HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det så få som lyssnar på SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/28 :  14:13:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var inne och kollade på nya skivor på CDon och jag ser att det inte är många nya släpp på SACD/hybrid. Det nya som kommer är klassiskmusik. Ett undantag var ändå Fourplay-Energy som märkligt nog släpps som både CD och SACD/hybrid. Men vem vill ha ännu mera hissmusik med Fourplay? Det kan väl inte vara så att konsumenterna tycker att SACD och 5.1 är dåligt. Man har ju utrustningen, alltså 5.1 stärkare och högtalare när man tittar på film. Varför går det så dåligt för musik i 5.1 och varför har man bra två SACD-kanaler ut från dom dyra high end spelarna? Hörde förresten att EMI har halverat sin skivförsäljning och att det är c:a 10% av deras artister som är lönsamma. Anledningen sägs kunna vara för dyra omkostnader och för höga löner till direktörerna eller det kanske är tvärt om.

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/10/28 :  14:59:49  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag tror det bottnar sig i att man i många fall 1) måste köpa en ny apparat, 2) måste köpa en ny apparat och 3) måste köpa en ny apparat, men egentligen tror jag förklaringen ligger i att man måste köpa en ny apparat.

Med krav på att man har en spelare som kan mer än den CD som man redan har så uteblir försäljningen av det "bättre" formatet och resultatet blir en flopp.

5.1 musik, har aldrig provat annat än DVD-konsert men det är ju inte "bra ljud", inte i de fall jag lyssnat och där CD varit mycket bättre. Jag tycker att det låter artificiellt med musikljud i surroundhögtalare och sällan har man en center som gör lika bra jobb som frontarna, varför då flytta något så viktigt som röster till en undermålig center?

Keep it simple, 2 kanal, tack

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:15:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag är av helt samma åsikt. Det kan ju inte överhuvudtaget bero på ljudkvalitativa anledningar för i så fall hade inte SACD överlevt DVD Audio, som är klart bättre men som har en ännu mindre marknadsandel. MvhKristofer
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:16:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har en SACD-spelare, endast 2-kanal vilket är det enda jag är intresserad av. Har en del SACD-skivor, bland annat Creedence (kanonljud!), Bob Dylan (mkt bra ljud), Aerosmith, Aimee Mann, Roxy Music etc. Mycket bra ljud för det mesta och klart bättre än CD i en del fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:24:41  Show Profile Send Angberg a Private Message
Håller med tidigare talare i att jag tycker att musik skall avnjutas i 2 kanaler. Visst kan det vara ballt med en 5.1 konsert, men då blir det ju dvd. För övrigt så tycker jag nog dvd-audio vara bättre än SACD.

Men det är lite roligt att marknaden för vinyl ökar (har jag för mig) medans marknaden för cd minskar...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:39:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
SACD i 2 kanaler låter alldeles utmärkt. Bättre/sämre än DVD audio vet jag inte, men bättre än CD är det om mastringen är bra.

CD-försäljningen minskar för att de som tidigare köpte CD nu laddar ner, och vinylen har fått sig ett uppsving tack vare att många ljudintresserade tröttnat på det allt sämre ljudet på nysläppta CD. Mastringen är i dessa fall ofta bättre gjord (utan loudness) än på motsvarande CD. Jag gillar inte vinyl som format (klumpigt, skrymmande, bökigt) så jag köper de CD där ljudet är ok eller bättre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/28 :  16:41:09  Show Profile Send AndreasH a Private Message
SACD är för mig ett helt dött format. Hade faktiskt förr en Sony hybrid spelare CDP 9000 ES, och då skaffade jag några SACD skivor (2kanaler) Men tyckte mig inte höra nån märkbar skillnad i kvalitet, dock nog i ljudnivån på skivan.

Nej, KISS, Keep It Simple Stupid, passar mig. Länge leve det 2 kanaliga ljudet!

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:28:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Spelar en hel del SACD och köper lite smått och gott jag kommer över. Och det är då 2-kanaler som gäller. Nysläpp är tyvärr mycket klassiskt (toppen för de som har det som primär genre!). Man får söka land och rike runt på nätet för att snoka rätt på diverse vattenhål för de som fortfarande är intresserade av formatet. Smakar det så kostar det dock.

Formatet har många entusiastiska supportrar. Asien kan vara en guldgruva för den som har pengar att spendera på skivor.

