Author |
Topic |
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 16:45:02
|
Min intention var att få fram vilket sandwich-material som skulle vara bäst, så det gick från teori till praktik. Glas vore ett bra koncept, men inte för mig som är alltför bakåtsträvande Finns det någon kombination av material som vore optimal, och kunde dra ner på tjockleken? Eller kommer allt sandwich-snack att bara sluta som teoretiska spekulationer?
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 16:48:00
|
Visserligen kunde det vara snyggt med frostat (slipat) glas... Om man täcker ändarna av glasskivan med tak/golv/baffel/bakstycke (eller någon typ av list), skulle det bli riktigt snyggt |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 16:49:00
|
Det slipade sidan utåt alltså, för att undvika fingeravtryck, och konstiga ljusreflektioner... |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 17:03:22
|
Andy: Det bästa sandwich-material till rimliga pengar och minimalt med jobb är Plywood. 10mm Plywood med bitumen klistrat på insidan.
Om man vill gå ner ett steg så kan man använda 10mm MDF med bitummen
Ytterligare ett snäpp ner (i kvalité på jobbet alltså) så kan man använda 10mm spånskiva med bitumen.
Jag prioriterade tunna material eftersom det var så tråden började.
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 18:47:35
|
Det glömde jag att säga.
När jag frågade i början efter hur tunn MDF man vågade använda på sidorna i högtalare så förutsatte jag att man har bitumen på insidan.
I mitt fall är även topp, baksida och frontbaffel i 20-22mm MDF. |
.....where the music comes to die. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 18:50:27
|
Bygg en testlåda. Prova med och utan glas och bitumen. Det är enklast |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 19:37:35
|
Äh, då är det lika bra att göra det riktigt från början. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 16:08:36
|
För att driva frågan med tunna lådväggar till sin spets kanske man skall vända på frågeställningen.
Hur tunna väggar skall jag ha för att resonanseran skall avklinga fortast.
Företaget Ocellia gör på det viset med extermt tunna väggar med rigorös stagning i stället.
Måste tillägga att jag blev mycket imponerad av deras högtalare vid Arkenmässan. Så något gör de väldigt rätt.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 18:11:53
|
Hur liten eller stor är den där lådan? Vårt badrum verkar rummas där inne men utan referenser blir proportionerna "fel". |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 07:47:33
|
Om man kombinerar Ocellias metod med B&Ws stagningsmetod med hålade stag mellan väggarna borde man kunna göra en väldigt smal baffel. Den största begränsningen är elementets bredd. Sedan är det spännande med en ny metod/princip att göra resonansdöda lådor. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 14:01:47
|
Jag har 16mm MDF i mina golvhögtalare och det fungerar utmärkt. Det viktigaste är lådgeometrin. Sedan är det bättre att använda väl genomtänkt stagning istället för tjockare material.
Tunga högtalare ger ingen ljudmässig fördel. Tänk på att rörliga massan är väldigt liten jämfört vad högtalarens totala vikt är så att öka på den kvoten brukar inte tillföra något bara man har en stadig låda. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 20:02:51
|
Håller med marens!
|
|
|
Topic |
|