HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fynduppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/25 :  12:19:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej
Jag sökte och såg att ämnet har varit upp lite då och då men ville ändå berätta om mina erfarenheter.

Mina högtalare går ganska djupt, 17-18Hz i mitt vardagsrum som är väldigt bra, ca 50m2 och lite oregelbundet i formen med öppen spis ut som en plog i ett hörn osv.
Jag har inte haft några problem med störningar annat än att fönsterglasen börjar vibrera med nån bit ovanför 105 dB och ett vitrinskåp som rasslar ibland. I andra rum och utanför lägenheten har det däremot funnits ganska mycket strukturburna störningar.

Då högtalarna är ganska tunga, 110kg, så har jag tänkt att det får man leva med, det fungerar ju ändå i lyssningsrummet. Så hade Sonic Design en ny fot för 50-100kg i lite hårdare material än tidigare så jag testade att stoppa in 4 sådana under varje låda.

Allt strukturburet är borta! Jag kan lägga örat mot golvet bredvid högtalaren när jag spelar över 100dB och det är knäpp tyst, likaså i andra rum och utanför lägenheten. Det som imponerar mest dock är den färbättring av upplösning och dynamik (som jag var mycket nöjd med tidigare utan fötterna) när jag spelar riktigt svagt. Troligen har det funnits mängder med störningar som har varit svag nog att inte höras men ändå interferera med direktljudet.

För de 250 spänn en påse fötter kostar tror jag att det är ett av de bästa fynd jag gjort.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:01:46  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jo, jag fick samma haksläpp när jag satte 4 st av dessa kuddar mellan mina Quad 12L mkII och stativen de står på. Jag fick en rejäl uppstädning i basen. Hade inte förväntat mig nån större skillnad alls, men beslutade mig för att i alla fall prova.

Prisvärt är liksom bara förnamnet.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:14:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingvar

Vet du vad 50-100 kilos kuddarna kostar ?
Måste testas under suben !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/10/25 :  19:14:18  Show Profile Send jari a Private Message
Referenceaudio tar 250 kr/8 kuddar.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2008/10/25 19:21:20
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:14:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det stämmer att 1 set med 8 kuddar skall kosta 250 riksdaler. De nya kuddar jag använder kanske inte finns ute i butik ännu men Sonic Design har dom så Din handlare borde ju få hem relativt omgående.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:32:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Funkar utmärkt mina basmoduler står och gungar på sådana. Min bästa fynduppgradering är egen stömlina till grejerna 1000 spänn och 2st Creedence plattor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:55:36  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
2st Creedence plattor.

Okej Cosmos Factory fattar jag, men sen? Green river? knappast, Pendulum näe, Willie and the poor boys-ok men den sitter katten på, så ska jag ta den konflikten och flytta på katten så får Du nog berätta vad jag ska göra med Creedence plattorna.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:01:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Var inga vinyl dom var redan sålda utan totalt osexiga cd. Cosmos Factory var min första Lp platta fan vad stolt jag var när jag köpte den.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:12:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Mycket intressant ! men ska man ta bort spike'arna eller ska spike'arna stå på kuddarna ?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:16:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Bort med spikes


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/26 :  11:33:11  Show Profile Send educk a Private Message
detta är de dumma jag änvänder spikes för att kunna ställa in vinkeln på högtalarna. borde inte dessa kuddar funka bra även under spikes. det handlar ju om att avkoppla högtalarna från golvet

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000