/M
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:15:25  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tja, flesta inspelningar utnyttjar ju inte ens cd-standarden mer än till en bråkdel så vad skulle bli bättre med SACD (med samma mastring alltså)?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:47:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Faktum är att SACD låter betydligt bättre än CD. Mer detaljer, klarare ljud, mer luft etc. Men även på SACD kan mastringen göras dåligt, det finns exempel på det också. Min SACD-skiva Aimee Mann - Bachelor no. 2 är en av de mest välljudande i hela min stora samling. Helt vansinnigt bra låter den! Likaså Creedence SACD-skivor mastrade av Steve Hoffman samt Dylans gamla klassiker som fått nytt liv i SACD-format.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:55:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Faktum är att SACD låter betydligt bättre än CD.

Jag kan hålla med om att SACD låter bättre än cd men inte "betydligt bättre".MvhKristofer
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:00:48  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag köper en del klassisk musik, och då får man ofta SACD-formatet "på köpet", men jag har aldrig upplevt någon direkt skillnad... Har dock inte testat mellan SACD och CD på den mycket trevliga Xindakspelare som står här på lån. Tack Per! :)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:21:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ju testat både på min tidigare Pioneer spelare samt hemma hos en kompis som har en anläggning som torde vara optimerad för att kunna plocka fram just SACDljudet och även på en hemlånad Gondul M och min Gondul nivå 3, men det fantastiska hos SACD uteblir dessvärre oavsett vad Hifi&Musik, High Fidelity Whats Hifi! eller Hifi+ tycker och skriver om hur fantastiskt SACD är.MvhKristofer
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:26:45  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag tror att orsaken till att SACD har gått dåligt är att man endast släppte återutgivningar med några få undantag.
Hade man släppt nyutgivningar med SACD kanske resultatet hade varit annorlunda... Vem vet.

Jag har mellan 5 och 10 skivor och jag tycker att alla låter strålande. Om jag hade fått chansen att välja mellan att köpa nyutgivna vanliga CD och SACD, hade jag helt klart endast köpt SACD.
Tyvärr är utbudet väldigt magert idag.

//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/29 :  10:32:11  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Tja, flesta inspelningar utnyttjar ju inte ens cd-standarden mer än till en bråkdel så vad skulle bli bättre med SACD (med samma mastring alltså)?
Jag undrar vad du menar med detta. Hur kan man utnyttja CD-standarden på ett bättre sätt när man styr ut programmet till 0dBf eller mycket nära. Men det är mycket annat som kan hända innan som t.ex överstyrningar i någon plugg och till sist men inte minst hårdlimitering. Jag kan inte förmå mig att tycka att SACD låter sämre än DVD-Audio. Tekniskt kan SACD vara sämre eftersom det egentligen är ett FM modulerat analogt format tillskillnad mot CD och DVD-A. Den brusförhöjning som sker i SACD ligger så pass högt upp i frekvens att det blir ointressant för en människa. Jag har själv c:a 150 SACD/DVD-A skivor och jag tycker nog att flertalet faktiskt låter mycket bra. När man lyssnar på musik i 5.1 tycker jag att man får en känsla av att lyssningsrummets storlek ökar beroende på ambiensen som finns i bakkanalerna. Man skulle kunna jämföra med att lyssna på en CD-skiva som är inspelad i stereo och lyssna på den i mono. I mono försvinner en heldel motfaskomponenter som finns i ett stereoreverb eller en stereo inspelad flygel. Pröva själva så får ni höra. Samma sak måste det bli när ambiensen ligger i bakkanalerna.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/10/29 :  15:56:01  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jaa, varför ..För min del så tycker jag skillnaden på sacd och cd är för liten eller ingen .
En bra inspelad cd låter såpass bra att ialf jag inte hör nån direct skillnad.
Nu snackar jag 2 -kanal dock i 5.1 fungerar Dts 5.1 rätt fint me


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/29 :  16:43:29  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
cd låter såpass bra att ialf jag inte hör nån direct skillnad.
Nu snackar jag 2 -kanal dock i 5.1 fungerar Dts 5.1 rätt fint me
Du säger DTS och du kanske också tycker att Dolby 5.1 är bra trots att båda teknikerna är bitreducerade. Fördelen med DTS 5.1 är att det ryms på en vanlig CD och kan av oss kopieras i datorn. Men skivan måste avkodas vid avspelningen. Problemet är egentligen att det görs alldelse för få mixar i 5.1 trots att alla musiktekniker gillar att mixa i 5.1. Det kan ju inte bero på konsumenten utan det måste vara någon annan som bromsar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/29 :  17:44:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är bara en tidsfråga innan BluRay tar över även här...
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:01:09  Show Profile Send lars a Private Message
Har samma inspelning på CD, SACD och Vinyl. SACD låter bättre än CD helt klart. Om SACD eller vinyl låter bäst kan jag inte avgöra. Bra båda två.

