HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika känslighet för nätstörningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/11/17 :  22:30:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Dom flesta tycker väl att det låter bättre på kvällen. Det har varit uppe i några trådar. Jag tycker förbättringen är högst markant när man lyssnar på CD, men när det gäller vinyl märker jag det inte alls i samma utsträckning.
Vad har ni för erfarenheter?
Beror det på att CD-spelarna är känsligare än något annat för dålig strömkvalitet? Är kanske det något rundare vinylljudet mer förlåtande i karaktären? Påverkas förstärkare marginellt, så att försämringen man hör under dagen i princip uteslutande kan härledas till CD'n?
Man undrar ju.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/18 :  07:38:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har funderat på liknande saker, om jag får komplettera med en fråga.

Hur påverkas ett switchat nättagregat jämfört med en konventionell nätdel av flukturationer i matningen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/11/18 :  07:47:24  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Förutom CD så tycker jag att det är stor skillnad även på radiolyssning på kvällen.

Överlag tycker jag ljudet blir mer dynamiskt samtidigt som det blir mindre spretigt på kvällen efter kl. 22.

Länge sedan jag finlyssnade på vinyl på kvällstid nu så där vet jag inte.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/11/18 :  08:36:32  Show Profile Send SW a Private Message
Kan det inte bero på att man lugnat ner sig från dagens stress. Dessutom kanske sinnena ändras när mörkret faller. Har alltid tagit för givet att det är så och att man därför upplever att det låter bättre på kvällen.

S
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/18 :  09:35:57  Show Profile Send CC a Private Message
miaber, "högst markant när man lyssnar på CD, men när det gäller vinyl märker jag det inte alls i samma utsträckning. "

- Intressant reflektion. Kör inte så seriöst med vinyl idag så att jag kan säga så mycket om det, och när det gjordes så visst fanns problematiken där, om än inte i samma utsträckning som jag upplevt på senare år... har själv haft tankar om att det är pga att det är mer elektronik (datorer osv) på näten som skitar ner, men din reflektion gör det antagandet just bara till ett antagande...

SW, "sinnena ändras när mörkret faller."

- alltid mörkt i min källare. Mycket mörkt... ;-)

CarlssonH, "radiolyssning på kvällen."

- Har någonstans i minnet något om att SR sänder mindre komprimerat på kvällarna. I alla fall något som det talades om för många år sedan. Ingen aning om hur det är idag. Lyssnar nu för tiden sällan på radion bortsett från väckarklockan & bilstereon...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/11/18 :  09:42:49  Show Profile Send Sundström a Private Message
Sonen (drygt ett år) råkade få ögonen på min frestyle-bandspelare från 80-talet igår. Han drar även i tunga lådor, nu mer.

Jag bytte batterier och skulle låta honom höra cool 80-tals musik. Då hade han såklart ändrat fokus och knäppte fönsterlampan av och på. Nu är jag on topic Det hördes ett förstärkt elektriskt klick-ljud i hörlurarna trots att den gick på batteri! jag satt två meter ifrån lampa och drygt en meter ifrån lampsladden.

Tur att stereon inte är lika känslig!

Edit: Det kanske beror på att bandspelaren även har radio och att radiomottagaren tar upp av/påslaget.

Edited by - Sundström on 2008/11/18 10:14:44
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/18 :  09:52:22  Show Profile Send CC a Private Message
SW, "dagens stress"

- Antagligen därför jag tycker det låter bäst tidigt på morgonen... ;-) Inga grannar och hyfsat väldämpat till resten av familjen

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/18 :  09:53:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hur påverkas ett switchat nättagregat jämfört med en konventionell nätdel av flukturationer i matningen ?

Ett switchat nätaggregat är klart sämre på att motstå variationer på nätspänningen. Detta är både vad jag märkte när jag jobbade med att bygga slutsteg för PA-bruk samt vad jag fick lära mig av folk på utvecklingen på jobbet.

MvhKristofer
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/11/18 :  10:57:20  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har märkt att lyssningsupplevelsen förbättras markant när det blir tystare i huset. Hushållsapparater stannar, trafiken utanför lugnar ner sig, TV-apparater stängs av, människor rör sig mindre, en mängd buller som finns där normalt men som hörseln lärt sig sortera bort försvinner mer och mer och lämnar plats för de subtila nyanserna i musikåtergivningen.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/11/18 :  12:32:13  Show Profile Send CC a Private Message
Mja... Jag kan faktiskt höra båda servern från rummet bredvid samt när tvättmaskinen kör (vilket också den är en evighetsmaskin när man har tre barn!) oavsett tid på dygnet... Fast det är i o för sig det enda man i princip hör från omvärlden nere i min mörka källare! Om jag inte spelar musik vill säga ;-)

Så min lyssningsmiljö är i princip oförändrad oavsett tid på dygnet, bortsett från att ungarna ibland lyckas stänga av sina datorer då. Fast värst störningar ger frugans bärbara dator! Dens nätdel skitar ner rejält hemma!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/11/18 :  13:14:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Hur påverkas ett switchat nättagregat jämfört med en konventionell nätdel av flukturationer i matningen ?

Jag är nog aningen försiktigare än whiskyman. Det är svårt att uttala sig om på grund av att det finns många olika sätt att göra ett switchat nätaggregat.

