HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Ska köpa skivspelare+förstärkare+högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:01:06  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag har hånskrattat åt folk som har lyssnat på vinyl i alla tider (är ganska ung) och trott stenhårt på CD-skivor. Men så flyttade jag till Göteborg och hittade High Visibility med The Hellacopters på vinyl, och en sån kultgrej kan man ju inte vara utan! Tänkte att om inte annat kan jag väl ha den på väggen!

Och så kommer jag hem till mina föräldrar, sätter i CD:n i stereon och lägger LP-plattan i skivspelaren. Det var som att upptäcka en ny värld! Helt otroligt verkligen, mycket fylligare ljud, jag blev frälst! Jag saknar ord, helt underbart var det iaf. (jfr tex no song unheard)

Fram tills nu har jag haft en bergsprängare från Panasonic. Det går inte att spela vinyl på den. Som student har jag inte de ekonomiska resurserna jag hade velat ha, men jag ska ha tag i en vettig stereo ändå!

Jag är inte intresserad av cd/radio och sånt överhuvudtaget. I första vändan vill jag ha en skivspelare, en förstärkare och ett par högtalare. Så småningom vore det naturligtvis roligt om man kunde köpa till CD-spelare, men det räknar jag med att jag klarar mig utan tills vidare, det gäller att prioritera nu!

Skivspelare:
Jag har kikat lite på Pro-Jects grejer, är inne på en Pro-Ject RPM 4, dels för att den är snygg, dels för att den fått bra kritik, dels för att den ligger lägre i pris än Pro-Ject 6.9, som verkar vara vass som skam. Jag hoppas då på att få tag i en skivspelare som jag klarar mig med ett bra tag.

Förstärkare:
Här är jag helt lost. Vet knappt vad det är för något. Skulle helt klart vilja ha tips! Kan tänka mig att det krävs analoga grejer med rör i som kostar mer än en insatslägenhet, men sånt pallar inte jag med. Det är väl klart att jag vill ha riktigt bra och detaljrikt ljud, men pengarna räcker inte!

Högtalare:
Efter skivspelarinköpet har jag inte mycket pengar kvar. Så jag tänkte på ett par Prosonhögtalare. Tyvärr säljer Siba! Prosonhögtalare, och bara det får mig att rygga kraftigt. Att de sedan verkar vara kända för att färga ljudet (har inte lyssnat själv) av recensionerna på sidor i HiFiForums stil att döma gör ju inte saken bättre.
Men på Fyndbörsen.se finns Proson Conquest 66 II med lackskada för 1495:-/paret. De ska tydligen kosta 5000:-/paret i vanliga fall. Känns prisvärt! Att det är pianolack är väl något jag får lära mig leva med?
Å andra sidan finns ju Proson TWIN 5.10 och Proson TWIN 1000, de verkar ju se lite bättre ut, frågan är hur de låter? Behöver helt klart hjälp här! Finns det andra högtalare i 1500-2000-kronorsklassen som är bättre?

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:14:50  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej
Pro-Ject RPM 4 är väl inte så dum, men köp begagnat (läs Thorens).
Förstärkaren måste ju ha phonoingång om du nu inte vill/kan köpa separat RIAA steg.
(min H/K670 är till salu :-) )
Högtalare vet jag inget om i den prisklassen

Lycka till!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:32:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Skulle inte förvåna mig om du kan hitta bättre högtalare än Proson, jag har dock inte hört dessa men skulle satsa på ett lite mer välkänt märke. Kolla efter begagnade Monitor Audio, Mirage vilka båda har bra mindre modeller (2-vägs bokhylle). Köpa högtalare beg är ofta bra, de slits väldigt lite, men lyssa så att inga element är trasiga! Fler märken: Snell (har själv JIII, kanske går att hitta beg till bra pris), Dali och B&W. Lycka till.


quote:
Originally posted by JoelH

Jag har hånskrattat åt folk som har lyssnat på vinyl i alla tider (är ganska ung) och trott stenhårt på CD-skivor. Men så flyttade jag till Göteborg och hittade High Visibility med The Hellacopters på vinyl, och en sån kultgrej kan man ju inte vara utan! Tänkte att om inte annat kan jag väl ha den på väggen!

