk current injection(ISO 11451-4) och som jag redan nämnt är det ingen "mätning" utan enbart en indikation.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/12/13 :  16:36:06  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Nu gjorde Pac en ordentligt djupdykning i ämnet
Och så kom en mycket intressant detalj...
quote:
två olika sätt att hantera två olika typer av störningar


Här är nog en av anledningarna till att nätkablar, nätfilter, trafos debatteras så mycket. Och att man tycker olika.

Sätter man in ett filter som är verkningslöst för en viss typ av störnig man har hemma så upplever man ingen förbättring alls.
Sedan kan en annan person prova samma filter hos sig med bra resultat. För där finns störningar som filtret tar bort.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/12/13 :  21:18:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag kunde göra ett enkelt och extremt tydligt konstaterande. Scart-kabel mellan DVD och Plasma: Tydliga rullande streck i mörka partier störde bilden rejält.

På med en ferrit på scart-kabeln: Störningarna helt borta och en tydligt bättre bild.


"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/12/14 :  13:42:49  Show Profile Send Steen a Private Message
Var gör då filtreringen eller ferrit'en bäst nytta?
En på varje apparat som alstrar störningar eller en på sladden till apparaten man vill skydda. När det gäller typen "radiosignalstörningen" skall väl filtret sitta på kabeln till apparaten man vill skydda förstås, men skall den sitta så nära som möjligt eller en bit bort på kabeln?

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000