När jag hade hemma noise harvester så reflekterade jag runt just det här. http://www.hififorum.nu/artiklar/Noiseharvester/2.htm

Jag skrev
quote:
Med Noise Harvester har jag lärt mig något nytt. Jag har alltid tänkt på nätspänningen och nätstörningar som konstanta, att de alltid fanns där. Så är det naturligtvis inte. Störningar på nätet ligger inte alls på konstant. De kommer och går. Jag förde anteckningar i några dagar och kom fram till att det fanns ett mönster i när de blinkade och inte hemma hos mig. De blinkade inte på kvällen efter klockan 23.00 eller på morgonen innan klockan 07.00. I övrigt blinkade de sporadiskt med olika frekvens beroende på klockslag. De blinkade mest mellan klockan 07.00 och någon timme framåt på vardagar samt tidigt på kvällen. Det lustiga är att jag alltid tyckt att lyssning in på småtimmarna gett bäst ljud. Nu har jag fått en av förklaringarna till det fenomenet. Mönstren jag hittade matchade mina lyssningsuppleveser snudd på perfekt. På småtimmarna verkar det som om det är minst störningar på nätet där jag bor. Då var samtliga tre Noise Harvesters släckta eller blinkade mycket sporadiskt.


Kul att fler funderar på detta.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/11/18 :  17:29:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Kan det inte bero på att man lugnat ner sig från dagens stress

Det har säkert betydelse, men varför upplever jag detta fenomen mer på cd-lyssnande än vinyl?

Det där med switchade nätaggregat var ju intressant. Då kommer vi ju åter in på ettor och nollor. Hmmm

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/19 :  11:51:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Varför du upplever det mer på cd än på vinyl skulle kunna bero på att ljudet är renare på cd eller om jag uttrycker det som så att ljudet är mer förlåtande på vinyl.

När det gäller switchade nätdelar så är det ju framförallt vanligt förekommande inom PAbranschen där man sällan ,som jag upplever det, ställer kraven på att det skall låta särskilt rent vid låga nivåer. Behovet av att kunna spela högt går före.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/11/19 12:25:44
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/19 :  15:54:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Skälet till att man använder sig av switchade nätdelar i PA sammanhang har inget med ljudet att göra, det är av vikt skäl.

För min egen del kan jag säga att några av de renaste map. S/N slutsteg jag någonsin kommit att träffa på är just PA slutsteg, S/N på 108dB och över är inte sällsynt.

Säg att man har par kW och hög förstärkning samt kanske ett 20tal slutsteg uppgainade och uppkopplade mot högkänsliga högtalare, då är det nog så viktigt att stegen är tysta i sig.

Många av dessa steg dubblar även som studiosteg.

Min fråga rörde mer hurvida switchade nätdelar är mer eller mindre känsliga för störningar i matningen

Men det är kanske en lite för bred fråga då det finns många varianter av switchade nätdelar.

Med det är ritkigt att de är vanligt förekommande i PA sammanhang, där de samsas med allsköns andra störande utrustningar som dimmrar, kraftiga ljuseffekter, varierande kvalité på det lokala nätet etc. och det är itne alltid lyxen finns att tappa från olika nät.

Därav min undran om de kanske inte är mindre känsliga trotts allt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/11/20 :  10:19:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men enligt folk på mitt förra jobb så är det precis det motsatta. Dvs att switchade nätdelar de facto är mer känsliga för nätstörningar än motsvarande traditionella nätdelar. Sedan om du inte upplever det på detta sättet så är det bra för din del men deta är vad jag fått berätttat för mig när vi diskuterade just denna saken. mvh Kristofer
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2008/11/21 :  16:30:12  Show Profile Send ljud a Private Message
Men det är väl klart att det handlar om att massa subtilt buller försvinner och inte att det blir "bättre ström". Även om man kanske inte kan utesluta strömförbättring, men man kan ju inte utesluta att detär gud som drar i spakarna heller.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/11/21 :  16:51:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Men det är väl klart att det handlar om att massa subtilt buller försvinner och inte att det blir "bättre ström".

Menar du då att det subtila bullret drunknar i rumble och sprak från skivspelaren, men att ljudet från cd'n är så störningsfritt att man därför upplever en större ljudförbättring? Det kan vara en tänkbar teori, även om jag misstänker att det finns några här på forumet som inte delar den uppfattningen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2008/11/21 :  17:07:20  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, kanske det. Jag glömde faktiskt bort att du upplevde saken olika beroende på signalkälla. Då är det väl skivspelaren som inte behöver lika "ren ström" då...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/21 :  19:09:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Allt är bättre på kvällen. Man är avslappad, har ätit och druckit gott. Gatuljuden är nästan borta, grannarna har tystnat, man sätter på en favorit skiva och lyssnar.
All den nervstress som blockerar positiva uppleveleser finns inte, nu är det jag och min musik. Det har ju självklart ingenting med ren el att göra ....

Jag grubblade på det som skrevs om switchade nätaggregat ... En linjär regulator har ju en begränsning i att den måste ha en minsta Vin-ut för att fungera; men en switchad regulator borde ju inte lida av samma trista begränsning väl? Alltså den levererar en fix utspänning oavsett vad inspänningen har för sig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000