Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 13:54:44
|
Tänker dra detta med er då jag behöver lite hjälp...
Jag kommer inte hänga ut några företag, personer eller annat, utan kommer hålla mig väldigt "allmänn" vad gäller produkter osv... Detta är dock hi-fi relaterat, så mycket kan jag säga.
Lade en beställning på lite grejer för ett par månader sedan. Total summa, ca 20000 spänn.
Grejerna skulle först uppgraderas och fixas till av fabrikanten och det skulle dröja ett par veckor innan jag skulle få mina varor.
Helt ok för mig.
Nu har det gått två månader snart och jag har inte sett röken av några grejer.
Har pratat med inköpsstället och de har rent protokoll i detta fallet. De har skött sig mycket bra, men däremot är det leverantören som stökat till det.
Efter mycket om och men har jag lyckats få kontakt med leverantören och mina grejer är fortfarande inte klara! De skyller i sin tur på underleverantörer och diverse annan problematik som luktar dålig ursäkt lång väg.
Jag undrar helt kort vad jag kan kräva för kompensation för detta orimliga dröjsmål? Vad kan det vara värt i rena pengar?
Jag har ju loosat en hel del ränteintäkter pga att jag ligger låst med mina pengar i köpet redan, det bör jag absolut kunna kräva, men det tycker jag faller utanför hela kompensationen, ni kanske är av annan uppfattning?
Vad tycker ni är rimligt att kräva i kompensation? Ska jag bara acceptera det leverantören erbjuder eller ska jag stå på mig lite mer?
Grejerna i sig vill jag ju ha, så jag har ingen lust att avbryta köpet. Det finns heller ingen annan i Sverige som tar hem dessa grejer än den strulande leverantören.
Vad tycker ni? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/11/11 13:50:09 |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 14:23:10
|
Min högst personliga inställning delas inte av alla, det vet jag, men jag är av naturen inställd på att saker och ting går snett ibland. Jag menar även ifall det är solklart slarv eller fel från specifik person/företag. Min strategi är alltid hålla god min och stryka medhårs. Jag kan mycket väl ställa frågan till personen/företaget ifall de inte tycker någon form av kompensation är rimlig, oavsätt vad de svarar accepterar jag. Dvs även ifall de säger att ingen kompensation är möjlig. Jag inser att det kan låta väldigt mjäkigt och svagt, men jag vill helt enkelt inte lägga ner energi på sådant. Jag lägger det på "shit happens" kontot. Vad jag däremot gör är att jag helt enkelt aldrig handlar där mer. Jag vill bara handla där jag känner förtroende precis på lika sätt som jag inte tar uppdrag från kunder som jag vet är struliga. Gör det bara inte. Det går stick i stäv med kanske de flesta som gärna fightas in i det längsta....men, sån är jag |
Artphotography |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 14:27:25
|
Dan -> Hade det varit butiken som gjort bort sig hade jag solklart gått på din linje. Nu handlar det om en agent/importör/leverantör som gjort bort sig och att "inte handla där mer" blir rätt svårt eftersom jag kommer behöva köpa mer prylar av samma märke i framtiden...
Däremot är jag, butiken och leverantör överrens om att väntetiden varit orimlig och en kompensation skall utgå, frågan är bara vad jag har att förvänta mig eller rätt att kräva?
Men i vanliga fall hade jag helt klart gått på din linje, Dan! Tack för inputen! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 14:47:26
|
Din kontakt och din enda kontakt i detta fallet är butiken, allt därefter är butikens egna problem, du skall som kund aldrig behöva befatta dig med underlevernatörer, agenturer och dyligt.
Butiken har ansvar för att du får dina grejjer på den av butiken utsatta tiden, om inte är det din rätt att avkräva eventuell ersättning eller kompensation av butiken.
Kort och gott, det är inköpsstället som du skall vända dig till, endast, annars gör du deras jobb, de skall jaga sina levernatörer och inte tynga ner en kund med sina egna problem. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/11/10 14:48:55 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 14:51:26
|
Kan förtydliga lite...
All kontakt har skett genom butiken, men leverantören har faktiskt ringt till mig en gång och förklarat sig personligen. Annars håller jag med dig martinsson, det är butiken som ahr det yttersta ansvaret och jag tycker att de skött sig bra än så länge. Det är ju butiken som får avkräva kompensationen av sin leverantör sedan, men det är inte mitt bekymmer precis som du säger.
För övrigt skulle visst levernatören ringa och förklara sig ytterliggare idag, men ännu har han inte ringt... Arbetsdagen är förvisso inte slut ännu, men... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 15:29:12
|
Magils -> Tack för länken! Nu vet man iaf vad lagen säger... Viktigt att vara påläst! Jag kan iaf utan tvekan hävda ränteförlusten som kompensation, sedan är det väl upp till säljaren om de vill lägga på extra goodwill utöver det.
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 15:30:56
|
Gäller alltså att påvisa att leverantören inte har gjort sitt allt för att ha rätt till kompensation.
Jag råkade ut för samma sak, fast jag fick vänta 3 månader. Slutade med att jag fick lägga på en symbolisk summa och få en modell större produkt från samma tillverkare. Mellanskillnaden stod den Svenska leverantören för. Jag blev mkt glad
Tror säkert att du får lite good will kompensation om du ber om det, men jag tror inte du kan kräva något. |
/Jonas
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 15:45:09
|
Det är redan uttalat att jag ska få någon form av kompensation, jag ville mer reda ut om jag har rätt att kräva något specifikt, eller om ni har en uppfattning om vad som kan vara rimligt att förvänta sig?
