HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så är det äntligen dags...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/30 :  19:02:26  Show Profile Send Snutten a Private Message
att provlyssna ett par förstärkare! Var inne på dyrare grejer ett tag men nja det finns annat i livet än hifiprylar så jag ska låna hem en Naim Nait 5 samt en Roksan Caspian i morgon. Har hört dessa med en ganska trögdriven högtalare (Totem Forrest, 87dB/1 W) men det ska bli spännande att höra dem med mina Snell (90dB/1 W). Sen är det bara att bestämma sig. Hoppas jag blir nöjd med 1 av dessa för nästa steg är betydligt dyrare, suck.

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/30 :  19:22:28  Show Profile Send erik a Private Message
Se till att ge naimen lite uppvärmningstid; tyvärr extremt känsliga för det.
/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/30 :  20:43:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by erik

/Erik

Hur lång tid kan det ta? 1 timme eller mer? Har du erfarenheter av Nait 5?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/31 :  01:15:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, såg att du redan berättat detta undera anna rubrik på detta forum. Hmm låter som en väldigt lång tid för att värmas upp, antar att de skall vara påslagna för jämnan då.

quote:
Originally posted by Snutten

quote:
Originally posted by erik

/Erik

Hur lång tid kan det ta? 1 timme eller mer? Har du erfarenheter av Nait 5?

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/31 :  01:18:29  Show Profile Send Hepcat a Private Message
japp de skall helst vara påslagna för jämnan tycker jag iallafall gäller de flesta prytlarna möjligtvis ej rör då pga rörkostnaden.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/31 :  01:26:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, det påverkar knappast elkostnaden, speciellt inte för mig där el ingår i månadsavgiften hehe

quote:
Originally posted by Hepcat

japp de skall helst vara påslagna för jämnan tycker jag iallafall gäller de flesta prytlarna möjligtvis ej rör då pga rörkostnaden.

mikael

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/12/31 :  11:58:22  Show Profile Send linkan a Private Message
Naimen kan ju passa bra med dina högtalare som är rätt så lättdrivna jämfört med de Totem du lyssnade på. Men visst har du rätt i att det blir lite dyrare att gå på det som du tycker var bäst (I-3 gissar jag att du vill ha) men ibland så har man inte råd och lust att prioritera på HIfi . Är förresten snart klar med inspelningen av min I-5:a, problemet är att jag knappt hör nåt på vänster öra p.g.a. en elak förkylning.

Linkan

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/01/01 :  01:45:21  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ajaj, sjukdomar m.m kan föstöra ljudet kanska bra, tyvärr.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/01 :  15:42:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det var väl I-3 som lockade mest, men faktum är att det låter förvånansvärt bra med Naimen. Blev dessutom förvånad att min gamla Pioneer PD-S901 låter riktigt anständigt. Naturligtvis inte alls samma dynamik osv som den CD5 vi lyssnade på men går helt klart att leva med ett tag tills ny CD skall inhandlas. Jag kanske borde ta hem en Roksan Caspian också för att vara säker, ville testa Naim för att se om effekten räcker till mina högtalare och just nu verkar det så. Mitt bestående intryck från Kents demo med Naim var att man verkligen lyssnade på musiken! Men det märktes att högtalarna behövde mer kräm. Det är dock lite bökigt med dessa Naimkablar men jaja inte hela världen. Nait 5 spelar skjortan (som sig bör med tanke på prisskillnaden) av min gamla technics, den låter så skramlig och jobbig i jämförelse! Den har (i alla fall i min anläggning) inte samma transparans och auktoritet som I-3 men en del beror nog också på CD5 samt Totemhögtalarna. Suck, jobbigt att ta grejer fram å tillbaka till butik så vet e sjutton om jag orkar provlyssna Caspian fast jag vet, det borde jag nog.

quote:
Originally posted by linkan

Naimen kan ju passa bra med dina högtalare som är rätt så lättdrivna jämfört med de Totem du lyssnade på. Men visst har du rätt i att det blir lite dyrare att gå på det som du tycker var bäst (I-3 gissar jag att du vill ha) men ibland så har man inte råd och lust att prioritera på HIfi . Är förresten snart klar med inspelningen av min I-5:a, problemet är att jag knappt hör nåt på vänster öra p.g.a. en elak förkylning.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/03 :  00:52:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lämnade in Nait 5 och har nu en Caspian för provlyssning. Låter inte så bra ännu, får gå varm så får vi se. Låter just nu lite mer "ilsken" än Nait 5 även om basen har mer kraft. Saknar också lite transparens och detaljer, så vi får se vad som händer.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/03 :  01:20:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Minns att ljudminnet är kort Snutten. Bäst att switcha mellan apparaterna så gott det går men så var det inspelningstiden..