Och så kommer jag hem till mina föräldrar, sätter i CD:n i stereon och lägger LP-plattan i skivspelaren. Det var som att upptäcka en ny värld! Helt otroligt verkligen, mycket fylligare ljud, jag blev frälst! Jag saknar ord, helt underbart var det iaf. (jfr tex no song unheard)

Fram tills nu har jag haft en bergsprängare från Panasonic. Det går inte att spela vinyl på den. Som student har jag inte de ekonomiska resurserna jag hade velat ha, men jag ska ha tag i en vettig stereo ändå!

Jag är inte intresserad av cd/radio och sånt överhuvudtaget. I första vändan vill jag ha en skivspelare, en förstärkare och ett par högtalare. Så småningom vore det naturligtvis roligt om man kunde köpa till CD-spelare, men det räknar jag med att jag klarar mig utan tills vidare, det gäller att prioritera nu!

Skivspelare:
Jag har kikat lite på Pro-Jects grejer, är inne på en Pro-Ject RPM 4, dels för att den är snygg, dels för att den fått bra kritik, dels för att den ligger lägre i pris än Pro-Ject 6.9, som verkar vara vass som skam. Jag hoppas då på att få tag i en skivspelare som jag klarar mig med ett bra tag.

Förstärkare:
Här är jag helt lost. Vet knappt vad det är för något. Skulle helt klart vilja ha tips! Kan tänka mig att det krävs analoga grejer med rör i som kostar mer än en insatslägenhet, men sånt pallar inte jag med. Det är väl klart att jag vill ha riktigt bra och detaljrikt ljud, men pengarna räcker inte!

Högtalare:
Efter skivspelarinköpet har jag inte mycket pengar kvar. Så jag tänkte på ett par Prosonhögtalare. Tyvärr säljer Siba! Prosonhögtalare, och bara det får mig att rygga kraftigt. Att de sedan verkar vara kända för att färga ljudet (har inte lyssnat själv) av recensionerna på sidor i HiFiForums stil att döma gör ju inte saken bättre.
Men på Fyndbörsen.se finns Proson Conquest 66 II med lackskada för 1495:-/paret. De ska tydligen kosta 5000:-/paret i vanliga fall. Känns prisvärt! Att det är pianolack är väl något jag får lära mig leva med?
Å andra sidan finns ju Proson TWIN 5.10 och Proson TWIN 1000, de verkar ju se lite bättre ut, frågan är hur de låter? Behöver helt klart hjälp här! Finns det andra högtalare i 1500-2000-kronorsklassen som är bättre?

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:34:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tillägg: De högtalare jag nämnt borde ligga i spannet mellan ca 1500-5000 begagnade, men det är värt att spara lite för att hitta rätt högtalare, tro mig!!!
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:41:19  Show Profile Send JoelH a Private Message
Tackar!

Måste nog erkänna att jag föll lite för designen vad gäller Pro-Ject RPM 4, Thorens visste jag inte ens om att de fanns. Säger väl en del.

Men det är inte utan att jag blir lite sugen när du säger att du har en begagnad Harman/Kardon-förstärkare liggande, antar att sånt inte diskuteras här i forumet, jag drar iväg ett mail till dig istället!

En annan sak som är lite intressant är att jag antar man måste matcha effekt så att förstärkaren orkar driva högtalarna och inte spränger dem osv. Det blir väldigt nybörjarnivå på det här, men jag känner att i den lägenheten jag bor i (liten med ilskna grannar) så är jag mer ute efter detaljerat och distinkt ljud än en satans bas. Men samtidigt blir jag jätteintresserad om det står höga siffor vid maxeffekt... Några tips? Kanske finns det någon sida på internet som reder ut de här begreppen så att jag inte tråkar er till döds med sådana här grundläggande saker?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:46:48  Show Profile Send Bland a Private Message
NAD C300 förstärkare 2498
NAD PP-1 grammofonsteg 598 eller Projekt ungefär samma pengar
B&W DM303 stativhögtalare 2796
Detta kommer att låta helt ok. Små högtalare visst men de låter bra.

http://www.hifiklubben.se/

Att köpa beg. kan vara svårt om man inte vet vad man skall titta efter (dvs. vad som inte fungerar). Speciellt skivspelare. Välkommen in i vinylvärden.

