HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 ONIX - ERT, en super diskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/11/23 :  20:40:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Dags för en artikel till från artikelgruppen.

Rannagarden förlänger diskanten med en superdiskant...

...Onix ERT!





Rannagarden skriver:
quote:
Du kanske ställer dig frågande. Högtalarna har ju redan diskanter? Räcker inte det? Vad skall ett par extra diskanter tillföra? Kloka åsikter och jag ställde mig själv samma frågor. Men istället för att leva i ...



Läs hur Rannagarden upplever Onix ERT här!

Andra artiklar vi publicerat hittas här!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/11/24 :  11:08:34  Show Profile Send Njord a Private Message
Otroligt intressant! Vilken bra artikel som Rannagarden har skrivit.

Undrar just hur synergin skulle bli mellan en sådan här manick och mina hornladdade diskanter?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/24 :  15:42:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tackar. Det var en rätt intressant manick att testa. Dessutom ganska anpassningsbar, vilket får väl sägas vara nödvändigt. Påminde lite grovt om att justera in en sub - fast i andra änden av skalan, så att säga.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/24 :  16:27:58  Show Profile Send Lech a Private Message
Rannagarden
Trevligt reportage som vanligt av dig.

En fråga gällande det du skrev
quote:
också lätt genom att helt enkelt ställa extradiskanten på befintlig högtalare och sedan koppla in denna i serie med högtalarens kontakter


Serie ?? Parallellt som på bilden

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/24 :  18:03:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Efter all kontrollering om att allt skall bli rätt och riktigt innan publicering, så slinker en sådan här ganska viktigt sak igenom... Själfallet säger bilden som vanligt mer än tusen ord och parallellt skall det naturligtvis vara. Ber om ursäkt och skall åtgärda snarast möjligt.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/24 :  18:24:00  Show Profile Send Lech a Private Message
Rannagarden det är lungt.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/11/24 :  20:08:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, vilken blunder vi gjort. Tack för att du är så skarpögd Lech. Nu är det korrigerat.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/24 :  22:41:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv 2":s horn som enligt tillverkaren JBL ska gå upp till 2OKHz. Nåja nära 20KHz. Jag som extra tillskott satt monterat ett par 077 som jobbar parallellt med hornen, men från 16KHz -6dB/okt.. Visst gör det skillnad, i alla fall på moderna inspelningar. Jag skulle vilja beskriva det som att man får liksom lite mera luft. Jag vet inte hur högt en 077:a kan nå efter som rosa bruset som man(jag) använder vid högtalarmätning inte går högre än 20KHz. Jag tror personligen att en extra diskant inte nödvändigtvis behöver gå högre än 20KHz för att ge mera luft i lyssningen.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/25 :  03:23:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Det här är lite klurigt beroende på det befintliga delningsfiltret i "huvudhögtalaren" och dess diskantmatning.

Denna "superdiskant" placerar ju sig parallellt med den ursprungliga i delar av frekvensområdet med den impedans påverkan det kan få.

Det som är bra i ett fall, kan bli mindre bra i ett annat.

Summan av kardemumman gäller alltså vid sådana här tweeks när det inte var byggt så här från början. En 3-vägs högtalare blir 4-vägs osv.

Men spännande och prova är det.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/25 :  09:05:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nja eller 3 å en halvvägare...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/25 :  09:46:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vore intressant att se nån mätning på nivåerna, om det som upplevs vara rätt känslighet verkligen ÄR rätt nivå så det inte bara är ett LYFT i diskanten.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/11/25 :  13:48:56  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Får man fråga vad dessa diskanter kostar?
Det kanske står i artikeln, men isf har jag missat det...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/11/25 :  13:53:01  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Kilgore: http://www.joshaudio.se/ert/
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:41:53  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Tack Cyrus :)
Det var ju inte så farligt, per par dessutom...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:37:13  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja, här blir det lite "klurigt" som jag skrev tidigare.

quote:
om det som upplevs vara rätt känslighet verkligen ÄR rätt nivå så det inte bara är ett LYFT i diskanten.



Eftersom de har 4-ohms impedans så kommer nog en högtalare med 8-ohms impedans att att "skrika lite högre" summa summarum i diskant området.
Nu är ju ingen högtalarrespons ett rakt steck så det gäller att veta vad man gör. Engelholm har säkert lösningar/tips på det åsså.

Detta är ingen ny ide att boostra diskanten som dessa avses/utfästa göra,det gjordes redan på 1970-talet med bl.a JBL 077 och 075 på "eftermarknaden" till redan befintliga högtalare.
Dessa var då helgonförklarade av vissa.Svaret vet vi.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/11/25 16:09:07
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:43:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vore intressant att se nån mätning på nivåerna, om det som upplevs vara rätt känslighet verkligen ÄR rätt nivå så det inte bara är ett LYFT i diskanten.
En mätning vore ett bra komplement jag också hade önskat att få till. Om inte annat så bara för att se vad som händer rent frekvensmässigt. Tyvärr infann sig inte tillfället eller chansen under perioden jag hade dem hemma.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:03:30  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Detta är ingen ny ide att boostra diskanten som dessa avses/utfästa göra,det gjordes redan på 1970-talet med bl.a JBL 077 och 075 på "eftermarknaden" till redan befintliga högtalare.
Dessa var då helgonförklarade av vissa.Svaret vet vi.
Nä vad är svaret? Nu kan man ju inte riktigt jämföra då med nu. På 70-talet var det så att JBL´s 2":are inte gick högre än 10KHz och därför behövdes en 075:a eller en 077:a. I mitt fall så sitter det andra membran som höjer den övre frekvensgränsen till åtminstonde 16KHz. Därför fungerar en 077:a så bra när den kommer in från 16KHz med 6dB/okt och kan jämna till den övre delen av 2":arens frekvensområde. Samma sak måste hända om man använder Onixen. Problemet är bara hur man kan ställa nivån. Det är kanske en nivåpot som sitter på baksidan av lådorna.

Edited by - gcs on 2008/11/25 16:06:43
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:24:48  Show Profile Send Lech a Private Message
Svaret?
quote:
Nä vad är svaret?


Ja: Det var bättre att byta diskantelement i den befintliga högtalaren så att den "summa summarum" lät som man vill ha det. I många fall blev därför bättre att skaffa nya högtalare som inte behövdes "plåstras om". Frekvensgång,impedans etc blev knas med plåsterlösningen.Alla crossovers är av ondo!
Nu finns det säkert någon som sitter nöjd ändå med denna lösning. Det är bra tycker jag. Ingen högtalar konstruktion är den andra lik, så det är bara att prova till man är nöjd.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/11/25 16:29:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000