Hejsan. Jag fick nöjet att låna hem en Primare A30.2 för att testa med mina JMLab Electra 926. Det lite tråkiga var att den är sprillans ny. SÅ den låter ju inte alls lika bra som i butiken. Det är diskanten som är lite ettrig och jobbig att lyssna på. Basen och mellanregistret låter mycket bra. Brukar det va så att det är diskanten som felar när apparaten är ny? Har kopplat om massor för att se om det var min Thule IA60B som nu aggerar försteg som fick diskanten att låta jobbig men det lät likadant när jag drev den direkt från min Onkyo surroundreciever. Dock märkte jag att Thulen hittar på ett hemskt brumm som inte hörs när jag kör med Thulens slutsteg utan bara när den aggerar försteg. Det lustiga är att Thulen brummar oavsett om den är igång, i standby eller avstängd. Har provat att koppla ur alla anslutningar till surround recievern och RIIA steget men det brummar ändå.
Det brukar låta lite hårt och påträngande när apparater och högtalare inte är inspelade . Jag förstår inte riktigt. Är det dina högtalare som är nya eftersom det låter sämre hemma än i butiken? Eller var det inte ett inspelat demoex. av Primare som du fick låna? Det är nog i så fall viktigt att du får låna ett inspelat ex. eftersom JMLab avslöjar vasshet skoningslöst.
Högatalarna har jag haft sedan Augusti. Så de är väl en bit på väg till att vara inspelade iaf. Primaren var ny i kartong. Det är nog den som är problemet.
Tifosi, du kanske har fått hem ett måndags ex. Det kan ju vara så simpelt...eller? Du kanske kan byta mot ett annat ex. MEN (subjektivitet): JM Labborna kan ju på vissa inspelningar låta ettrigt, på andra riktigt läckert. Så uteslut inte högtalarna i problematiken ändå.
Electrorna låter mjukt och fint med min Thule IA60B men där saknas lite detaljer i mellanregistret och baskontroll. Electrorna i butiken lät mycket mjukt och lättlyssnat med ett annat likadant Primare-steg. Jag tycker dock att diskanten har blivit bättre nu än för ett par dagar sedan. Steget behöver väl bara spelas in så mycket det går. Resten av familjen tycker inte om att jag har hög musik på hela tiden och så måste jag ju sova lite med. Jag skall även ta och experimentera lite med alla kopplingar för att se om det verkligen är Thulen som gör att det brummar så. Den brummar även när jag stängt av den. hmmm....
Det kan vara någon läckström mellan några av dina komponenter. Om du har anslutit en apparat som skall anslutas till jordat uttag ex försteget, till centralantennen som har en annan jordpotential kan det uppstå brum. Det gjorde det för mig iaf. Om Primaren är tänkt att jordas via uttaget så låter den förmodligen sämre om du inte ansluter den till jordat uttag.
Jag kör jordat till allt som skall vara jordat. Jag har testat att koppla ur allt från Thulen och bara ha slutsteget inkopplat och det brummar. Det brummar även när Thulen är i standby och t.o.m. när jag stängt av den på strömbrytaren. Det brummar även om än lite mindre när jag kopplar slutsteget direkt till Onkyo-recievern. Det brummade dock inte när jag kopplade slutsteget till CDn. Jag mätte upp fasen så att alla kontakter satt på rätt håll men ingen skilnad. Kopplar jag ur insignalen till slutsteget så brummar det inte. Att det går jordströmmar märkte jag när jag kopplade bakom Thulen. Det stck ordentligt i fingrarna ibland. Mycket skummt. Nu har jag kopplat ur slutsteget för att jag skall lämna tillbaka det imorgon. Högtalarna är nu kopplade till Thulen och inget brum hörs. Ljudminnet är lite lustigt. Thulen låter inte alls sämre på någon punkt än Primarem. Basen är lite snällare och bättre lämpad för mitt rum. Diskanten är lite mjukare och luftigare. Helt mjuk är den dock inte. Skall se om jag kan låna hem en annan högtalarkabel. En Cloucable 310 kanske funkar bättre än min Harmonic Tech Pro-12.