Edited by - Bland on 2002/12/29 15:49:46
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:53:04  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jättekul det här med att man får hjälp! Kanonforum! Blir så glad!

Med Proson Conquest 66 II stirrade jag mig blind på prislappen, tänkte att priset är nedsatt 3500:- på ett bräde, försöker de sälja högtalarna i 5k-klassen borde de ju krossa på bra för 1500:-. Dessutom kändes det smidigt att köpa nya, få leverans nästan ända hem osv. Jag såg dem lite som något jag skulle kunna ha tills jag byter ut dem, ett par år eller så kanske?

Fast det är sant som du säger att begagnat inte är att förakta, priset sjunker bra bara man bär ut grejerna genom dörren, och kanske kan jag hitta någon som är intresserad av sånt här och håller på och byter upp sig, det vore inte fel. Bättre att låta det ta lite tid och få grejer man trivs med än att hafsa ihop nåt som bara låter.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:01:26  Show Profile Send erik a Private Message
Köp begagnat Naimförstärkeri. Skivspelaren kommer att få en drömkompanjon. Vill du köpa begagnade högtalare så leta efter Epos, Neat eller likanande.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:06:51  Show Profile Send JoelH a Private Message
Tack igen!
Det skulle nog inte skada att ta ett varv i en hifiklubbaffär och kika, får väl härja ner till Göteborg någon dag.

Jag vänder min kappa efter vinden och håller med igen, svårt att veta vad som kan vara fel. Köper man nytt har man om inte annat möjlighet att gå tillbaka om saker går sönder.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:34:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad har du för förstärkare? Naim antar jag men vilka??

quote:
Originally posted by erik

Köp begagnat Naimförstärkeri. Skivspelaren kommer att få en drömkompanjon. Vill du köpa begagnade högtalare så leta efter Epos, Neat eller likanande.

/Erik

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:48:22  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Snutten

Vad har du för förstärkare? Naim antar jag men vilka??

quote:
Originally posted by erik

Köp begagnat Naimförstärkeri. Skivspelaren kommer att få en drömkompanjon. Vill du köpa begagnade högtalare så leta efter Epos, Neat eller likanande.

/Erik





I sovrummet har jag 42.5/Snaps/250 och trots att dessa är ca 15 år håller dom mot det mesta.
I vardagsrummet är det ännu bättre.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:05:11  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Har inte hör några av dem men detta tyckte HiFi och Musik i Augusti 2002
Bäst i test: Audio Pro Ego 414 (1700:-)
Bra Tryck: JWS Unique 6 (995:-)
Mest Prisvärd: Eltax Monitor 3 (1195:-)

I prisklassen allt upp till 1700:-

Edited by - jatttelite on 2002/12/29 18:22:29
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:33:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Tjena!

Ett alldeles för viktigt ämne för att slarva bort. Nu börjar ditt lyssnande på riktigt!

Till att börja med: köp snubbens HK stärkare om priset är rätt. Bättre blir det inte för vettiga pengar.

Skivspelare; köp beggat Linn, Rega el nån bättre Thorens. Byt pickup till en Grado. Dessa pickuper är billiga, under 1000:-, och skitbra! www.vinylbutiken.com har dem.

Högtalare; försök få tag på ett par små, beggade eller nya, Rogers el.Mirage. Ett par beggade Snell är inte fel heller men försök inte med några High Tech grejer, det låter bara fel och ser bara High tech ut för de pengar vi pratar om här. Kolla med Kent på Hifi ART ang.Rogers. De Rogers han hade för ett par år sedan (LS2/2a) kostade under 2000:- och spelade skjortan av allt under 10.000:- om det var naturtrogenhet man var ute efter.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:05:00  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ett lätt val. Begagnad H/K 670 kommer du att kunna leva med länge.
Högtalare, Begagnat där med. Men om du vill ha nytt, så glöm proson, jws m.m Celestion F30 för 3000:-
Dem enda högtalare i denna prisklass som jag vill rekomendera.
Har redan två polare med dessa och dem låter mkt bra för 3000.
Lycka till
/ John
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:57:49  Show Profile Send nin a Private Message
JoelH, Jag tycker att du nog helst inte ska köpa en beg skivspelare. Visst, man kan göra bra affärer men man ska kanske veta en del om skivspelare också för att det ska bli bra. Mitt tips är att köp en Pro-ject, Rega, Systemdeck i en affär som kan SÄTTA upp spelaren åt dig. Är man nybörjare så är det kanske ingen lek att sätta ihop en skivspelare.

