HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det brummar i cd-spelaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2008/11/28 :  21:50:28  Show Profile Send optimus a Private Message
...men bara på spår 1-3 eller 4.
Har en nyköpt primare cd21, har testat med både jordat uttag och ojordat, samma sak; det brummar på de första spåren.
Kör man fram till spår 5 så är det helt tyst och så vill man ju ha det alltid, på alla spår. Det brummar från både trafon och "cd-släden".
Har också testat att vända kontakten om 180 grader, testat olika uttag i lägenheten, olika strömkablar och tom em shakti sten
Har varit nere med den i butiken där den är köpt och där hörs inget...
Är det fel på min ström?!?!

Alla tips och ideér mottages

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:03:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är det så på alla skivor och är du säker på att det är både trafon och drivverket?

Vissa skivor är inte riktigt balanserade och kan i en del, inte alla, cd-spelare vibrera när de roterar. Eftersom det är varvtalsberoende brukar fenomenet bara uppträda på vissa spår (främst tidiga). Varvtalet vid avspelning av CD är som känt inte konstant utan varierar (för att hålla hastigheten hos själva spåret konstant) beroende på var på skivan det man spelar av befinner sig. Högt varvtal på tidiga spår och lågt på senare (skivan läses innifrån och ut).

Om det uppträder på ett stort antal skivor är det såklart fel men en enstaka kan bero på skivan. Bäst är förstås om mekaniken klarar av att hantera detta men tyvärr är det inte alltid så. Nu vet jag inte hur bra just CD21 är/ska vara på att hantera detta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2008/11/29 :  18:48:33  Show Profile Send optimus a Private Message
Har testat med olika skivor, ca 10 stycken, de jag lyssnar mest på just nu.
Och det är så på dem alla.
Både drivverket och trafon blir tystare när man kommer in ett par spår på skivan.
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/11/29 :  20:40:20  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
hej,
hade exakt samma problem på min cd21 jag hade tidigare,, den brummade eller mer som vibrerade,, å endast på de första spåren men dock inte på alla skivor,,
efter ett byte av cd-rom fungerade den klockrent,, tror jag hörde att detta är ett mycket vanligt problem på primare..cd spelare..
så att du har fel på strömmen ,,tror jag inte på,,
// Daniel
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/11/30 :  12:29:59  Show Profile Send llerk a Private Message
Be affären ta in den och låt dom gå igenom den

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000