HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur monterar man en DFN-8 kapsel (2x3mm)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/10/14 :  10:22:00  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag fick goda råd för något halvår sedan då jag skulle montera en riktigt liten ytmonterad kapsel och det gick bra! Det blev en liten batterimatad kompressor.

Nu går jag vidare till nästa utmaning. Jag planerar att bygga en annan liten batterimatad pryl och i den vill jag använda en step-up converter som bara finns i DFN-8 kapsel, se bild.

Hur monterar man en sådan med enkla prylar??? Förutom att den bara är 2x3 mm och har "benen" på sidan har den också ett ben under (pinne nr 9) som man omöjligt(?) kan komma åt med en lödpenna.

Min tanke var att gör ett mönsterkort med ett genomplätterat hål under kretsen och genom att värma där kanske man kan löda på pinne 9?

Några förslag från någon som har provat detta?

Anders Cöster www.coster.se

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/10/14 :  13:28:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hetluft är ett sätt att löda riktigt små saker, men det käver att man håller fast dem så att de inte blåser bort. Men den där går nog bara att våglöda med tanke på "ben 9".

Våglödning är inte så lätt att få till hemma...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/10/14 :  15:23:47  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Generellt undviker man att våglöda ytmonterat och speciellt om kretsen har lödpunkter under kretsen. När man våglöder limmar man komponenterna på plats (alternativt att de kan hållas på plats av sig själv) och det blir lite svårt med denna kretsen. Nej denna komponent ytmonteras i en pick'n'place-maskin och löds i ugn. En lödmask läggs över kretskortet, sedan rakas lödpasta över denna, lödmasken lyfts bort, nu finns det lödpasta på alla lödpunkter. Sedan sätts alla komponenter på plats av pick'n'place-maskinen i ett rasande tempo och sedan bakar man hela kortet i ugn.

För dig är hetluft helt klart the way to go. Köp lödpasta och en kanyl med tunn spets (finns på Elfa), applicera pastan mycket exakt på lödpunkterna på kretskortet, lägg kretsen på plats och börja sedan värm med varmluft. Flussmedlet i lödpastan kommer agera som klister och kretsen blåser inte bort, när kretsen blir varm nog och tennet i lödpastan smälter så kommer kapilärkrafterna dra kretsen helt rätt om du satt lagom mycket lödpasta på rätt ställen.

Om du inte har varmluft så tror jag din idé om ett par genompläterade vior hade funkat bra, så gör man ofta på kretsar som behöver extra kylning.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/10/14 :  17:02:05  Show Profile Send weedo a Private Message
Tack för kvalificerat svar!

Hetluft låter gångbart. Jag tror jag kan låna en dylik apparat. Men att få rätt mängd lödpasta och rätt temperatur kommer nog att kräva en del experimenterande...

Intressant utmaning - det gillar jag!

Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2008/10/14 :  19:00:04  Show Profile Send Michael a Private Message
Om den undre pad'en sitter till jord (eller annat stort koppar plan) så tänk på thermal-relief, annars kanske det blir svårt att löda. Eventuellt så kanske du kan hjälpa till att värme med en lödkolv under till, på andra sidan kortet, där den gömda paden är. Så slipper paden under (och eventuella vior och koppar plan) värmas 'genom' kretsen.

Eventuellt skulle du kunna löda enbart den gömda paden först. När det sedan är till belåtenhet, löda de andra pinnarna på vanligt sett med lödklov/lödtenn.

//Michael
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/10/15 :  07:45:44  Show Profile Send weedo a Private Message
Hmmm... kanke det är ett tvåmansjobb att löda? Det är ett jordplan under kretsen så det kan nog "rinna iväg" en del värme. Kanske lödpenna från undersidan samtidigt som man kör med hetluft från ovansidan?

Jag har nu beställt kretsar och håller på att rita mönsterkort.

Jag återkommer i tråden när det finns något att kolla på.

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/10/23 :  13:27:33  Show Profile Send weedo a Private Message
Jaha, nu börjar det intressanta... Jag har nu kort och krets och nu är det "bara" att montera den lilla myran. Mina fingrar känns som elefantfötter och lödpennan som en grov svets. Men jag är cool.

Dom "stora" komponent-paddarna uppe till vänster på bilden är motstånd i 1206 kapsel. Dom är inga problem alls. Men dom ska jag längre fram byta ut mot puttesmå saker.

Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:09:42  Show Profile Send markusb a Private Message
Jag har ibland tagit till vad som finns hemma, både för knölig lödning och avlödning... varmluftpistolen!
Sätt kortet helt plant i nån enkel fixtur som tål värme (några metalltvingar) och värm underifrån.
Funkar riktigt bra för mig iaf.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2008/10/23 :  22:45:00  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
När jag lött sånna småttingar så kör jag med lödpasta (förr förtente jag bara men lödpasta funkar bättre) och så värmer jag en spisplatta till rätt temp och stänger av den (så det inte blir för varmt) sen ställer jag bara kretskortet på plattan o väntar på att det smälter fint och tar där efter försiktigt bort kortet, KLART. Inte nått som funkar om du ska ha sånna rackare på båda sitor av kortet dock.

Nått jag hört ska funka men inte testat själv är en vanlig ugn där du kör grillen tills du ser att det smält fint och det e ju bara att mäta så där inte blir för varmt.

Lyckatill
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/10/23 :  23:17:13  Show Profile Send Lovan a Private Message
Brödrost är vanligt att man "bygger om" till lödugn.
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/11/06 :  13:03:59  Show Profile Send weedo a Private Message
Efter en hel del experimenterande utifrån vad som har skrivits i tråden har jag nu lyckats få till det.

Kretsen sitter där och allt funkar som det ska. Metoden jag valde till slut blev denna:
1. Lödpasasta under kretsen (pinne 9).
2. Hetluft tills jag såg att kretsen sjönk ner (lödpastan smälter).
3. Mycket tunn lödtråd med mycket smal spets på benen.
4. Suga upp överflödigt med kopparfläta (3 ger lödbyggor mellan benen).

Metoden kanske inte är ideal (jag grillade sönder en krets med hetluften) men det funkade bra nog för mitt lilla projekt.

Så här ser det ut:

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/06 :  14:25:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bilden ljuger, för det ser superkladdigt ut, men det är säkert fint som snus. Annat än mina hemska hardwirade labkort. En bild bredvid en penna eller så skulle vara smutt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:55:01  Show Profile Send weedo a Private Message
Nä, bilden ljuger inte. Allt ser klumpigt ut i kraftig förstoring. Och skitigt. Att ta en macrobild på en "ren" fingerspets är intressant.
Tittar man på kortet med ögonen ser det helt ok ut. Men en lödmaskin hade utan tvekan gjort det bättre. Men vad gör man om man inte har tillgång till en maskinpark värd ett par miljoner...?

Här en en bild med lite järmförande prylar lagda på kortet (efter lite rengöring). Kretsen är bara 2x3 mm och det är 0.5 mm mellan benen.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/11/06 :  18:40:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
På jobbet kör vi med värmeplatta på 150 grader samt ett varmluftspistol. Funkar kanon. Paddarna förses först med färskt tenn.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:07:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jamen, det var det jag menade att bilden är fööör avslöjande...det är så småttigt. Jag är djupt imponerad, både av etsningen och resultatet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000