HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luta panelen för "bättre" perspektiv!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:38:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det handlar om Magneplanar (igen...) och om hur stor skillnad en liten extra bakåtlutning kan ge.

Med MG1.6:orna levereras ett antal små plastbrickor. Dessa är ett par mm tjocka och skall användas för att justera vinkeln mellan fot och panel.

Enligt min snabbkalkyl blir lutningen 89 resp 88 grader med en resp två brickor. (90 grader utan brickor naturligtvis.)

Körde initialt med 89 grd för att igår ändra till 88.

Häpnadsväckande att upplevelsen av djup i återgivningen kan påverkas så mycket av en ynka grad!
Trodde inte detta skulle kunna höras, men det gjorde det ju.

Nu återstår bara den evige grubblarens frågor kring VARFÖR? Det borde ju bli samma effekt om jag sjunker ner en aning i stolen, men det blir det inte... (Idiotiska funderingar...)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:42:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Med tanke på att MP sprider ljudet enligt sin egna karakteristik (inte så mkt i vertikalplanet) så påverkas reflektioner från fram- och bakvägg av en lite vinkling. Reflektion och rumsbidrar påverkar ljudet högst påtagligt...

Om det verkligen beror på detta, vet jag inte säkert, men det kade gått att testa rätt enkelt.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/11 :  15:31:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Någon vetenskaplig förklaring kan jag inte ge dig, men av egen erfarenhet så lutar ju Finals paneler något bakåt. Har dock inte provat att köra dem "90 grader", så jag vet inte vilken inverkan lutningen har på ljudet med mina högtalare.

Kan det vara så att de minimala golvreflexerna blir än mer minimala när man lutar panelen bakåt ett par grader? Samt att inte det bakåtstrålande ljudet träffar väggen rakt på utan mer smeks neråt/uppåt på väggen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/11/11 :  15:53:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En iakttagelse kan ju vara att de minsta Magneplanarmodellerna lutar betydligt mer än de allra största (som väl inte lutar alls, tror jag). (Det är väl samma sak med andra fabrikat på samma tema.)

Det kan ju handla om att få en viss "gynnsam" balans i avståndet mellan olika delar av membranet och örat. (Se ovan.)

Annars är ju en allmänt vedertagen regel den om att löptidsskillnader skall undvikas och att ett litet punktformigt bredbandselement är mycket bra ur just den aspekten.

Förvisso blir det ju - hur man än gör - ganska stora skillnader i avstånd, när man mäter från örat till olika delar av membranet.

Å andra sidan, så är ju ett högt smalt membran en linjekälla. Och en dylik fasar väl liksom ut sej själv så att man bara hör signalen från en viss höjd på memranet.

Äh, krångligt verkar det dock.

/strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000