Men. Hur vet jag att jag kan köpa en ny SACD-spelare när min nuvarande har lagt av om 10 år? Vinylspelaren är tekniskt okomplicerad och kommer säkert att fungera livet ut.
Därför köper jag heller vinyl än SACD. Dessutom är utbudet på vinyl större än på SACD.

Edited by - lars on 2008/10/29 21:01:59
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:12:30  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nu vill jag egentligen inte leda tråden från ämnet, men när tidningen High Fidelity (3/2007) testade Slim Devices Transporter så skrev de något i stil med att det var "som att byta ut hela CD-samlingen mot motsvarande SACD". Har man många skivor kanske man kan se Transportern som prisvärd.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:26:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Ni som tycker att SACD låter bättre än CD, är ni säkra på att det är EXAKT samma mastring osv på dem? Vad jag förstår så är det inte säkert att det är så ens på en hybrid. Vad jag menar med att inte utnyttja cd så tror jag knappt det finns en enda cd som är ens i närheten av att utnyttja formatets 96 dB's dynamik.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:28:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bluray, nja? Måste man inte ha igån tv:n för att kunna manövrera bland låtar etc som DVD audio (stor nackdel enligt mig)?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:37:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en Pioneer 668 sacd och en Teac License cd. Sacd spöar cd, har testat med samma artist (Dylan naturligtvis) samma platta en hybrid i Pioneer "vanlig" i cd. Olika masters vet ej. Hittar jag sacd handlar jag tycker de låter braaa. Cowboy Junkies på MOFI sacd är riktigt väldjud.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:25:32  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vad jag menar med att inte utnyttja cd så tror jag knappt det finns en enda cd som är ens i närheten av att utnyttja formatets 96 dB's dynamik.
Alltså det är så här att CD-tekniken har maximalt 16bitar och 44,1KHz. Det motvarar ett S/N på -96dB. Om man nu styr ut musiken fullt, alltså till 0dBf då utnyttjar man alla 16bitar som man har med CD-tekniken.(Reed book eller röd laser tekniken) Om man bara styr ut musiken till -36dBf då utnyttjar man bara 10bitar av de 16bitarna. Dynamik är skillnaden mellan det starkaste och det svagaste ljudet i en inspelning. En dynamik på 96dB i musiksammanhang finns inte i verkligheten. Det mesta jag har mätt i ett musikstycke var c:a -70dB och då är musiken så pass svag att den kan komma att konkurera med lokalens eget atmosfärbrus.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/29 :  23:15:13  Show Profile Send marens a Private Message
Rent tekniskt så är SACD (eller egentligen DSD) meningslöst. Det är mycket lättare att få högre upplösning med PCM med mindre data om det är högre upplösning man är ute efter. Nu är ju knappast digitala fomratets upplösning begräningsningen för ljudkvaliten man får i praktiken på en inspelning idag.

Det betyder ju inte att SACD kan ha fördelar med sig ändå. Eftersom det är tänkt som ett audiofilformat så medför det ett fokus på ljudkvaliteten och därmed kanske bättre, och för de som uppskattar ljudkvalitet, mer genomarbetade masters.


Det är lite som med HDTV och sånt som är modernt nu. Det marknadsförs som något som ska förbättra bilden x-antal gånger. Men i själva verket så har man ingen praktisk nytta av den högre upplösningen om man inte går upp i skärmstorlek till projektorformat eller sitter nära en stor TV så att den tar upp en stor del av synfältet och samtidigt har tillräckligt bra filmat material med samma höga upplösning då.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/29 :  23:37:38  Show Profile Send gcs a Private Message
DSD formatet är mycket vanligt idag som inspelningsformat när man spelar in framförallt klassiskmusik och även annat. Ett annat sätt är att spela in på HD och då är det vanligaste idag Digidesign-Protool/HD, alltså 96/192& 24bit. När det gäller Blueray, vad är det som säger att musik i 5.1 eller ännu högre kommer att slå bättre än de format som vi redan har. Blueray betraktar jag mera som ett bildformat. Förvisso är det så att HD tekniken är tekniskt bättre men den ljudkvaliteten har för länge sedan passerat vad vi kan uppfatta med våra öron. När det gäller dynamiken, hur många av oss kan tillgodogöra oss eller har högtalare som överhuvudtaget klarar en dynamik på 120dB och däröver.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000