| 
         Av:
        Michael J "rannagarden" 
         | 
        
         
        Datum: 
        
        November 2008 
         | 
        
         Plats: 
        Skaraslätten    
         | 
        
       
       
       | 
     
     
      | 
       En superb diskant? 
      
      
      Extended Response Tweeter 
      - Onix 
       | 
     
     
      | 
       
      
      Tagning 1 
      Av en ren slump snubblade jag över dessa skapelser och jag erkänner direkt 
      att det som fick mig att reagera var priset. Inte för att jag träffat på 
      särskilt många "super-diskanter", men de fåtal jag i olika former råkat på 
      har i regel kostat en hel del mer än det pris dessa betingade. Med 
      nyfikenheten väckt gjorde jag slag i saken och kontaktade företaget som 
      importerar dem. Det visade sig att de har 30 dagars prövotid innan köp och 
      det kändes för mig tillräckligt generöst för ett litet test.
      
       
      
      Du kanske ställer dig frågande. Högtalarna 
      har ju redan diskanter? Räcker inte det? Vad skall ett par extra diskanter 
      tillföra? Kloka åsikter och jag ställde mig själv samma frågor. Men 
      istället för att leva i ovisshet omsattes fråga till handling och 
      diskanterna skulle komma att installeras i vardagsrummets musikaltare.
      
        | 
     
     
      | 
       
       
      Upp på scen 
      Innehållet i det levererade paketet avslöjar ett par högtalare i 
      storleksordning ungefär lagom för att fylla en rejäl hand vardera. Onix 
      Electronics står för tillverkning samt för att ha försett diskanterna med 
      det smått avslöjande namnet Extended Response Tweeter. 
      Detta är alltså en så kallad "superdiskant". I det här fallet vill det 
      säga en lös extradiskant som skall användas som komplement och vars syfte 
      är att sträcka ens befintliga högtalares respons i diskantområdet uppåt i 
      frekvens. Själva jobbet sköts av en banddiskant och skall enligt pappret 
      ta återgivningen hela vägen upp mot 45kHz. 
       
      Finishen på dessa enheter passerar utan anmärkning och kablage, 
      gummifötter och silikonunderlägg är kvalitetsmässigt helt okej och ger ett 
      antal möjligheter för uppställning och anpassning. Den medskickade 
      instruktionen är lättförståelig och förklarar fint hur det är tänkt att 
      integreringen av diskanterna skall gå till. Installation rent praktiskt 
      går också lätt genom att helt enkelt ställa extradiskanten på befintlig 
      högtalare och sedan koppla in denna parallellt med högtalarens kontakter. 
      Redan i det skedet erbjuder ERT en första anpassningsmöjlighet genom att 
      antingen lägga delningen vid 11 eller 15kHz beroende på vart man ansluter 
      kablagets pluspol på extradiskanten. För att vidare trimma nivån finns 
      ett, som tillverkaren kallar det, "passivt reglage" på diskantens baksida 
      som stegvis låter en justera elementets känslighet (SPL) från 87,5 till 
      92dB. Ett inbyggt 6dB-filter skall göra den eventuella sömmen där 
      frekvenserna möts mellan befintlig diskant och superdiskanten så omärkbar 
      som möjligt. Sedan är det fritt att justera och trimma in med ljudmätare 
      eller på allmänt vis med hjälp av örat.  
       
      Jag valde, då mina högtalare sträcker sig upp över 30kHz, den högre 
      delningen runt 15kHz. Känsligheten på Canton ligger på 87,5dB så 
      motsvarande lägsta SPL nivån valdes för bästa integrering. Ingenting 
      krångligt så här långt. 
      
      
       
         | 
      
         
      
      
      
        
      Små kompakta extra diskanter 
      
      Klickbar bild! 
      
        
      
      
      
        
      Kopplat och klart... 
      
      Klickbar bild!  
       | 
     
     
      | 
       
      
      Musik, rum och luft 
      Ja, vad säger man? För mig råder ingen tvekan om att det hänt något med 
      återgivningen. Först och främst var det storleken på rummet, på bägge 
      sidor högtalarmembranen, som tycktes ha växt. Upplevelsen kan jämföras med 
      hur man, även om man blundar, kan förnimma om man befinner sig i ett stort 
      eller litet rum. Gick man nära och lade örat intill ERT-diskantens element 
      rådde heller inget tvivel om att de tillförde något. Det var som att lägga 
      örat intill en öppning mot ett större utrymme eller att öppna ett fönster. 
      Tufft att i ord förklara men lät gjorde de definitivt. Förvisso inte 
      särskilt mycket - lite ljusa "tsss, tsss" och "sss, sss" och så vidare. 
      Förvånande nog åstadkom detta lilla mycket även i lyssningsposition.
      
         | 
     
     
      | 
       
      Bruce Springsteen och Radio Nowhere där det frekvent bankas på 
      cymbaler och hi-hat kan det lätt låta som om det vill passera för mycket 
      information genom diskanten med påföljande diskantförstoppning. Det blir 
      mest ett slags skimmer som ligger och skvalar i bakgrunden utan att fullt 
      klinga ut. Fördelen med extradiskanten blev vid återgivning av denna låt 
      tydlig. ERT redde tacksamt ut slamret till en mer lättarbetad massa för 
      örat. Diskantåtergivningen blev mindre förstoppad och hopträngd. Det blev 
      skirare men framför allt tilläts ljuden klinga ut bättre.  
       
      Alexandra leaving - Leonard Cohen; Hi-hat´en som spelar något till 
      höger om Cohen och Sharon Robinson blev mycket sprödare för att inte säga 
      att inspelningen fick mer "luft" och "rum", samt att det gick lättare att 
      särskilja rösternas placering i förgrunden. 
       
      Vidare till vad som kan vara en av förra årets topp 10 av bästa skivsläpp 
      är Den Lyckliges Väg med Bo Sundström och Frida Öhrn - Tonsatta 
      dikter av Pär Lagerkvist. Bra inspelning och musik som ramlar in 
      någonstans mellan slätlugna Bo Kaspers-låtar och deppljuva sånger från 
      Kent. Oavsett vilket så var det här lätt att inse att extradiskanten 
      tillförde något: "rum" i första hand - "exakthet" i andra, utan att någon 
      förtog den andre. Diskanten förstorade och preciserade. Luftigheten 
      systemet fick var riktigt härlig.  
       
      Över till en av de bästa inspelningar jag känner till på SACD: Hush! 
      The Angels Are Singing från FIM-records, inspelad i Täby kyrka -96. 
      Hela inspelningen andas från början till slut och är en riktigt rysare. 
      Men ERT bekände färg och när jag blundade var det på snudd en 
        | 
      
       
      
      
        
      Kopplat och klart... 
      Klickbar bild! 
         | 
     
     
      | 
       
      
      aning otäckt; 
      Kör 
      och solister hamnade åtta bänkrader framför mig och kyrkans väggar och tak 
      förnams majestätiskt och solitt runt om. Men nu var det ju i och för sig 
      en högupplöst återgivning detta och efter en handfull bra sacd-skivor till 
      stod det klart att ERT-diskanten visserligen lade en makalöst snygg finish 
      på redan snygga inspelningar, men gjorde i mina öron ett tydligare jobb 
      tillsammans med vanlig cd. Det vill säga att där stod förbättringarna ut 
      mest mellan dessa bägge formaten.  
       | 
     
     
      | 
       Sida 1 Sida 2 
        
       © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
      owners. All Rights Reserved 
         |