Jag skulle gladeligen, för en symbolisk summa, kunna hoppa upp ett steg på modellprogrammet, men det verkar vara bekymmer med hela produktlinjen just nu.... Inget finns i lager och underleverantörer har inte skött sig osv osv... Den som lever får se!
Tack för alla tips, de mottages med varm hand! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 16:28:36
|
Jag blev vid ett garantiärende med dröjesmål erbjuden en modell upp helt utan kostnad av generalagenten! 3000 spänn dyrare. Inte illa, det är ju så man vill att det ska gå till, då kommer man ju tillbaka dit.
Annars låter Dan:s inställning rätt skön men jag tror det är få som har råd/lust/tålamodet att implementera den i praktiken. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 18:09:02
|
Håller med föregående talare men låt dem också förstå att du har satt en tumme med viss tryck i deras öga, bokstavligen. Det är lätt för affären att smita undan sitt ansvar genom att skylla på fabriken eller deras leverantör. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 18:45:39
|
Som i alla kund-leverantörsförhållanden är det endast butiken som är din leverantör och som du ska behöva ställa krav mot. Butiken i sin tur måste vara lika tydlig i sin kravställning mot sin leverantör. Den kompensationen du bör ha ska inte butiken offra, utan det ska butiken kräva av leverantören, i din sak. Om butiken är dålig på den förhandlingen, så att du inte kan få skälig kompensation, är det upp till dig om den goda relationen du byggt upp är värd att offras för en enstaka plump i protokollet. Du har ett fantastiskt förhandlingsläge inför nästa upphandling, ialla fall.
Vad jag ändå inte kan sluta fundera på är varför leverantören ringer dig direkt. Vågar inte butiken stå upp för dig, utan låter dig ta diskussionen själv? |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 20:11:49
|
Som jag skrev tidigare så har butiken verkligen gjort sitt yttersta för att lösa problemet, men felet ligger helt och hållet hos deras leverantör. Diskussionen förs mellan butik och leverantör, men jag får ta del av den diskussionen tack vare att butiken mailar mig kopior på korrespondensen...
Att leverantören sedan ringer till mig är ju upp till honom och hans dåliga samvete. Och nej, han har inte ringt mig idag som han lovat. Börjar bli riktigt trött och grinig på denna attityd... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 08:52:18
|
Det värsta som finns är folk som lovar att ringa men sen inte gör det.... då blir jag riktigt sur. Då är det mycket bättre att de säger att de ska FÖRSÖKA ringa under dagen... än att de lovar. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 10:14:22
|
quote: Däremot är jag, butiken och leverantör överrens om att väntetiden varit orimlig och en kompensation skall utgå, frågan är bara vad jag har att förvänta mig eller rätt att kräva?
Jag hade inte begärt kompensation, MEN jag hade begärt hemlån av en ersättningsprodukt av butiken under tiden så att man kan använda anlägningen. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 10:16:18
|
FBK -> Hade helt klart varit en önskvärd lösning...
svanbo -> Håller med dig. Har mycket kund/leverantörskontakter i mitt jobb och jag skulle förmodligen inte få behålla jobbet om jag lovade att ringa men sedan struntade i det... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 13:49:52
|
Problemet är nu löst.
Får modellen bättre utan kostnad och de kommer levereras i nästa vecka... Så jag är nöjd och kommer även fortsättningsvis att handla deras produkter. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 13:56:37
|
Så där ja! |
/Jonas
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 14:35:43
|
Trevligt. Hade ju annars blivit negativ reklam här om de nu är så ovanliga. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 14:42:55
|
Ja, flyttlasset går den 25e november till nya huset! Då kommer det garanterat bilder...
Enda smolket i bägaren är att jag får det jag beställde från början först och modellen större dyker upp i mitten av december, men jag får iaf något att lyssna på...
Det slängdes med en liten rolig förstärkare till datorn också som går i klass-D... Den ska bli väldigt kul att prova!
Förtroendet återupprättat, kunden är nöjd och alla är glada. Så ska det vara! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 15:23:15
|
Man kanske inte ska ropa hej innan grejerna landat på hallmattan som sagt, löften är en sak och inte alltid intimt sammanhängande med vad som faktiskt händer...
Hmm liten klass-d förstärkare till datorn... börjar den på N och slutar på uforce? |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 15:27:48
|
svanbo -> Schabblar han bort detta kommer jag att hemsöka honom i tid och evighet... Dessutom var jag snabb att informera butiken om lösningen, så de har full koll på vad som sagts/lovats mig.
Ja, den börjar på N och slutar på uforce... Såg att det var RJ45 anslutning till högtalarna... Är man tvingad att köra N och slutar på uforce egna högtalare till denna rackare? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 15:30:44
|
OcA: Ingen aning, det vore ju mycket märkligt om det vore så, svårt att tro det...
Hmm är det månne agenten för N slutar på uforce och F slutar på inal sound som har varit generösa..?? Det är i så fall samma agent som var generösa mot mig |
|
|
Topic |
|