HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Börjar hifipressen ändra sig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/23 :  22:07:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag ändrar mig en liten aning om hifipressen efter jag läst detta:

"SLUTSATS
Det är lät att förstora sina intryck ju mer man jämför och provar olika kablar. Då jag på egen hand någon vecka senare gjorde en snabbgenomgång insåg jag hur i sammanhanget små skillnader det kan vara"
/.. lite kabelnamnsnack../

"Vi får samtidigt ge QEDs Genesis-rapport rätt: Man kan lägga fram högvis med tekniska data för att bevisa det ena eller det andra men skillnaderna kan i slutändan vara hårfin gränsande till det obefintliga."
/.. här åtegår han till de stora skillnaderna igen../

Till sist säger han:
"Buden är med andra ord många men oavsett så tror vi att du kommer att märka förbättringar i din anläggning."

Alltså de skillnader som redovisas i artikeln mellan kablar är
ett förtorningsglas på "hårfin gränsande till det obefintliga".

Den sista meningen och texten "så tror vi att du kommer att märka
förbättringar" tolkar jag också som om de själva egentligen tycker
att skillnaderna är små, så små att skribenten bara tror att köparen
kan höra skillnader.

(Hifi&Musik Nr9 2001 Text: Mats Meyer-Lie)

Åkäj, är det så dom ser på det!
Alltså överdrifterna är inga överdrifter det är en målande beskrivning
av de små skillnader som egentligen finns.

Detta borde dom fötälja innan dom testar eller gå tillbaka till verklig
skillnad.

Överdifterna kommer annars att slå tillbaka på dem själva. I samma tidning
testas högtalare. Där tycker jag nivån ligger på ett avsevärt högre plan.

Kanske finns hopp ändå.

PS
Det VAR faktsikt kul att bläddra igenom hifitidningarna.
DS


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/24 :  07:33:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Alltså överdrifterna är inga överdrifter det är en målande beskrivning av de små skillnader som egentligen finns.

Den tolkningen har jag alltid gjort och trodde väl knappt att någon kunde göra något annat heller.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/10/24 :  08:56:53  Show Profile Send Sundström a Private Message
Vad får ljudet att bli transparent och helt utan störningar?
Det blir lite lustigt då de målande beskrivningarna gärna kommer fram vid små nyanser.

Den oerfarne kan nog uppfatta det som att kablar har lika stor betydelse som högtalare, signalkälla och förstärkare. Om inte större eftersom förstärkare säkert får uttryck som driv och pondus; högtalare utmärks genom finmejslad ljudbild; signalkällan är stabil och tyst som natten.

Jag raljerar lite, målande beskrivningar är det som förklarar förnimmelser av bättre helhet bäst. Men om små förändring hade jämförts på ett sätt som var mer sakligt (i samband med målandet) så skulle nog inte denna tråd ha funnits.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/24 :  09:05:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det verkar ju som om en del läser det mer som fakta än jag och visst kan man bli lite konfunderad när de "målar med olika penslar".
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/24 :  10:25:21  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tror att de flesta just läser det som konkret fakta och
inte blir det bättre av att man använder olika "penslar".

Jag skulle föredra att man använder fakta, dvs målar med så liten
pensel som motsvarar skillnaden. Målande kommer det dock alltid att
bli då det är felbara människor som gör bedömningen.

Måste krypa till korset och erkänna att det var kul med bläddrandet
i gamla tidningar. Råkade också komma ner i bunten tills jag stötte på
några "Klang&Ton". Synd att det inte finns en sådan tidning på Svenska.

EDIT:
Rättat lite staf-fel!

Edited by - linnar on 2008/10/24 12:40:18
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/24 :  10:59:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Så vi skulle kunna säga att de målande beskrivningarna står i omvänd proportion till skillnaderna? Eller att det blir exponentiellt större superlativ för allt mindre skillnader?

Hur många gånger har vi inte läst att det är som att lyfta bort en slöja/gardin/ett draperi från högtalarna?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/24 :  12:40:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Den oerfarne kan nog uppfatta det som att kablar har lika stor betydelse som högtalare, signalkälla och förstärkare.


