Author |
Topic |
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 17:25:45
|
Någon som kan tipsa om ett bra ,gratis ritprogram för att skapa egna kretsscheman? |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
ricenq108
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 18:26:45
|
Eagle kanske skulle kunna vara något?
http://www.cadsoft.de/
Det finns en gratisvariant som har vissa mindre begränsningar. |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 19:12:06
|
Jag laddade hem det men fattar ingenting. Jag kan inte rita något?!?!?!? |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 19:51:57
|
starta eagle du får upp en ruta som heter control panel, den måste alltid vara igång när du skall rita högerklicka i trädet på "projects" och välj "new project" när du döpt projektet högerklickar du på projektet och väljer du new -> "schematic" Då startas schemaritningsprogrammet, komonenter väljer du med knappen som ser ut som en NAND-grind |
Livet är för kort för mono |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 19:55:01
|
Eddie!
Jag ska säga Dig att jag har laddat ner dom flesta ritprogrammen och testa vad som skulle passa mig bäst.
Problemet som jag förmodar Du och jag har gemensamt är att vi har för begränsade kunskaper i elektronik. Och då är själva programmet en enda gättetröskel.
För min del blev jag rekommenderad att parallellt elektronikstudier dokumentera i ett program typ "SwCad III" som kan en simulerings funktion. Ja, ja......Jag vet, men börja enkelt. Tex en transistor som driver ett relä.
Vänligen Gubben i Kalmar |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 20:04:32
|
Tack ska ni ha! Jag lyckades faktiskt få till en liten krets. Jag försöker lite får jag se. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 09:28:34
|
Gör som gubben säger så får du också chansen att lära dig hur kretsar fungerar. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/11/05 23:37:18 |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 10:58:43
|
Tack reVintage, jag ska ladda ner det ikväll. Rörsymboler hittade jag inte i Eagle men det skulle jag behöva. Jag tror jag ska försöka rita av något befintligt schema som träning för det är som Gubben skriver, jag behärskar egentligen inte det elektroniska språket vare sig i tal eller skrift. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 13:16:30
|
behöver du inte rita kretskort på en gång utan vill rita och simulera lite olika kretslösningar kan jag starkt rekomendera micro cap från http://www.spectrum-soft.com fins i demoversion med några hundra noder som begrensning viket torde räcka en bit på vägen. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 17:35:27
|
Eddie, kolla "Egil:s" länk. Om Du söker ett program att ha under en utbildning period, så är "Micro Cap9" det allra bästa.
Men när Du är "varm i kläderna" går du över till "LTspice IV". Förr eller senare kommer Du nog att vilja jobba med rör. Och då han Du säkert "luta Dig mot" reVintage, han är proffs på detta.
Vänligen Gubben i Kalmar
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 18:23:45
|
Hur hittar man "IN O UT" anslutningar i "SwCad III"?
edit:Hittade |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2008/11/05 19:49:09 |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 21:18:56
|
Så här är det grabbar. Jag har en kompis som är duktig på elektronik. Dessutom har han helt och hållet samma ljudideal som jag. Vi har byggt ett par högtalare (Bestla) åt mig tillsammans med Bo Hansson och Bos snickare, Håkan. Jörgen talar om vad vi ska bygga och jag hänger på. Jag börjar lära mig löda lite nu men jag räknar tyvärr inte med att lära mig allt för mycket av elektronikens outgrundeliga värld. Jag har så mycket annat omkring mig så jag hinner inte fördjupa mig tillräckligt.
Vi ska nu bygga ett varsitt rörförsteg som till stora delar utgår ifrån ett försteg som Bo Hansson en gång tänkt bygga. Vi ska dock modifiera det något. Jörgen har helt klart för sig hur det ska byggas. Vi ska sätta oss någon kväll och rita upp det.
-Ta fram passare och linjal, skrek Jörgen en dag i telefonen till mig. -Nu vet jag precis hur vi ska bygga!
Jag frågade då honom om han inte visste något smidigt ritprogram för dator men det gjorde han inte. Därför kastade jag ut frågan här. Vi ville få ett snyggt kopplingsschema som en del i vår dokumentation.
