HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstäkare till Dynaudio Audience 82 ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2008/10/24 :  11:18:39  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag är på jakt efter en integrerad förstärkare till Mina Dynaudio Audience 82:or.
Nytt eller begagnat har ingen betydelse.
Prisklass: Max 15.000
Har idag NAD C162 / C272 kombo, supra EFF-ISL, Supra Ply 3.4S, Pioneer DV-989AVi samt mina Audience 82:or
Kan någon av följande vara lämplig:

- Krell KAV-300i / KAV-300iL
- SAT Amplifix
- Bladelius Thor MK II
- NAD S300

/Johan

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/24 :  11:38:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Amplifixen kan du glömma direkt. Äger en sådan och även om den är ganska strömstark så märker jag att även med ett par mer normalt lättdrivna högtalare så begränsar den ganska mkt. Och dynaudio är ett rent helskotta att driva

En thor mk2 kan säkert funka fint.

De andra har jag inte så stor koll på. Men jag skulle tippa på att Naden gör det bra också

Kontakta Hificonsult och fråga vad de tror om thoren klarar det eller ej. De borde veta
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2008/10/24 :  12:31:01  Show Profile Send Softman a Private Message
Mmmm, förvisso 4 ohm o 87dB men samtidigt jämna o fina fas o impedanskurvor...
Tungdrivna men som helhet inte särskilt komplexa som last.

OK!...Amplifixen...BORT...

Några andra förslag?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2008/10/24 12:31:53
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/24 :  13:18:46  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD'en skulle jag nog peta bort också. Har ägt en och även om den petar ur sig rätt bra med watt så är den inte direkt strömstark...

Den är även rätt gosig och mysig i sin återgivning och har lite blöt bas i mina öron. Kanske är din kopp te, men inte min...

Dynaudio brukar kräva en hel del krut för att lira fullt trots den rätt snälla lasten, precis som dwain skriver.

Vet att många kört Rotel med stor framgång till sina Dynaudio. Varför inte testa med PA-steg? Mer välljud per krona får du leta länge efter...
Kan varmt rekommendera Mackie M1400 som jag själv har. Driver allt utan problem. Men du behöver ett försteg också...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/10/24 :  13:34:00  Show Profile Send matta a Private Message
Har haft både kav300i och kav400ix, vilka båda är mycket bra! Strömstarkt, kontroll och driv...

En 400:a borde du kunna hitta om du tänjer liiite på budgeten

Eller varför inte...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10247
MF är aldrig fel, och några problem med att få liv i dina burkar lär du inte få

Lycka till!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2008/10/24 :  14:12:07  Show Profile Send Softman a Private Message
Blöt bas vill jag inte ha...
Dynaudiosarna är ganska softa i diskanten så det är inte helt avgörnade om förstärkaren är lite ljus i toppen.
Det jag däremot verkligen vill ha är ett luftigt mellanregister med bra driv samt kraft nog att strama upp basen på ett bra sätt.

Krellen har jag kikat på en del...
KAV-400ix är tyvärr lite över min buget då 15kkr redan är en gräns med max "stretch" :D

Gör jag bort mig om jag riktar in mig på en KAV-300i alt 300iL ?
Vad skiljer dessa åt förutom utseendet?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/10/24 :  15:01:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Dynaudio brukar kräva en hel del krut för att lira fullt


och

quote:
Blöt bas vill jag inte ha...


Leder mig till att rekomendera en QSC RMX 1450 eller om det inte räcker med effekt så en QSC RMX 1850HD.
Jag själv har en RMX 1450 och är mycket nöjd. Måhända inte det yttersta i diskant, även om det inte är nått fel på diskant-prestationen, men basen! Ljuvlig. Kraftfull. Bra kontroll och bra med klipp i ljudet. Den kan verkligen ta tag i de stackars högtalarna och prygla mycket välljud ur dem. Tycket att de låter väldigt bra. Imponerande. Kostar inte mycket just nu på Thomann eller Hifikit. Det finns säkert fler ställen de säljs, men det är där jag brukar kolla.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/10/24 :  15:12:58  Show Profile Send matta a Private Message
"Gör jag bort mig om jag riktar in mig på en KAV-300i alt 300iL ?
Vad skiljer dessa åt förutom utseendet?"

Det skiljer inte så mycket i ljudet. Lyftet i ljudet, framförallt vad gäller "toppen", kommer med kav400... tyvärr

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/24 :  23:42:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har ägt en Krell kav 300il, dock bara några veckor pga att jag tyckte den kändes alltför dynamiklös och även något komprimerad upptill med tendens att vara analytisk! Kan säkert fungera bättre med dynaudio än med de B&W Matrix 805 som jag hade då. Trots detta kan jag inte rekommendera den då jag anser den har vissa brister som inte kan matchas bort.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2008/10/25 :  09:31:00  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Om du känner för att spara en rejäl slant så tycker jag du ska kika på en begagnade NuForce integrerad IA-7. Om du har fördomar mot Class D, så lägg dem åt sidan en liten stund och försök att få till en lyssning.

Den driver mina Mark & Daniel med en otrolig pondus och en mer trögdriven högtalare får man leta efter.

Nad och Dynaudio är ingen höjdarkombinatio enligt min erfarenhet.
Körde 1.3Se ihop med C370 ett tag och det var allt annat än välljudande.
Blev ett rejält kliv upp med 36kg kinastärkeri i form av Korsun V8i, men då var det andra grejer som inte föll mig i smaken.

I övrigt, mitt standardtips ang. förstärkeri till Dynaudio: Gryphon.

Lycka till, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/10/25 :  11:16:48  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Problemet med dessa är att de kräver både kraft och finess. Något billigt "potent" slutsteg på 200W är nog inte att rekommendera.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/10/25 :  11:38:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag kör själv med Dynaudio 1.3SE som jag driver med MF A3cr försteg och 3.2cr slutsteg, tycker det låter bra. En liten reflektion bara... jag gjorde tidigare en jämförelse med Pioneer AX3 hemmabioförstärkare och amplifix, tyckte inte att det var någon skillnad (det var dock länge sedan), och senare jämförde jag även amplifixen mot mitt nuvarande för och slutsteg återigen utan att det var någon skillnad (jaja, vet inte varför man byter om man inte hör skillnad, men alla sa ju att det är bättre med separata delar så då var det ju det även om man inte hör skillnad). Däremot när jag bytte min Denon CD-spelare (DCD-755AR) mot MF A3 CD-spelare så var det som natt och dag att jämföra mitt nuvarande för/slutsteg mot pioneeren speciellt i basåtergivningen vilket innebär att jag tror att det var min gamla CD-spelare som hela tiden begränsade återgivningen vid de tidigare jämförelserna. Prova att låna hem en CD för 10-15000 först, kanske inte alls är förstärkeriet som är problemet?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000