Av:
Michael J "rannagarden"
|
Datum:
November 2008
|
Plats:
Skaraslätten
|
|
|
Det var först vid Eagle Eye Cherry och
introt till Save tonight som en annan tanke slog mig; Med ERT blev
det igen enklare att hålla isär på detaljerna och alla instrumenten, men
för första gången lade sig samtidigt en hårdare anstrykning över ljudet.
Det var dags att leta fram lite svårare inspelningar. Sarah Brightmans
tidiga skivor visar att det kan få plats ordentligt med information i övre
mellanregister och diskant. Sedan har vi ju Rigmor Gustafsson med sina
ofta knepiga s-ljud.
Mycket riktigt så snålades det inte med de övre registren på Dive,
Timeless och Eden från Brightman. Likaså med s-ljuden i
Rigmors sång. Allt fick en exakthet och sprödhet så att musiken som hängde
i luften nästan flagade, men samtidigt förnams en metallisk underton i
diskantens nedre regioner och diskanten fick liksom en förstärkning i dB
istället för den sirliga utfyllnad som övriga skivor visat. Här balanserar
återgivningen på gränsen. Jag kan misstänka att matchat med ett par
högtalare som redan från början har kinkig diskantåtergivning resulterar i
att man får jobba duktigt med delning och olika dämpning av ERT för att få
till det på bästa sätt. Dock slänger jag här in en brasklapp då de testade
diskanterna mycket väl kan behöva ytterliggare inspelning som förmodligen
skulle kunna slipa ned den sistnämnda upplevda kantigheten.
Sammanfattning
Att integrera diskanterna med befintliga högtalare var en lätt sak och den
utfyllnad i registret de erbjöd var oftast tydlig
och nästan entydigt positiv. |
Klickbar bild! |
Men så här efteråt kan man ju ställa sig den inledande frågan
igen: Vad skall en extra diskant tillföra? Att exempelvis lyfta fronttyget
från sina högtalare ger ju i normalfallet en diskanthöjning, men med ERT
handlar det i mina öron istället om en utsträckning och utfyllnad av
informationen och alltså inte en liknande höjning av nivå
(självfallet kan en misslyckad integrering med för hög känslighet och illa
vald delning ge intrycket av just det, men jag utgår ifrån att man gör
sitt bästa vid utvärdering och integrering). Sedan är jag medveten om att
mina högtalare är specade +/-3dB långt upp i samma område som dessa
diskanter är ämnade att arbeta i. Följaktligen kan jag tycka att all
information redan borde finnas återgiven via mina högtalares befintliga
diskanter. Ändå kan jag inte förneka att det händer saker med
återgivningen när ERT kopplas in. Förklaringar står jag utan - icke desto
mindre sker det något med ljudet.
Fördelen med extradiskanten vid lyssning på högupplösta format likt sacd
var som nämnt tacksam, men lyfte också återgivningen för vanlig cd till
nivåer nära sacd eller dvd-audio i diskantprestation och luftighet. En
luft och rymd som sammanflöt med befintliga högtalares ljud och fick en
härlig friskhet som jag tror många skulle eftertrakta. En återgång till
att spela utan diskanterna, eller för den delen växla mellan, var en enkel
manöver gjord på ett ögonblick. Där avsaknaden av ERT i diskantregistret
efter en genomlyssning av tidigare nämnd skiva med Bo och Frida upplevdes
som med ens att något nasalt lagt sig över rösterna. Var Bo förkyld? Snart
slås man av att mer fattas - skimmer, luft och sprödhet. Hur djuprelief
och precision tagit tydligt ett kliv ned. Utklingning och övertoner
verkade mer än aningen bortkapat. Detta var något de flesta skivor fick
gemensamt och ganska snabbt blev det uppenbart att det finns information
gömd i musiken som dessa diskanter uppenbarligen kan lyfta fram. Jag var
klart ledsen i ögat (örat?) när jag packade ned dem efter utvärderingens
slut.
