Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 16:31:14
|
Soundbrigade: Tror du missuppfattat lite. Det som kallas kavitetn bakom elementet hos Sonido skulle kallas kaviteten framför elementet i ett sådant här horn.
Petter: Ser ingen parallell med denna kompression och den i ditt th? Hörde av hoktuna att det gick riktigt långt ner när ni testade på labbet. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/05 16:35:59 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 17:01:53
|
När jag konstruerade TheCornerHorn hade jag ingen som helst tanke på skivstorlekar mm. Det som gälde var att få ut max ur hörnet.
Hade man haft exakta mått på Sonido så skulle det vara enkelt att simulera den och testa fram bästa möjliga volym bakom elementet. Som reVintage skriver så handlar det inte om en sluten kavitet som skall begränsa slaglängden. Vad det handlar om är att anpassa elementets egenskaper till hornet. Kviteten kallas ofta för "förkammare".
|
Edited by - linnar on 2008/11/05 17:02:25 |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 20:48:30
|
quote: Kaviteten kallas ofta för "förkammare".
o på motorspråk heter den plenum (om jag tolkat dina ritningar rätt) |
DIY is in my DNA |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 21:20:08
|
"på motorspråk heter den plenum"
Jag har "hållit på" med bilar i större delen av mitt liv. Trimmat motorer, breddat fälgar och byggt om bilar osv. Det du säger om plenumkammare är helt rätt men på motorer sitter kammaren före de separata insugen till cylindrarna. Jag vet inte om man kan jämföra med högtalare men kammaren i Sonido sitter bakom elementet. Tja, var är insuget på en högtalare? "Plenum" betyder just "före" och före själva hornet sitter ju kammaren.
|
Edited by - linnar on 2008/11/05 21:22:28 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 21:56:19
|
Jag har simulerat Sonidohornet! Det jag kan se är att den definitivt skall dämpas. Utan dämp ser det inte sådär jättebra ut. Kurvan blir bättre utan kammare bakom elementet om man inte använder dämpmaterial. Men fortfarande ser kurvan ut som berg-och-dal-bana. -3db ligger vid låga 35hz! 1watt in 1 m bort ger ca 105db ut i snitt.
Den måste definitivt dämpas och dämpade horn går inte att simulera i HornResp.
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 13:00:00
|
WOW! Jag ser att du till och med simulerat för de element jag har här! Än en gång: Tack för att du delar med dig av dina kunskaper.
Så nu är det bara att trycka upp ritningarna och börja såga! Det roligaste blir att övertyga min flickvän om att jag bara måste ha dem!!
Det kommer bilder till din hemsida när de är klara! |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
Edited by - Beat on 2008/11/06 13:01:05 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 15:56:31
|
"Tack för att du delar med dig av dina kunskaper." - Nöjet är helt på min sida.
Tänk på att du mäter efter hand du bygger. Det finns inga parralella ytor någonstans så det är himla svårt att få till exakt rätt mått på en ritning. Alltså mät innan du sågar så att du inte sågar sönder skivor i onödan.
En sak jag inte tagit med i ritningar eller bilder är stagningen. Den första delen av hornhalsen, ca 40cm upp, kan du limma gipsskivor på skivytorna. Därefter kan du sätta rundstav eller 45x45 mm (2 tum 2) reglar mellan stora ytor alltså från en sida till den andra sidan. Det största vibrationerna kan skapas vid den stora frontskivan därför är det extra viktigt att man sätter reglar mellan den och sista sektionsskivan. Man kan sätta 2 i bredd i 3 eller 4 rader.
Tar du bilder så är jag tacksam om jag får lägga dom på min hemsida där detta horn finns.
Lycka till!
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 20:09:21
|
Ursäkta lite OT, men det handlar iallafall om kompression...
reVintage quote: Petter: Ser ingen parallell med denna kompression och den i ditt th? Hörde av hoktuna att det gick riktigt långt ner när ni testade på labbet
Jag var otydlig när jad sa vilket horn det handlade om. Mitt tappade horn utgörs av en JBL 2202H, vars horn utvidgar sig från 130 cm2 till 530 cm2 och hornet på 350 cm. Det ger ett f3 i hörnplacering på 31 Hz. Det horn du trodde det var, som har ett konstant tvärsnittsarea lika med konarean, är sålt till Andrén. Mycket riktigt gick det hornet också väldig djupt. Simulerad med f3 på 20 Hz.
Jag valde medvetet att bygga ett nytt TH med denna höga kompression för jag ville veta hur det lät. Nu har jag byggt extremerna, hög och låg kompression och jag tror att den gyllene medelvägen ligger omkring 2-4 ggr kompression. I PA-världen undviker man mer än 2 ggr kompression då konerna går sönder annars, men man tappar tonkurvelinjäritet ned mot avstämningen.
Återkommer senare, när jag hört mina TH i ett klassrum. Har ju lyssnat på Andréns TH i ett klassrum med liknande storlek, så även om man inte kan dra några direkta slutsatser hornen emellan kan man ju alltid konstatera hur resultatet blev... |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 21:48:32
|
PP inga problem med "OT", det är bara intressant.
Jag tror inte man skall övervädera Kompressionen. Jag ser det så att en för hög kompression kan skapa blåsljud som förstärks i hornet när frekvensen går ner så djupt att elementet inte längre möter motstånd och då slår fram och åter kraftigt, dvs när systemet tappar kontrollen. Det börjar redan efter avstämningen men tilltar ordentligt ca 1/2 oktav efter avstämningen. Alltså precis som när en basreflex tappar kontrollen över konen och konen slår fram och åter kraftigt. En hög kompression hindrar dessa konrörelser mer än en med låg kompression vilket borde betyda att det finns en gyllene medelväg. Det är bara det att denna medelväg är olika för olika konstruktioner.
Imperial, som är en hyllad ljudlåda, har en kompression på 2,0 - 2,2 för den med ett element och 4,1 - 4,4 för den med två element. Kompressionen ökar alltså med två element men samtidigt minskar konrörelserna med hälften (teoretiskt) så att luftmängden som rör sig genom hornhalsens början minskar i samma takt, dvs om det ena ökar minskar det andra.
Om slaget är 1mm och membranytan är 800cm2 kommer luftvolymen att vara 80cm3 (= 0,08 liter) som flyttas fram och åter. 1 mm ger grymt högt ljudtryck för de stora hornen. Alltså kommer man sällan i närheten av blåsljudsproblemet för hemmahorn. Med PA är det annorlunda då de som lyssnar står en bra bit bort och att rummet man spelar i är mycket stort eller inte finns alls när man är utomhus. Där kan man dra på med extrema ljudtryck så att luftmängden som förflyttas genom hornhalspassagen verkligen blåser igenom med möjliga hörbara problem. Om passagen är liten och inte lnjärt placerat i förhållande till konen KAN konen bli snedbelastad med skador på spolen som följd. När det händer låter det som en kulspruta och strax efter ryker det förfärligt.
Fråga mig jag har testat...
|
Edited by - linnar on 2008/11/06 21:52:06 |
|
|
Topic |
|