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:18:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Så har jag då provlyssnat både Roksan Caspian och Naim Nait 5. Vilken jag valde?? Ingen av dem! När jag första gången lyssnade på dessa 2 i butik tyckte jag de lät ok men fick också lyssna på en dyrare förstärkare vilken var klart bäst då. Men jag tyckte den var för dyr så jag hoppades nu att skillnaden var överdriven. Men efter att idag åter ha lyssnat hände samma sak, en klar förbättring som gör det svårt att acceptera sämre. Så jag slog till idag, jag insåg att det var detta jag letat efter. Tycker dock att för pengarna var Naim och Roksan bra men som sagt.
Vilken jag valde? Simaudio Moon I-3.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:57:43  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo Snutten, du har gjort ett mycket bra val. Jag har själv köpt en Moon w-3 av Kent och är INTE missnöjd. Det kostar att ligga på toppen.....mvh Krelle
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:59:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, hoppas förkylningen släppt. Undrar just hur lång tid det kan ta att spela in min kommande I-3, men jag har tålamod. Vågade inte lyssna på I-5 med tanke på hur det gick med Nait 5/Caspain.

quote:

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:11:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack. Ja, jag behövde gå upp i pris för att bli nöjd, kunde lika gärna skippat det hela annrs tycker jag.

quote:
Originally posted by krelle

Hallo Snutten, du har gjort ett mycket bra val. Jag har själv köpt en Moon w-3 av Kent och är INTE missnöjd. Det kostar att ligga på toppen.....mvh Krelle

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:46:12  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Snutten och grattis!

Jag tror att det tar cirka 2-3 månader att spela in I-3 och I-5. Det tar lite längre tid för dessa än för slutstegen p.g.a det inbyggda försteget.
Har precis haft PsYcHoGUN på besök för provlyssning av I-5:an, han tvekar mellan denna och en Audion Silver Night, får väl se vad det blir för köp där.

Linkan

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:52:32  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena hej igen Snutten, det tar låång tid att spela in Moon grejer. För min del började det "släppa" efter en månad ungefär. Innan detta slutsteg hade jag köpt en Adv. s1 som oxå tog lång tid att spela in, det gäller att ha tålamod om man har denna (dyra) hobby. Mitt slutsteg lät inte dåligt(vasst osv) i början bara lite instängd så att säga, det är svårt att beskriva ljud så här. Lycka till nu och kom ihåg att ha tålamod......mvh Krelle
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:53:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej och tack! Jag var väldigt nära att köpa Naim eller Roksan men efter att ha lyssnat igen så fanns ingen återvändo. Jag hade mycket svårt att välja mellan Naim/Roksan och antar att valet mellan I-5/Audion inte heller är det lättaste även om de spelar i en helt annan division.

quote:

Hej Snutten och grattis!

Jag tror att det tar cirka 2-3 månader att spela in I-3 och I-5. Det tar lite längre tid för dessa än för slutstegen p.g.a det inbyggda försteget.
Har precis haft PsYcHoGUN på besök för provlyssning av I-5:an, han tvekar mellan denna och en Audion Silver Night, får väl se vad det blir för köp där.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:58:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja tålamod har jag då jag planerat att ha denna länge, det var därför jag satsade lite mer än tänkt från början. Hoppas jag slipper leta förstärkare på mycket länge nu .

quote:
Originally posted by krelle

Tjena hej igen Snutten, det tar låång tid att spela in Moon grejer. För min del började det "släppa" efter en månad ungefär. Innan detta slutsteg hade jag köpt en Adv. s1 som oxå tog lång tid att spela in, det gäller att ha tålamod om man har denna (dyra) hobby. Mitt slutsteg lät inte dåligt(vasst osv) i början bara lite instängd så att säga, det är svårt att beskriva ljud så här. Lycka till nu och kom ihåg att ha tålamod......mvh Krelle

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:56:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Sim audio?????

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:47:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp, kolla in www.simaudio.com

quote:
Originally posted by brumel

Sim audio?????

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/04 :  23:29:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja dom var inte snåla med info där inte.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000