Vi kommer att starta en bildtråd när det drar igång. Bildtråden kommer att läggas upp i Bo Hanssons forum men kanske här också, vem vet.
Projektet är påbörjat redan i och med att vi beställt chassin. När dessa kommer, inleds bildtråden. Det är mycket som ska beställas och vi ska inte snåla med pengar när det gäller val av komponenter. Det innebär i sin tur att projektet kommer att löpa över att antal löneperioder. Jag håller dessutom på att renovera ett gammalt kapell från grunden. I kapellet har Jörgen redan installerat sin nya lödarstuga så han sitter där på kvällarna och lagar lite prylar så länge.
Projektet kommer alltså att ta lång tid att genomföra men det är skönt att gå upp till Jörgen och finlöda lite när man varit nere och brutit upp ett golv med kofot. En bra avslutning på en arbetsdag i kapellet. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 08:47:56
|
Hej Eddie På på Cadsoft´s (Eagle) hemsida kan du ladda ner olika symbol-bibliotek. Där skall det finnas färdiga rör-symboler. Bibliotekeken innhåller: symboler dvs de kråkfötter som du använder när du gör schemat Package dvs hur komponenten fysiskt ser ut samt de lödpaddar som skall finnas på det färdiga kretskortet Device dvs symbolens anslutningar hopkopplade med de fysiska anslutningarna. Om du lärt dig detta så är det inte så svårt att rita egna symboler/packages/devices Skall du bara använda Eagle för att dokumentera scheman så behöver du ju bara kunna skapa symboler och använda schema-verktyget. Man skall nog inte tro att man kan designa egna komplexa kretskort första dagen med något cad-program, utan det gäller att börja i det lilla och prova sig fram.
Hittade en bra manual på hemsidan som har varit en bra hjälp. Jag har inte provat så många andra verktyg än Eagle (och lite Mentor), men jag tycker att Eagle är ett rätt så "lagom" program för oss hemmapulare.
Det jag stört mig på bland de nerladdningsbara symbolerna är att de ofta har allt för små lödpaddar för att etsa kort själv. De funkar om man beställer kort hos en proffstillverkare mha filer, men om man som jag, vill tillverka dessa själv brukar det bli dåligt. Där det är möjligt vill jag ha rejäla paddar som håller att löda om flera ggr
Men ärligt talat, linjal och penna är alltid "bullet proof"
Edit: Länkar till rörbibliotek: ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/userfiles/libraries/tubes.lbr ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/userfiles/libraries/tubes.zip Inte säkert att just "ditt" rör finns med, men om du bara skall rita schema så räcker det ju med att symbol + ben konfiguration är densamma
Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2008/11/06 10:07:05 |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 20:20:03
|
Hej pix! Tack för kompletteringen. Jag begriper bara inte var jag ska placera de nedladdade filerna. Jag klistrede in dem där jag tyckte att de passade i mappstrukturen men jag får inte upp dem när jag klickar på "Add" när jag är i programmet.
Vart gör jag av filerna?
Vi ska inte etsa kretskort så det blir inget problem med det. Det blir hard-wiring. Önskar man hade sådan känsla och tålamod som du när du löder. Du gör verkligen snygga "kaberhärvor" i dina produkter. Jörgen har också en viss känsla för estetik inne i förstärkare men det är mer på det rustika sättet. Jag går ju i hans skola nu och präglas av hans lösningar.
Han fick t ex igenom att vi skulle linda kabelhärvor av vävtejp bak på mina Bestla. Det blev väldigt passande i konceptet.
|
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 21:52:12
|
Hej Eddie Rätt sätt är nog att lägga dem under "Libraries". Du måste även "tända" den gröna "lampan" till höger för att du skall hitta symbolerna från programmet. Eller så gör du som jag "greppar och drar" dem från kontrollpanelen direkt till schemat.
Ang. kabelhärvor, jag kan nog göra riktiga "skatbon" jag med
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Eddie
624 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 22:04:07
|
OK pix! Jag försöker vidare! |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|