HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det blev Hegel H200 och Transporter till PMC GB1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/26 :  19:56:44  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Jag har nyligen skaffat mig PMC GB1, ett par mycket kompetenta högtalare om man läser de recensioner som finns. Jag har dem kopplade med Kimber Kable 4TC in i min förstärkare Denon PMA-2000IV vidare analogt (Tara Labs Spectrum 2A)till min Squeezebox.
Gles musik låter mycket bra men däremot låter det ansträngt och lite rörigt när jag spelar hårdrock och metal.

Vad beror detta på?
Behöver jag ett slutsteg för att få lite mer kontroll. Har kikat lite på Inter M R500 Plus. Detta slutsteg har fått bra betyg och är relativt billigt.

Min andra tanke var att en DAC skulle göra att musiken blev mer upplöst och fick bättre kontroll.
Har där kollat lite på en Stello DA100 Signature. Det är uppföljaren till förra årets kritikerrosade modell.

Den tredje tanken som slog mig var att jag har matchat med helt fel förstärkare och kanske borde byta ut den mot ett för- och slutsteg.
Har kikat lite på Advance Acoustic MPP505 som har en inbyggd DAC, perfekt om man vill koppla Squeezeboxen digitalt direkt in i förstärkaren. Hade då tänkt att köra Advance Acoustic MPP505 +Inter M R500 Plus.

Vad anser ni är nästa steg?
Tipsa gärna om andra integrerade förstärkare, för- och slutsteg eller Dac:ar, nytt som begagnat.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Edited by - Heavyfuel on 2008/11/19 18:57:48

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/26 :  20:44:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ett InterM tillsammans med ett bra Dac&forsteg skulle nog gora susen.

Bara att prova.....


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/26 :  23:06:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har lyssnat på kombinationen InterM R500 och Advance acoustics MPP505, den kombon är löjligt prisvärd ifall du söker en återgivning åt det neutrala hållet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/09/27 :  09:37:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Personligen tror jag inte att någon DAC löser ditt problem och troligtvis inte ett nytt slutsteg eller nya kablar heller.

PMC-högtalare har jag aldrig lyssnat på så vet inte hur deras karaktär är men tyvärr så är de flesta metal och hårdrocksinspelningar otroligt dåliga.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:59:57  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Visst är många inspelningar dåliga men att jag blir lyssningstrött så snabbt tycker jag är konstigt. Jag kanske ännu inte har vant mig vid att höra exakt hur en skiva ska låta. Innan hade jag Dali Suite 2.5 och de var mer förlåtande.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/27 :  23:26:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Stämmer det räven säger om metal/hårdrocksinspelningar, samtidigt måste jag erkänna att jag ägt en pma 2000 själv och tycker väl att den var väl odefinierad och heller ingen mästare på att reda ut komplexa passager i musiken, den skötte sig klart bättre vid mindre krävande musik.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/28 :  12:34:23  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Goldfinger, tror du att Advance Acoustic MPP505+Inter M R500 Plus skulle klara komplex musik bättre? Jag får bege mig till Hifi Börsen och lyssna.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/28 :  19:40:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldfinger, tror du att Advance Acoustic MPP505+Inter M R500 Plus skulle klara komplex musik bättre?
Alla gånger, såtillvida du inte har andra begränsningar i kedjan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/29 :  13:50:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Ju kraftigare stärkaren varit, desto bättre ljud har jag fått när jag körde PMC GB1.

De funkar bra även med mindre kraftfulla doningar, men de blommar verkligen ut med mycket pulver under huven.

Bäst lät det med två bryggade Mackie på 2x850 watt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/29 :  14:15:05  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
OcA, finns det inte en risk att högtalaren går sönder med den effekten?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/29 :  14:55:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Njae... Det är snarare större risk att sabba en högtalare med för låg effekt och sedan överstyra stärkaren så den klipper. Då kan det börja brinna lite varstans i burkarna...

För mycket effekt är, genrellt, aldrig farligt. Man utnyttjar knappast alla 850 watten, men när musiken så kräver finns det gott om "headroom" som gör att stärkaren inte bottnar och distar.

Dynamiken i välinspelad musik och film kräver mycket effekt för att bli realistisk. Men sitter man med hornladdning och en bit över 100db i känslighet behövs inte riktigt lika mycket pulver...



Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/29 :  21:02:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Njae... Det är snarare större risk att sabba en högtalare med för låg effekt och sedan överstyra stärkaren så den klipper. Då kan det börja brinna lite varstans i burkarna...

För mycket effekt är, genrellt, aldrig farligt. Man utnyttjar knappast alla 850 watten, men när musiken så kräver finns det gott om "headroom" som gör att stärkaren inte bottnar och distar.

Dynamiken i välinspelad musik och film kräver mycket effekt för att bli realistisk. Men sitter man med hornladdning och en bit över 100db i känslighet behövs inte riktigt lika mycket pulver...