Förstärkare och högtalare kan du därimot köpa beg.
Eftersom du bor i Göteborg så kan jag tipsa om att Ågrens Hifi på Teatergatan 21 säljer Pro-ject spelare. Dom har varit med i branschen ett tag så dom kan med största säkerhet sätta ihop spelaren till dig perfekt. Du kan kolla deras sida också: http://www.agrenshifi.com/
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/30 :  01:26:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tonläget säljer också project fast inte rpm4 och de kan definitivt sätta upp en skivspelare.

www.selleri.de
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/30 :  15:48:16  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag är nog böjd åt att hålla med. Ny skivspelare, och sen försöka få tag i det andra begagnat.

Ska ta mig ett snack med Ågrens Hifi redan idag, om jag hinner.

Jag drog ett varv på Expert en dag också, (fråga mig inte varför, tänker inte handla där), men killen i affären verkade trivas bra med Wharfedale. Här har jag inte hört ett ord om det märket. Inget att ha?
Go to Top of Page

Larsson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/30 :  16:28:37  Show Profile Send Larsson a Private Message
När du ändå ska till ågrens, ta en sväng till Radiolagret (korsningen Engelbrektsgatan och Götabergsgatan, strax intill kåren).
Om du inte har hängt upp dig på golvhögtalare, så har de Acustic Energys (AE) Aegis Evo One för strax under 3.000:-, och om det är så att du vill ha golvhögtalare så tror jag att de fortfarande har AE109 kvar.
109:orna kostar lite mer, men ta en sväng dit och lyssna (det är gratis). Det är ju trats allt inte mer än ett par hundra meter att gå från Ågrens
Om du inte har köpt förstärkare ännu, så kan du passa på att lyssna på Cambridge Audios förstärkare (finns både på Ågrens och Radiolagret)
Lycka till!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:49:08  Show Profile Send poman a Private Message
Hej JoelH!

Har du en större skivsamling så hade jag förstått dej, att du skulle vilja ha en vinylsvarv för att kunna spela dina alster.
Annars tycker jag nog att det är bättre att satsa på en bra CD-spelare
istället, titta på begagnat istället det finns en hel del med bra förstärkare och CD-spelare som dyker upp i mellanåt.
Det är mitt råd till dej, för så dåliga är inte CD det klart om du kör
med en bergsprängare så kan jag förstå att du inte tycker att det inte är någon hit ljudet.

Gott Nytt År på dej

quote:
Originally posted by JoelH

Jag har hånskrattat åt folk som har lyssnat på vinyl i alla tider (är ganska ung) och trott stenhårt på CD-skivor. Men så flyttade jag till Göteborg och hittade High Visibility med The Hellacopters på vinyl, och en sån kultgrej kan man ju inte vara utan! Tänkte att om inte annat kan jag väl ha den på väggen!

Och så kommer jag hem till mina föräldrar, sätter i CD:n i stereon och lägger LP-plattan i skivspelaren. Det var som att upptäcka en ny värld! Helt otroligt verkligen, mycket fylligare ljud, jag blev frälst! Jag saknar ord, helt underbart var det iaf. (jfr tex no song unheard)

Fram tills nu har jag haft en bergsprängare från Panasonic. Det går inte att spela vinyl på den. Som student har jag inte de ekonomiska resurserna jag hade velat ha, men jag ska ha tag i en vettig stereo ändå!

Jag är inte intresserad av cd/radio och sånt överhuvudtaget. I första vändan vill jag ha en skivspelare, en förstärkare och ett par högtalare. Så småningom vore det naturligtvis roligt om man kunde köpa till CD-spelare, men det räknar jag med att jag klarar mig utan tills vidare, det gäller att prioritera nu!

Skivspelare:
Jag har kikat lite på Pro-Jects grejer, är inne på en Pro-Ject RPM 4, dels för att den är snygg, dels för att den fått bra kritik, dels för att den ligger lägre i pris än Pro-Ject 6.9, som verkar vara vass som skam. Jag hoppas då på att få tag i en skivspelare som jag klarar mig med ett bra tag.

