HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalare ? Tips ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:17:29  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Halloj allihop! Vet att det här är otroligt svårt att diskutera för det har så mycket med smak att göra MEN jag behöver ett par nya golvare och undrar om nån har några tips?

Jag har tidigare haft Dali Evidence 870 som jag gillade. Jag är ute efter nåt åt det hållet men gärna ännu mer öppet och tryck i basen. Det får gärna vara äldre grejer också.

Ljudet jag vill ha är väldigt kontrollerat men ändå varmt och sen tryck i bröstkorgen utan att man behöver spela grishögt. Tänk 80 tal med vkurva på EQ'n och loudness men i High End så det inte blir svamp/brak/slåigenom ljud.

Rummet är stort, steget är stort så det är i princip bara högtalar tips jag är ute efter och inte "kombo" tänk.

Jag kanske har fel men tom riktigt dyra högtalare med små element lyckas inte få det där extra jag är ute efter, det är först vid 8'a tummare jag får den känslan. Kanske har lyssnat på fel högtalare? Eller så behöver jag större basar och lådor men frågan är vad kombinerar det utan att det blir töntigt rent och sterilt?

Tacksam för alla tips man kan få.... Tänker mig att man kan lägga 10-20 000 på ett par lite äldre tunga golvare ?

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:39:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ett par stora begagnade Tannoy-högtalare torde passa bra in i din spec. Desvärre är de inte speciellt vanliga på den svenska begagnatmarknaden även om de kan dyka upp då och då.

Kan du tänka dig att köpa nytt finns Tannoy Revolution Signature DC6 T med listpris på 16 000-17 000kr som skulle kunna passa. I alla fall utifrån det jag hört som hastigast i butik. Det är rejält tryck i basen även om baselementen är inte åttor.

Länk till Tannoys hemsida: http://www.tannoy-speakers.com/s.php?product=290

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/26 12:20:33
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:42:08  Show Profile Send pewe a Private Message
Infinity Kappa 90 har ett bra tryck i basen. Lite amerikanskt sound men ändå med europeisk touch om jag uttrycker mig kryptiskt. Jag gillade Kappa 90 skarpt när jag hade dom, klart prisvärda för en 7-9000 sek.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:46:05  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tannoy har jag sneglat lite på och Kappa när du säger det så kommer jag ihåg att dom var väldigt poppis när dom var nya. Kan vara värt att spana närmare på kanske. Är inte främmande för att handla beggat från Tyskland osv så det är inga problem.

Låter Tannoy riktigt "stort" ? Och utan aj-aj i örat fast man drar på rejält? =)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:56:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Snell CV finns att hitta beggat för under 10000. Amerkianskt sound med bra tryck och kontroll. Sök efter dem!
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:12:25  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Ska jag spana in! Ang Kappa serien finns det rätt många olika märkte jag.
Vilken är mest mastodont? Finns 90 men även olika 90 modeller verkar det som.
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:13:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
"Riktiga" Tannoy d v s de med ett stort Dual Concentric-element på 10, 12 eller 15 tum gör det normalt. Lite av kännetecknet för de högtalarna! Utifrån det lilla jag hört av DC6 T ansluter de till samma ljudideal men låter "lite mindre" med betoning på "lite" - de kan i mitt tycke ge rejält tryck. Huruvida de är tillfyllest för din smak kan du ju lyssna dig till under inköpsrundorna.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/25 15:18:24
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:21:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Snell CV: http://www.blocket.se/vi/18689204.htm?ca=11_s
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:21:49  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Låter helt klart intressant med Tannoy också.
Dom "riktiga" är ju dock riktigt eftertraktade och brukar gå dyrt så man bör kanske kolla lite mer på DC6 T ....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:50:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag föreslår någon från XTZ. Nej jag jobbar inte där och jag äger inte någon från dom, men jag har hört några av deras modeller. Om man köper en golvare i den storleken som XTZ bör man nog också tänka sig att ha en subwoofer. En annan grej är att köpa något stort men begagnat. Tannoy som någon redan sagt eller från JBL, Monitor Audio kan också vara bra.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:26:39  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Måste fråga hur bra låter egentligen Infinity 90 ?
Dom är så otroligt snygga så man blir lite extra sugen bara därför =)
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:58:39  Show Profile Send pewe a Private Message
Infinity kappa 90 har jag haft. Helt omöjligt att inte gilla den högtalaren. Den spelar varmt o fylligt med bra tryck i basen, samtidigt har den definitiva hifikvaliteér såsom stramhet och holografi. Väldigt kul att lyssna på med sitt amerikanska, stora sound. Har också en härlig diskant (Emit), tror jag den heter.

Kan verkligen rekommendera Kappa 90 om man letar efter något speciellt. Den behöver dock rejält med pulver för att spela ut, själv använde jag två NAD 216 THX slutsteg i bryggat läge och det var en perfekt match.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:03:16  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Pewe tackar för utlåtande! Det är alltså en sån högtalare som funkar rätt bra och är ganska förlåtande? Alltså det blir rätt nice ljud vad man än kör i och på olika volym? Den är inte sådär tråkigt strikt utan mer allt blir varmt, öppet och trevligt med dom ?

Isf vilken Kappa modell ska man välja? Den som enbart heter 90 ? Vilka år gjordes dom och är det flera varianter ute av den modellen?

