HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig uppgradera!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/11/18 :  14:14:10  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag skulle behöva forumets åsikter om vad jag bör satsa på.

Nuvarande system
CD: Sony XB940 (används som transport)
DAC: Meridian 606
Förstärkare: Rega Mira 3
Högtalare: nht 2.5i
Kablar: Zu

På CD-sidan har jag varit inne på begagnad Audionet ART v2, Meridian 508.24, Densen, Rega Apollo/Saturn, Krell.

På förstarkarsidan har jag tittat på slutsteg från Ayre (V5xe), Meridian 502/557 för-/slutsteg, Rega monoblock, Krell 400xi.

Begagnat ska jag nog satsa på för prisvärdheten.

CD-kombinationen låter bra men skulle vilja veta vad en uppdaterad transport alternativ en high-end integrerad kan ge.

Regan tycker jag om men har kanske lite för lite kräm ibland för att driva nht-högtalarna. Skulle också vara intressant att höra vad en mer påkostad förstärkare kan ge.

Ca 15-20000 kan jag tänka mig att satsa.

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/18 :  14:45:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Testa PA-slutsteg säger jag bara...

Råder bot på det mesta vad gäller tröga/trötta högtalare. QSC RMX eller PLX är grymt prisvärda, samt även de Mackie M1400 jag själv sitter med.

Gick från Krell klass-A steg till PA och har inte ångrat det en sekund. PA-stegen har en förmåga att ha järnkoll på högtalarna och samtidigt spela väldigt hi-fi mässigt, men ändå roligt...

Sen finns det ruttna PA-steg likaväl som det finns ruttna hifi-steg, så det bästa är givetvis att prova. Men QSC och Mackie är bra tips att börja med.

Sen behöver du kanske ett försteg om du inte har pre-out på din Rega? Där får någon annan hjälpa till, för jag har inte full koll på förstegsdjungeln. Kör själv en Sony processor och det funkar kalas till mina steg.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/11/18 :  14:58:06  Show Profile Send John K a Private Message
bytte själv till Rega:s monoblock (att driva ett par magnepan 1.6) och måste säga att jag är riktigt nöjd


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/11/18 :  14:58:37  Show Profile Send John K a Private Message
bytte själv till Rega:s monoblock (att driva ett par magnepan 1.6) och måste säga att jag är riktigt nöjd


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/11/18 :  16:28:11  Show Profile Send NtR a Private Message
Personligen tycker jag att det ser bra ut bortsett från högtalarna. Jag gillade dem inte när de kom och gillar dem inte nu. Har du plats för dipoler, testa magnepan, har du det inte, kolla sonus faber. Möjligen kan du se över förstärkeriet, men inte förrän du har andra högtalare. Vad du gör, gör inget åt CD-speleriet, har du en Meridian-DAC så kan du köpa vad som helst utan att det blir bättre. Sämre kan det dock bli, trots höga kostnader.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/11/18 :  18:23:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja du!
Tycker det ser ut som en "sund" anläggning men är lite osäker på regans kapacitet, prova med ett InterM 500Plus och se om det gör någon skillnad.
Den kostar ca 3500:- och du får lätt tillbaka det mesta om du inte blir nöjd, eller prova att låna ett kraftigare steg först.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/11/18 :  20:12:45  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Sälj högtalarna och köp ett par Intelligent Sound IS66. Du kommer inte att bli besviken.

Min mammas sambo hade 2.5i och kunde inte förmå sig att behålla dem efter en lyssning av Is66 orna. Punkt.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2008/11/18 :  20:27:14  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag tror det skulle göra stor skillnad med en kraftfullare förstärkare till dina NHT 2.5i. Det funkade för mig när jag hade NHT 2.5i högtalare. Försök att låna hem och prova.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:31:03  Show Profile Send pewe a Private Message
Måste fråga: vad tror du själv skulle lyfta ditt system? Det är ju du som är experten på dina egna grejor och utvärderat vad de går för. Känner du att högtalarna är flaskhalsen och hur mycket bättre blir de med en annan förstärkare/cd-spelare? Den typen av utvärderingar tar lite tid att komma underfund med och kan bara göras om man lånar hem andra grejor och provar i sitt eget system.

Rent allmänt kommer du att få den största förändringen/förbättringen/försämringen genom andra högtalare då olika märken har olika ljudkaraktäristik. Återigen måste du prova i ditt eget system innan köp.

Se bara till att din uppgradering blir ett steg uppåt istället för ett steg åt sidan.

Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:55:51  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag trivs rätt så bra med nht så jag låter nog de vara kvar. Tror jag ska fokusera på en ny drive (Sonyn är ju lite småtråkig och lite för vanlig...;)) eller några fler watt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/19 :  19:32:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad är det för förändring du vill uppnå ljudmässigt? Mer effekt kan jun tillföra andra kvalitéer, men
quote:
Sonyn är ju lite småtråkig och lite för vanlig
är den tråkig i ljudet, eller är det designen du stör dig på? Vill du ha en röjig transport som ser bra ut, köp en beggad Teac VRDS-maskin.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/11/30 :  16:31:57  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Som första uppgradering blev det en Meridian 508.24 cd-spelare. En aning bättre upplösning och närvaro än den tidigare Meridian/Sony kombinationen. Skulle dock vilja höra den genom de balanserade utgångarna (Regan har bara obalanserat in)...

Sa jag förresten att den nya spelaren har en underbar byggkvalitet!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000