HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt första rör, nåt speciellt att tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/08 :  23:40:05  Show Profile Send Maruder a Private Message
(sökte med hittade inget, kanske söker som en kratta?)

Så, stunden är kommen. Min första rörbestyckade hifigrunka är på väg hem :)

Inget direkt överväldigande, utan en enkel hörlursförstärkare


Så, nu funderar jag självklart över om det är nåt speciellt man ska tänka på? Bör man ha den igång ett tag innan man lyssnar? Hur länge i så fall? Är rör en förbruknings/färskvara? Hur märker man i så fall när döden närmar sig? Var får man tag på nya (i Sverige helst)? Hur stor skillnad gör olika rör, om man kan/ska byta till annan modell/tillverkare? Nåt annat?

Man är ju tillbaka på ruta 1 känns det som :)

Mvh

Edited by - Maruder on 2008/11/08 23:40:47

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/11/09 :  11:07:58  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Grattis med ditt første rørutstyr!
1) Det er ikke lett å se hva slags rør som står i din forsterker, men utifra størrelse og form ser det ut til å være et lite signalrør, kanskje 12AX7 eller noe slikt?
2) Rør er ferskvare, men slike smårør har nok en driftstid som er temmelig lang, +/- 5000 timer, litt avhengig av hvor hardt røret blir kjørt. Ved svært hard belastning kan det være fornuftig å skifte ut røret etter ca. 2-3000 timer, på den annen side finnes det rør som holder > 10000 timer...
3) Man merker vanligvis ikke at rør bør skiftes ut med mindre de blir mikrofoniske, begynner å sprake eller rett og slett slutter å virke.
Som oftest blir lyden "varmere", dvs bløtere diskant og mindre dynamisk bass. Dette kan være vanskelig å høre, da det skjer gradvist. Setter man i et nytt rør, merker man virkelig forskjellen!
4) Vær oppmerksom at en del smårør kan trenge litt innkjøringstid, og mange trenger 100-150 timer før de sluter å låte hardt og klinisk.
mvh


Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/09 :  12:22:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mitt enda råd - tappa inte rören, de går sönder då. Jag tappade ett EL156 effektrör 7 cm rakt ner i en bordsskiva och något inne i röret gick mycket sönder.

Jag skulel bara säga, njut av förstärkaren. Du kan ju efter ett tags (halvår kanske) lyssnade fundera på om andra fabrikat kanske låter bät... annorlunda. Och då har jag bara ett råd till att ge - lyssna inte på andra som säger att tillverkare XYZs rör är bäst. Det har gått mycket troll i rörigheten.
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/11/09 :  14:03:44  Show Profile Send Schulze a Private Message
"Är rör en förbruknings/färskvara? Hur märker man i så fall när döden närmar sig?"

Ja, rör åldras. Livslängden beroende av dels kvalitet på röret, dels kylning, spänningsvariationer i bostaden mm, nästan omöjlig fråga att svara på. En sak är f ö hur länge röret håller, en annan sak hur länge det låter riktigt bra. Militärspecificerade pch andra långlivsrör håller minst 3 ggr så länge som standardrör. Effekttrioder av typ 300 B håller otroligt länge, minst 30 000 timmar, men bör ändå inte vara på permanent.

Själv slutade jag med rör i början av 90-talet. Jag är intresserad av transistorkonstruktioner som saknar de distorsionstyper som är typiska för transistorer. Lavardin t ex. Klass D tror jag också mycket på.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/09 :  14:53:32  Show Profile Send Maruder a Private Message
Snabba svar här, alltid kul :)

TKR: Jag har läst mig till att det är ett 6N2 (kina?) rör, men att det ska vara förhållandevis enkelt att modifiera så man kan använda ett 12AX7. Vilket inte säger mig ett dugg... ;) Tackar för det, då räcker ett rör bra mycket längre än vad jag hade räknat med!

(bilden snodd från head-fi)


soundbrigade: Haha! Får försöka låta bli att tappa den, detta gäller väl iochförsig det mesta som har med elektronik att göra, men rör är väl säkert ännu känsligare..