Visst är det så, kör själv 2x500watt i 8ohm och det farliga är att man aldrig upplever volymen som direkt hög då den verkligen är det, detta pga att stegen är totalt oberörda och spelar distorsionsfritt och avslappnat som om de gick på tomgång hela tiden. Man inser när man har sådan effekt till godo att de flesta högtalare klarar mera än man tror innan de börjar dista men att man många gånger pekat ut högtalarna som syndabockar när man "ansett" sig ha tillräckliga resurser att driva med fastän så inte var fallet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/30 :  07:25:53  Show Profile Send OcA a Private Message
För de som är intresserade av effekt och hur det fungerar kan man läsa om Bob Carver i senaste Hifi&Musik. En väldigt intressant artikel som ger iaf en synvinkel på saker och ting...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:09:13  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Jag fick tag i ett begagnat Inter M R500 Plus och såg att den endast har balanserade ingångar. Hur gör jag för att koppla den till min Denon PMA 2000IV som endast har rca utgångar? Finns det några kablar med Xlr i ena änden och rca i den andra? Var kan jag köpa en sån kabel?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Edited by - Heavyfuel on 2008/09/30 14:35:45
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/30 :  14:49:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Gå till Kjell&Co eller likande och köp en adapter RCA->XLR. Sådana har jag på mina Mackie och de funkar kanon. Då kan du köra vanliga RCA-snokar till slutsteget där adaptern sitter.

Kostar typ 20 spänn eller så...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/30 :  15:31:21  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Det låter ju smidigt, trodde att det skulle vara mer avancerat än så.
Blir det ingen kvalitetsförlust? Brum?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/30 :  15:54:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, inte vad jag märkt... Det funkar förträffligt! Finns ju dyrare varianter att köpa med, men jag tycker att dessa på Kjell&Co funkar väldigt bra med passform osv så jag har inte brytt mig om att köpa något "värre"...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:01:43  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Är det en sån här adapter:
http://www.kjell.com/?item=37133&path=470000000,470500000,471500000

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:05:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Det bör det vara om InterM-steget har hona på ingången (dvs en platt kontakt med tre hål i)...
Det är iaf sådana kontakter jag kör med till mina Mackie.

Hm, vad fick jag 20 spänn ifrån?!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:14:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som vanligt finns det säkert många möjliga orsaker men de vanligaste är nog slutsteg (för svagt, klipper vid hög ljudnivå=dåligt ljud), högtalare (taskig upplösning, dist är nog inte så troligt i ditt fall) och rummet (en massa reflexer från hårda vägger gör ljudet tröttande och grötigt).

Hur ser det ut i ditt rum? Har du provat att hänga upp några saftiga draperier bara för att testa?

Fler tankar finns i kokboken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/30 :  18:29:22  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Micke Y, de åtgärder jag har gjort för att få bort eko i rummet är följande:
Mina högtalare står ca 50cm ut från främre väggen som är dämpad med hjälp av två mattor. Längs med den bakre väggen står det en bokhylla och en meter ut från den sitter jag i soffan/sweetspot och njuter av ljuv musik. Under soffbordet ligger det en matta. Till vänster har jag fönster med gardiner som dämpar. På höger sida har jag dessvärre ett öppet rum/sovalkov. Där har jag planerat att hänga ett tyg eller draperi för att få ljudet att stanna kvar.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/10/01 :  08:01:18  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Har ni något tips på en bra RCA-kabel till slutsteget?
Kör med Tara Labs Spectrum 2A till Squeezeboxen.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:34:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Själv kör jag med Supra EFF mellan försteg och slutsteg, samt Klotz XLR-kabel mellan mina båda slutsteg. Klotz-kabeln är rena fyndet med sina 3-400kr paret... Vad som passar i ditt system är svårt att säga. Låna gärna hem lite kablar och prova så märker du om det blir skillnad och om skillnaden är värd investeringen... Har själv fått rätt bra resultat med Nordost i min anläggning, men det behöver inte betyda att det funkar hemma hos dig.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/10/02 :  19:42:51  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Tack för tipset OcA, får se vad det blir för signalkabel.
Fick mitt slutsteg idag, köpte ett par adaptrar på Kjell & Co och kopplade in tillsammans med mina gamla Tara Labs.
Nu sitter man här och njuter, distinkt och tight bas och inte alls ansträngt ljud som tidigare. Till och med skränig hårdrock låter helt ok. Nu märker man istället att försteget i Denon PMA 2000IV inte håller samma klass. Ljudet har lite loudness karaktär över sig, något som inte var lika tydligt när den fick agera ensam förstärkare.
Kan bara tänka mig hur bra det kommer att låta med ett fint försteg.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/02 :  19:48:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Kul att det blev bra! PA-grejer är inte tokiga som hifi...

Finns massor med försteg att prova med! Testa gärna ett med balanserad utgång också när du ändå är igång.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/10/02 :  21:27:01  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
När jag skaffar ett försteg kommer jag kolla på ett med balanserad utgång. En kort fråga, brukar ni låta slutsteget stå på jämt, det blir väldigt varmt tycker jag. Dessutom finns ju ingen standby.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Edited by - Heavyfuel on 2008/10/02 21:29:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000