Som sagt utseendet är ju inte allt men nice om man kan få både en högtalare som låter underbart och man inte kräks när man tittar på heller =)
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:09:36  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har oxå haft ett par Infinity kappa 90 och jag var nöjd med dom i flera år.
Men som pewe skriver så måste man ha riktig drivning till dom för att dom ska blomma ut.
När du har ordentlig drivning till kappa 90 så spelar dom både brutalt och bra.
Om det är något du undrar angående specifikationen så är det bara att fråga.
Jag har manualen kvar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:25:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Äldre Infinity och Tannoy(har ej egna erfarenheter)och Snell som huzze tipsar om är sådant som du söker tror jag om jag tolkar ditt inlägg rätt, JBL XPL200 passar också in här.
Angående XTZ så om du har möjlighet så bör du kanske provlyssna på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70990 då dem kan vara något.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:51:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Snell CV finns att hitta beggat för under 10000

Snell B-minor och Snell XA-60 kan du också leta efter, B-minor kräver dock rejält med kraft för att bli humana i basen. Äger för övrigt själv ett par Snell CV som jag köpte efter att ha sålt ett annat par för några år sedan, jag ger dom 2x500watt, samvetet avgör hur högt man vill spela, allting hålls ihop föredömligt och framförallt återgivningen i mellanregistret är anledningen till att jag köpte ett par igen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/11/25 21:09:01
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:54:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Mmmmmmmmmmmm B-Minor. Med en liten 12"a på sidan. Dock inte så vanliga begagnade.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/11/26 :  00:17:15  Show Profile Send pak a Private Message
Snell CV är mumma med kraftigt förstärkeri.skulle själv velat ha ett par när det ska spelas på lite-om man hade plats till fler burkar vill säga.REKOMMENDERAS!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/26 :  09:57:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Dreator: du skrev "Det är alltså en sån högtalare som funkar rätt bra och är ganska förlåtande? Alltså det blir rätt nice ljud vad man än kör i och på olika volym? Den är inte sådär tråkigt strikt utan mer allt blir varmt, öppet och trevligt med dom ?

En helt 100% korrekt beskrivning!

Här är två par till salu:
http://www.minhembio.com/Bumer29/marknad/119800
http://www.blocket.se/vi/18656520.htm

Kappa 90 fanns i svart och "honey oak" och efterträddes av Kappa 600 som är en helt annan högtalare med ett annat sound. Den har inte mycket gemensamt med Kappa 90.

Edited by - pewe on 2008/11/26 11:06:22
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/26 :  10:52:07  Show Profile Send Angberg a Private Message
Jag får ansluta mig till Tannoy's beundrarskara. Nu är jag lite jävig då jag äger ett par själv, men jag tycker att de stämmer mycket bra in på dina kriterier. Se om du inte kan provlyssna ett par för att fåå en egen uppfattning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/26 :  11:15:18  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tack igen för alla tips.
Måste reda lite i det här hehe .... Snell ser jag har låda och element till vad jag bör uppskatta. Däremot vet jag inte ens någon som har ett par så det är svårt att höra karaktären på det... Men man blir sugen för dom är ju inte så dyra.

Ang Kappa har jag sett att det finns en äldre modell som har 2 bredbandselement och en mindre bas/mellan mot den senare modellen. Heter Renaissance .... Hoppas jag får låna din länk där Pewe =) Se dessa två bilder, vad är skillnade på dom? hur låter dom osv ?
http://cgi.ebay.de/Infinity-Kappa-Renaissance-90-Standlautsprecher_W0QQitemZ280288606599QQcmdZViewItemQQptZDE_Lautsprecher_Martin?hash=item280288606599&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

http://www.blocket.se/vi/18656520.htm

Ang Tannoy så kanske jag lurar mig själv fullständigt men om jag tittar på DC6T så ser den relativt liten ut.... Jag tvivlar inte på att den spelar superb men fyller den ett rum på 40 m2 rejält och på ett lungt kontrollerat sätt eller blir det mer höja, höja och vasst? Har aldrig fått till ljudet med nån högtalare som haft mindre bas än åtta och relativt stor låda....

Pewe säljer du bara allt som kit ? =)
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/26 :  11:52:58  Show Profile Send pewe a Private Message
Kan faktiskt inte svara på vad skillnaden är mellan de två Kappor du länkar till. Men e-bay-länken är nog som du säger en äldre modell så hade jag valt hade jag nog tagit den nyare modellen. För att förtydliga så är det INTE jag som säljer, jag sålde mina Kappa 90 för 4 år sedan. Jag bara googlade och fick fram två säljare via allaannonser.se, som ett litet tips till dig. Viktigt är också att kontrollera skicket innan köp och därför är det nog bäst att köpa inom Sverige. Men 6-7000 för ett par beg. Kappa 90 är ett helt OK pris.

När jag hade Kappa 90 så fyllde de utan problem ett rum på 50 kvadrat.
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2008/11/26 :  12:22:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När det gäller Tannoy DC6 T så har jag ju hört dem i stor butikslokal. Och de fyllde rummet betydligt bättre än vad man kunde tro utifrån storleken. Men som både jag och Angberg skriver - lyssna och döm själv! (Hoppas du inte bor så du behöver resa 50 mil för att behöva provlyssna dem...)

/Jörgen G

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/11/26 :  16:49:18  Show Profile Send jari a Private Message
Min kompis Peter har ett antal Kappamodeller.
Enligt honom gäller bara de ensiffriga modellerna,6 till 9
de andra är inte alls lika bra.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/26 :  20:15:27  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det finns en annons på Hifimagasinet, AR9, en drömhögtalare för dina önskemål, tror jag, om du har riktigt stora slutsteg, helst 300W/kanal eller mer, för ett till synes bra pris. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14429

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/26 :  21:09:41  Show Profile Send edison a Private Message
Säljaren av AR9 är ju min gamla kollega/boss, ser man på...

Dessa har jag lyssnat på, låter verkligen storslaget om dom bara drivs med viss pondus.

Stabila lådor är ett försiktigt sätt att beskriva byggkvaliteten.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000