Njuta hade jag planerat att göra :)

Schulze: Tack för matnyttig info! Verkar vara en riktig djungel av olika rörtyper/tillverkare...

Mvh
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/11/09 :  15:39:05  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej Maruder!12ax7=ecc83 och väldigt enkla att få tag i. Rekommenderar att köpa bra rör typ ryska eller telefunken,finns även andra.Jag har haft ganska dålig erfarenhet av kina rör med mycket brus och mikrofoni.
Mvh
bula44
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:24:26  Show Profile Send Schulze a Private Message
Ryska rör... När jag höll på fanns Svetlana och Sovtek. De som sålde Sovtek dissade Svetlana och vice versa. Det där var frustrerande och förvirrande när man inte ägde egen rörprovningsutrustning.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:45:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har inte erfarenhet av just denna applikation. Men jag bytte mina ryska originalrör i CD-spelare (Bluenote Koala Tube) mot slovakiska (JJ Electronis). De utbytta rören var knapp två år gamla och lät sk*t i förhållande till de nya. De nya saknar den allmänna distorsion som de äldre hade. Dessutom har de nya bättre spänst, mer detaljer och större frekvensomfång. Det är inga små skillnader jag uppplever utan det handlar om haksläppsnivå när man ställer förbättringen i förhållande till priset - drygt 300 kronor.

/Jörgen G

edit:
Vad ville jag ha sagt med ovanstående nu då? Jo, att valet av rör har mycket stor betydelse för vilka prestanda - åtminstone upplevda om än inte mätbara - man får beroende på val av själva rören. /DS


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/10 13:53:32
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/11/10 :  16:22:38  Show Profile Send Schulze a Private Message
"valet av rör har mycket stor betydelse för vilka prestanda - åtminstone upplevda om än inte mätbara - man får beroende på val av själva rören."

Det är det jag inte gillar med rörkonstruktioner #8211; de är för beroende av att man får tag i bra rör och hur kan man vara säker på att man verkligen har hittat de bästa? Transistorapparater låter som konstruktören vill att de ska låta, det kan man aldrig vara säker på med rör.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/11 :  14:19:02  Show Profile Send Maruder a Private Message
Bula44: 12ax7 verkar det drälla av olika varianter av, medans 6n2(p)/6ax7 verkar vara mer eller mindre omöjliga att få tag på. (Jag har luskat runt lite..) Känns som om man ska byta rör i framtiden så får man göra om så man kan köra med 12ax7. Det ända som skiljer är väl glödspänningen?

Schulze: Så är det väl alltid mellan 2 tillverkare? ;) Sen ska det väl vara lite sport med rör?

Jörgen_G: Där ser man! Låter som en grym förbättring för pengarna!

Nu ligger den på posten och väntar i alla fall, fa-an att man ska jobba så länge...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/11 :  15:57:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har nog en och annan 6N2P liggande ...
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/11/11 :  16:27:42  Show Profile Send Schulze a Private Message
Sen ska det väl vara lite sport med rör?

Jorå, var och en fåt bli salig på sin fason. Det finns en kul-faktor med rör.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/11 :  18:12:01  Show Profile Send Maruder a Private Message
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:13:10  Show Profile Send Maruder a Private Message
Så, nu har jag lugnat ner mig lite.

Ett ganska ordentligt lyft att byta ut mixerbordet mot denna. (e10:an får agera försteg också)

Jag har tidigare haft lite problem med att röster gärna hamnar några steg bakom resten, det problemet finns verkligen inte längre. Rätt i plytet, fast inte så det stör :)

Basen vart lite tamare vad jag upplever det, men det kan vara ren inbillning/får justeras lite. Eller helt enkelt att röret måste spelas lite.

Dock verkar den skicka ut liite högre nivå i vänster kanal, ligger kanske på 52/48%. Vet dock inte riktigt vad man kan göra åt detta? Testade att skifta kablarna och då vart det höger kanal..

Sen fungerar den ju dessutom både som element och mysbelysning!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000