Men,
visst har dom väl det. Stor betydelse för priset på anläggningen, alltså.

Nä, målande beskrivningar kan ju vara svårt att tolka. Eller mer korrekt: Det kan vara svårt för skribenten att säkerställa att läsaren förstår HUR de är AVSEDDA att tolkas. I viss mån handlar det väl om att det är KUL att skriva finurliga omdömen, och inte enbart att målandet skall leda till konsumentupplysning.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/10/24 12:59:03
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/24 :  12:59:31  Show Profile Send linnar a Private Message

Jo, självklart skall journalisterna ha kvar sina olika konstnärliga
egenskaper när dom beskriver en vara. Men åtminstone tycker jag att
det blir smått löjligt när man pratar om "väggar som lyfts bort" osv

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/24 :  13:39:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Man kan kanske likna det vid nåt slax "macro-perspektiv":

Zoomar man in ordentligt, så blir ju även minsta osynlighet tydlig, och saker och ting kan plötsligt tyckas skilja sej från varandra på ett markant vis!

Zoomar man sedan ut (mentalt) så spelar nog dessa "jätteskillnader" ganska liten roll.

Fundering:
Är Hifi en sportgren, som handlar om att vara duktig på att hitta skillnader?
Att höra så himskans bra, att man minsann mår rent dåligt av att lyssna på allt annat än det bästa?
Nä, nu överdriver jag en del. Men det brukar man ju göra när man vill zooma in och förstora upp "problem"! :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/10/24 :  18:10:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Måste krypa till korset och erkänna att det var kul med bläddrandet

Tänkte väl det!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/24 :  18:40:31  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Man kan kanske likna det vid nåt slax "macro-perspektiv":

Zoomar man in ordentligt, så blir ju även minsta osynlighet tydlig, och saker och ting kan plötsligt tyckas skilja sej från varandra på ett markant vis!

Zoomar man sedan ut (mentalt) så spelar nog dessa "jätteskillnader" ganska liten roll.

Fundering:
Är Hifi en sportgren, som handlar om att vara duktig på att hitta skillnader?
Att höra så himskans bra, att man minsann mår rent dåligt av att lyssna på allt annat än det bästa?
Nä, nu överdriver jag en del. Men det brukar man ju göra när man vill zooma in och förstora upp "problem"! :-)

/Strmbrg,

Det är väl också det journalisten på Hfi&Muskik menade i det
utdrag jag postade här ovan.
Fast jag kallde det för målande beskrivning av små skillnader.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/10/25 :  11:07:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Läs "rätt" tidingar istället då, Hifi Choice och Hifiworld är ganska raka. Läste ett kabeltest där, de gillade kabeln och berömde den för att inte ha så mycket "gobbledygook" som andra kablar ofta omger sig med.

I samma tidning skrev de om en kabel att det här är ett fall när ganska små verkliga skillnader finns så är det väldigt hörbara i just det här fallet. En kabel med högkapacistans och superlåg induktans.

Hifichoice har lite "blind" panellyssning med, bara kommentera det du hör, inte "vilken är bäst" typ bt.

Hifiworld mäter och kommenterar mätning, hur det borde ge sig uttryck i lyssningen, hifichoice mäter mer summariskt. Du får bara se betygen på mätningen, hur den förhåller sig till andra. Men, det är bättre än High Fidelity som har massa mätningar till ingen nytta alls.

Hifi & Musik har jag inte köpt på många mång år, läser den på bibblan ibland. :)


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/10/29 :  17:07:43  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Det kräver en del fantasi och kreativitet i författandet för att få ihop tillräckligt med antal sidor för att ett nummer skall sälja.

Jag tror inte det finns en enda tidnings skribenter som skulle ställa upp på att göra en blindtest på exakt samma kablar t.ex som de själva poängsatt, om nån annan skiftar kablarna åt dem så att de inte vet ett smack om vilken som är vilken.