Michael
|
Fakta:
Michael's anläggning:
Källor:
Sony SCD-1, Marantz DV8300
Högtalare:
Canton Digital 1.1, NHT1.5, HFLS-1
Försteg:
Myryad MDP500
Slutsteg:
Rotel RB1090, Rotel RMB1066
Integrerad:
Baby Amp S.E.T Sophia Electric
Signalkablar:
Purist Audio, Supra, SignalCable
Högtalarkablar:
Purist Audio, ViaBlue, Supra
Akustik:
Stora lyssingsrummet är ca 4,4x4,7x2,55m (BxDxH). Väggar av timmerstock,
tretex och gips. Golv och tak av trä. Tjock matta på golvet. 2 Soffor,
litet bord. Stor bokhylla. Lilla Lyssningrummet är ca 2,8x2,5x2,20m
(BxDxH).
Tweaks:
Soundcare spikes till högtalarna. Terminator T0.3 strömfilter till
signalkälla och försteg. Separat dragen el till anläggningen (Ölmass)
med egen säkring. Lite DIY akustikbehandling.
Mer info:
AV123s hemsida: www.av123.com
Svensk importör:
www.joshaudio.se
|
Klickbar bild!
|
Alternativ tagning!
Stärkt från att med gott
resultat testat diskanterna på mina Cantonhögtalare blev jag nyfiken på
hur extradiskanten skulle te sig på en annan högtalare och med andra
förutsättningar. Mitt andra trotjänarpar i högtalarväg har jag haft i
många uppsättningar och uppställningar och vet hur de låter och beter sig.
Jag pratar självklart mina NHT1,5. En lättplacerad stativhögtalare med en
härligt rättfram och "korrekt" återgivning. 1,5:orna har en ganska
kompetent diskant, men saknar en del av den sirliga följsamhet jag
uppskattar andra högtalare för. Det skulle bli intressant att se hur
matchningen blev i detta fall.
Inkoppling av ERT-diskanten går också här smärtfritt och snabbt. Efter
lite snabba tester väljer jag att lägga delningen vid 15kHz och jag
misstänker att 87,5dB är en så rätt känslighet man kan få för att matcha
högtalarparet. Här gäller enklast möjliga uppsättning för NHT, en
GainClone och en MP3-spelare från Creative!? "MP3?" harklar sig
etablisemanget. "Superdiskanter på ett par budgethögtalare och musik via
MP3?" Jag kan bara försvara mig med att man inte skall vara rädd för att
testa.
Norah Jones - Not To Late har jag bekantat mig med i många
anläggningar och spelat flitigt här hemma. Då inte minst i lilla
anläggningen via mp3. Redan innan har det till min personliga bedömning
låtit väldigt trevligt men nu landade spåret Sinking Soon i mina
öron just under referensnivå. Mina ögonbryn hamnade på samma höga nivå som
skärpan och närvaron i musiken. I mer eller mindre närfältslyssning (< 2m)
fick återgivningen en kuslig reliefverkan. Realismen bara brakade fram och
det tog fyra-fem spår innan jag återfann fattningen. Här släpptes
fördämningarna och det kändes som om all instängd information kom
forsande. Jag satt bara och flinade.
Spelaren matade musik ur alla kategorier och komprimeringar
(128-320kbit/s+) och svaret extradiskanterna bidrog med var bara för
häftigt. Soundtracket till filmen Gladiator och spåret Now We Are Free
blev härligt transparant. Sofia Karlsson - Visor från Vinden, som
redan innan var en uppskattad skiva, tog med mig genom hela känslomässiga
spektret från glädje till tårar. Briggen Bluebird framfördes
exempelvis med tyngre närvaro och applåderna efter återgavs med
signifikant rumsskillnad med och utan ERT. Utan dem förstod man hur mycket
av den subtila rumsinformationen som gick förlorad. Självfallet kan ingen
trolla med knäna och vad som är bortkomprimerat är ju oåterkalleligen
bortkomprimerat, men uppenbarligen går formatet att hjälpa en aning på
traven. Så fortsatte det med vad som än spelades.
Tillbaka på jorden.
Det absolut största lyftet musikmässigt kom förvånande nog vid uppspelning
av mp3-formatet. Information för evigt förlorad i komprimering verkade
inte saknas i samma utsträckning som annars: Övertoner, luft och exakthet
tog ett större steg närmare övertygelse än vad jag trodde möjligt. Om det
var äkta eller inte, blev en sekunda frågeställning eftersom vunnen
realism och naturtrogenhet försköt sådana tankar till tråkigare dagar.
|
Sida 1 Sida 2
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|
|
|