Av:
Michael J "rannagarden"
|
Datum:
November 2008
|
Plats:
Skaraslätten
|
|
En superb diskant?
Extended Response Tweeter
- Onix
|
Tagning 1
Av en ren slump snubblade jag över dessa skapelser och jag erkänner direkt
att det som fick mig att reagera var priset. Inte för att jag träffat på
särskilt många "super-diskanter", men de fåtal jag i olika former råkat på
har i regel kostat en hel del mer än det pris dessa betingade. Med
nyfikenheten väckt gjorde jag slag i saken och kontaktade företaget som
importerar dem. Det visade sig att de har 30 dagars prövotid innan köp och
det kändes för mig tillräckligt generöst för ett litet test.
Du kanske ställer dig frågande. Högtalarna
har ju redan diskanter? Räcker inte det? Vad skall ett par extra diskanter
tillföra? Kloka åsikter och jag ställde mig själv samma frågor. Men
istället för att leva i ovisshet omsattes fråga till handling och
diskanterna skulle komma att installeras i vardagsrummets musikaltare.
|
Upp på scen
Innehållet i det levererade paketet avslöjar ett par högtalare i
storleksordning ungefär lagom för att fylla en rejäl hand vardera. Onix
Electronics står för tillverkning samt för att ha försett diskanterna med
det smått avslöjande namnet Extended Response Tweeter.
Detta är alltså en så kallad "superdiskant". I det här fallet vill det
säga en lös extradiskant som skall användas som komplement och vars syfte
är att sträcka ens befintliga högtalares respons i diskantområdet uppåt i
frekvens. Själva jobbet sköts av en banddiskant och skall enligt pappret
ta återgivningen hela vägen upp mot 45kHz.
Finishen på dessa enheter passerar utan anmärkning och kablage,
gummifötter och silikonunderlägg är kvalitetsmässigt helt okej och ger ett
antal möjligheter för uppställning och anpassning. Den medskickade
instruktionen är lättförståelig och förklarar fint hur det är tänkt att
integreringen av diskanterna skall gå till. Installation rent praktiskt
går också lätt genom att helt enkelt ställa extradiskanten på befintlig
högtalare och sedan koppla in denna parallellt med högtalarens kontakter.
Redan i det skedet erbjuder ERT en första anpassningsmöjlighet genom att
antingen lägga delningen vid 11 eller 15kHz beroende på vart man ansluter
kablagets pluspol på extradiskanten. För att vidare trimma nivån finns
ett, som tillverkaren kallar det, "passivt reglage" på diskantens baksida
som stegvis låter en justera elementets känslighet (SPL) från 87,5 till
92dB. Ett inbyggt 6dB-filter skall göra den eventuella sömmen där
frekvenserna möts mellan befintlig diskant och superdiskanten så omärkbar
som möjligt. Sedan är det fritt att justera och trimma in med ljudmätare
eller på allmänt vis med hjälp av örat.
Jag valde, då mina högtalare sträcker sig upp över 30kHz, den högre
delningen runt 15kHz. Känsligheten på Canton ligger på 87,5dB så
motsvarande lägsta SPL nivån valdes för bästa integrering. Ingenting
krångligt så här långt.
|
Små kompakta extra diskanter
Klickbar bild!
Kopplat och klart...
Klickbar bild!
|
Musik, rum och luft
Ja, vad säger man? För mig råder ingen tvekan om att det hänt något med
återgivningen. Först och främst var det storleken på rummet, på bägge
sidor högtalarmembranen, som tycktes ha växt. Upplevelsen kan jämföras med
hur man, även om man blundar, kan förnimma om man befinner sig i ett stort
eller litet rum. Gick man nära och lade örat intill ERT-diskantens element
rådde heller inget tvivel om att de tillförde något. Det var som att lägga
örat intill en öppning mot ett större utrymme eller att öppna ett fönster.
Tufft att i ord förklara men lät gjorde de definitivt. Förvisso inte
särskilt mycket - lite ljusa "tsss, tsss" och "sss, sss" och så vidare.
Förvånande nog åstadkom detta lilla mycket även i lyssningsposition.
|
Bruce Springsteen och Radio Nowhere där det frekvent bankas på
cymbaler och hi-hat kan det lätt låta som om det vill passera för mycket
information genom diskanten med påföljande diskantförstoppning. Det blir
mest ett slags skimmer som ligger och skvalar i bakgrunden utan att fullt
klinga ut. Fördelen med extradiskanten blev vid återgivning av denna låt
tydlig. ERT redde tacksamt ut slamret till en mer lättarbetad massa för
örat. Diskantåtergivningen blev mindre förstoppad och hopträngd. Det blev
skirare men framför allt tilläts ljuden klinga ut bättre.
Alexandra leaving - Leonard Cohen; Hi-hat´en som spelar något till
höger om Cohen och Sharon Robinson blev mycket sprödare för att inte säga
att inspelningen fick mer "luft" och "rum", samt att det gick lättare att
särskilja rösternas placering i förgrunden.
Vidare till vad som kan vara en av förra årets topp 10 av bästa skivsläpp
är Den Lyckliges Väg med Bo Sundström och Frida Öhrn - Tonsatta
dikter av Pär Lagerkvist. Bra inspelning och musik som ramlar in
någonstans mellan slätlugna Bo Kaspers-låtar och deppljuva sånger från
Kent. Oavsett vilket så var det här lätt att inse att extradiskanten
tillförde något: "rum" i första hand - "exakthet" i andra, utan att någon
förtog den andre. Diskanten förstorade och preciserade. Luftigheten
systemet fick var riktigt härlig.
Över till en av de bästa inspelningar jag känner till på SACD: Hush!
The Angels Are Singing från FIM-records, inspelad i Täby kyrka -96.
Hela inspelningen andas från början till slut och är en riktigt rysare.
Men ERT bekände färg och när jag blundade var det på snudd en
|
Kopplat och klart...
Klickbar bild!
|
aning otäckt;
Kör
och solister hamnade åtta bänkrader framför mig och kyrkans väggar och tak
förnams majestätiskt och solitt runt om. Men nu var det ju i och för sig
en högupplöst återgivning detta och efter en handfull bra sacd-skivor till
stod det klart att ERT-diskanten visserligen lade en makalöst snygg finish
på redan snygga inspelningar, men gjorde i mina öron ett tydligare jobb
tillsammans med vanlig cd. Det vill säga att där stod förbättringarna ut
mest mellan dessa bägge formaten.
|
Sida 1 Sida 2
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|