För ett antal år sedan bjöds den s.k "eliten" utav USAs HiFi skribenter in till ett icke officiellt test utav högtalarkablar. Inbjudan kom från en stor amerikansk kabelfirma, som gör strömkablar. Det bindtestades, och slutresultatet var att den kabel som fick högst poäng var en kabel som kostade 150kr/meter, två kom en utav kabelfirmans egna strömkablar som man kunde köpa på Radioschack för 15kr metern och överlägset sist kom en kabel som kostar 7000kr/meter med en massa fina "specar" och mojänger i kabeländarna....

Vad gäller högtalarkabel så är skillnaderna så små att jag vågar påstå att dagsformen hos lyssnaren är mer avgörande än själva kabeln i sig.....På Lågnivå-sidan kan det finnas groteska installationsexempel där det gör lite skillnad möjligen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/29 :  21:16:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I alla fall ett fall framåt från påståendet att ingen någonsin har hört skillnad i ett blindtest.

I ett konsumentupplysningsprogram på SVT genomfördes ett blindtest på högtalarkablar där deltagarna lyckades tala om vilka kablar de lyssnade på. Alla hörde skillnad men åsikterna gick isär om vad som lät bäst.
Smaken är olika.

Ialla fall ett fall framåt från påståendet att ingen någonsin har hört skillnad i ett blintest.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/30 :  00:23:27  Show Profile Send linnar a Private Message
"Ialla fall ett fall framåt från påståendet att ingen någonsin har hört skillnad i ett blintest."

- De flesta hör skillnader i blindtest. Även mellan exakt samma kabel avlyssnad två gånger.
Riktigt utförda blindtester visar statistiskt att man
har mycket svårt för att verkligen höra skillnad på kablar. Samma
tester visar också att man tycker sig själv höra skillnader. Vid
sammanräkning visar det sig dock att det endast handlar om
upplevelser.

Kort och gott är skillnaden som finns mellan olika kablar så små att det mer är en akademisk
fråga hur ljudet blir genom kabeln. Ungefär så beskriver också testjournalisten från Hifi&Musik
saken här ovan.

Det finns förstärkare som av anpassningsskäl kan låta olika beroende på kabel. Men det handlar
då inte om att kabeln låter på det ena eller andra sättet utan det är elektroniken som låter
på det ena eller andra sättet med olika anpassningar eller brist på anpassning. Tyvärr nämns
detta faktum inte allt för ofta i hifipressen.

Trots detta är det naturligtvis trevligt när folk är nöjda
med sitt ljud oavsett hur man nått fram dit.




Edited by - linnar on 2008/10/30 00:33:45
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/31 :  16:12:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
en kabel att det här är ett fall när ganska små verkliga skillnader finns så är det väldigt hörbara i just det här fallet.

Det här var något av det mesta "ordbajseriet" som jag läst. På vilket sätt kan detta vara positivt för kabeltillverkaren. MvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/31 :  18:28:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Man skall komma ihåg att när man utvärderar saker i sitt eget system som man är inlyssnad på och känner till utan och innan då är det betydligt lättare att höra skillnader jämfört med om man som killarna på hifi och musik sitter framför idel okända produkter och gör sina A/B tester.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/10/31 18:31:16
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/11/01 :  00:52:37  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det verkligen så att hifitidningar påstår att de redovisar någon form av absolut sanning?
Jag får inte den uppfattningen alltid.
Jag tycker ofta att dom skriver att "du får själv avgöra vad som passar dig bäst".

Man har väl aldrig påstått att det handlar om något annat än tyckande.
Det måste det ju göra när det handlar om lyssningstester.
Fördelen är dock att de som testar har haft möjlighet att göra det under kontrollerade former i sitt eget lyssningsrum med känd kringutrustning och med en stor efrfarenhetsbank om hur annan utrustning har låtit under någorlunda liknande förutsättningar.
Det är mer än vad någon här på forumet kan säga sig ha haft möjlighet till.
Ändå är det många här som verkar ha klara uppfattningar om ett antal produkter.
Själv hyser jag störst skepsis mot alla oss här på forumet när vi går in och tycker saker om olika produkter

För egen del så litar jag nog mer på en del medlemmars intryck på olika produkter än vad pressen har tyckt då de är påverkade av annonsörer osv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/11/01 :  07:04:37  Show Profile Send Per a Private Message
Ja om man skulle skriva vad annonsörerna tycker så vore ju jobbet lite enklare. Då behöver man inga egna åsikter, bara ta diktamen. Fort skulle det gå att också. Forummedlemmars åsikter är väl också påverkade av yttre omständigheter?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/11/01 :  08:27:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Forummedlemmars åsikter är väl också påverkade av yttre omständigheter?
Nja, det skall vara åsikter byggda på hifipressens utlåtande i så fall.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/11/01 :  22:05:39  Show Profile Send Per a Private Message
Och av varandras åsikter påverkas man ju i ett forum.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/11/02 :  08:37:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej forumkompisar!
Jag satt och läste hela tråden har på morgonkvisten och slås av att vi inte verkar se på det vi läser på samma sätt. Vi har två helt skilda värderingsskalor på det skrivna ordet.

1. Vi har de som tar det som skrivs som ett åsiktsinlägg i diskussionen:
quote:
- För mig är en hifitidning ren underhållning.
- Man har väl aldrig påstått att det handlar om något annat än tyckande.
- Dessutom tar jag inte alla tester/reportage så förbannat allvarligt detta med hifi är för mig en hobbie eller intresse som skall vara/är kul.
- Jag läser gärna Hifitidningar för att det är roligt helt enkelt.
Finns en hel del skribenter som jag respekterar som både skriver bra och inspirerande och som sitter inne med betydligt större kunnande och erfarenhet än jag.
- Utan att förringa jornalisterna som skriver i dessa tidningar så är jag övertygad om att våra öron hör lika bra som deras....
- Om ... jag läser positiva omdömmen i pressen, tar jag givetvis med detta som en parameter, men jag skulle absolut inte ta det för absolut sanning.
- Som ren underhållning tycker jag att hifitidningarna är kul att bläddra i.
- Det verkar ju som om en del läser det mer som fakta än jag.




2. Sedan har vi de som ser det skrivna ordet som fakta:
quote:

- Jag tror att de flesta just läser det som konkret fakta och
inte blir det bättre av att man använder olika "penslar".



Personligen så tar jag det som skrivs som om det framförs en åsikt.

För att kunna bedöma värdet av åsikten behöver man ha bakgrundsfakta/erfarenhet om den som har den. Tidningsskribenter är inga supermänniskor de heller. De är helt vanliga människor som äter, sover, blir förbannade, skrattar, ... och har mer eller mindre "rätt" i det de framför. De har rätt till att presentera en åsikt, precis som du och jag men man bör inte ge dem större betydelse än vad de har.




P.S. lite OT som kanske borde föras i en annan tråd?
quote:
Och av varandras åsikter påverkas man ju i ett forum.
Självklart! Att få lära av varandra är det som är meningen med en diskussion/dialog. På HiFiForum försöker vi hantera situationen genom att ha regler som styr de kommersiella aktörernas agerande. Vi får "onda ögat" snudd på varenda gång vi går in och stoppar reklam. Det existerar inte på de andra forumen. I och med det är vi annorlunda och det är inte fair att dra oss över samma kam som alla andra forum.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/02 :  09:00:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående att skribenter är vanliga människor:
Jag hade förmånen att prata en del med Michael Fremer (Stereophile) på mässan i Trondheim. En riktigt "vanlig" kille med ett jätteintresse för musik, helst på vinyl, och rena uppslagsverket vad gäller populärmusik. Men inget tekniskt kunnande att tala om. Då blir ju recensionerna på det sättet också naturligtvis. Dessutom har han en helt makalös humor, rena standupkomikern.

Så det här med hifitidningar som underhållning är mitt sätt att se på saken också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/11/02 :  09:11:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Fremer, stand up komiker???? Ojdå, du har träffat en annan Michael Fremer än jag.

Där ser man, ytterligare ett bevis på att skribenter är vanliga människor med bra och dåliga dagar som alla oss andra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/02 :  11:18:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite skillnad, Trondheim var ju en rätt liten mässa.
Han var nog inte alls så stressad som på CES.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000