Förstärkare:
Här är jag helt lost. Vet knappt vad det är för något. Skulle helt klart vilja ha tips! Kan tänka mig att det krävs analoga grejer med rör i som kostar mer än en insatslägenhet, men sånt pallar inte jag med. Det är väl klart att jag vill ha riktigt bra och detaljrikt ljud, men pengarna räcker inte!

Högtalare:
Efter skivspelarinköpet har jag inte mycket pengar kvar. Så jag tänkte på ett par Prosonhögtalare. Tyvärr säljer Siba! Prosonhögtalare, och bara det får mig att rygga kraftigt. Att de sedan verkar vara kända för att färga ljudet (har inte lyssnat själv) av recensionerna på sidor i HiFiForums stil att döma gör ju inte saken bättre.
Men på Fyndbörsen.se finns Proson Conquest 66 II med lackskada för 1495:-/paret. De ska tydligen kosta 5000:-/paret i vanliga fall. Känns prisvärt! Att det är pianolack är väl något jag får lära mig leva med?
Å andra sidan finns ju Proson TWIN 5.10 och Proson TWIN 1000, de verkar ju se lite bättre ut, frågan är hur de låter? Behöver helt klart hjälp här! Finns det andra högtalare i 1500-2000-kronorsklassen som är bättre?

Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/30 :  19:45:37  Show Profile Send JoelH a Private Message
Mina föräldrar har en Kenwoodanläggning, inte speciellt dyr, har hängt med ett par år, men det är Kenwoodgrejer rätt igenom, köpt som ett paket. Och det var där jag jämförde vinyl/cd. Då hade jag ju samma skiva på både cd och vinyl, och spelade på samma anläggning. Och det känns värt det att skaffa en skivspelare!

Lyssna på Nothing else matters med Metallica S&M (inte min favorit nånstans, men bra låt att jämföra med). Ruskig skillnad! Hade inte ens hört att det var valthorn med i slutet också, i gitarrsolot, innan jag hörde vinylen.
Köpte också If you're feeling sinister och Fold your hands child med Belle & Sebastian, helt annat ljud i blåsinstrument, mycket luftigare, ligger med bättre diskant.
Trist att Daniel Lemma inte verkar ha släppt sina grejer på vinyl.

Fast CD är trots allt något som kommer senare, när jag känner att jag har råd, prioriterar lite i början.

---
Jag bor hemma hos föräldrarna nu under julen, skulle åkt ner till Göteborg idag med några kompisar, men vi kom inte långt innan gasvajern lade ner. Tänkte att vi tar väl tåget istället, då är järnvägsbron norr om Trollhättan trasig så det gick inga tåg, så det får bli någon annan dag.

Golvhögtalare är inte något krav, framförallt behöver jag inte ha mycket ljud, kan inte ha mycket ljud, men vore kul om det var bra.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/12/30 :  21:02:01  Show Profile Send poman a Private Message
Okey då kan jag förstå att det lät bättre från skivspelaren det brukar inte var så bra CD-spelare i enklare anläggningar.
Vad jag menar är på CD-sidan har det hänt mycket på sistone till det bättre. Vinyl är på utgående även om det går köpa än så kommer det bara bli dom mest trogna som håller på, precis som med veteranbilar.
Men som sagt det är dina pengar så lycka till hur du än gör.

Edited by - poman on 2002/12/31 17:39:58
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:21:15  Show Profile Send nin a Private Message
Köpte också If you're feeling sinister och Fold your hands child med Belle & Sebastian, helt annat ljud i blåsinstrument, mycket luftigare, ligger med bättre diskant.

Bra skivor har dom också!


Vad jag menar är på CD-sidan har det hänt mycket på sistone till det bättre. Vinyl är på utgående även om det går köpa än så kommer det bara bli dom mest trogna som håller på pricis som med veteranbilar.
Men som sagt det är dina pengar så lycka till hur du än gör.



Ähhh, skit snack! Om något så säljs det fler och fler skivspelare och det kommer mer och mer på vinyl. Om man tänker efter så inser man att i vårat samhälle så är det efterfrågan som styr marknaden, alltså det blir större och större efterfrågan för vinyl. Sedan om några tycker det är coolare format eller om några, som jag, tycker dom flesta bra vinyler låter bättre än CD är en annan sak.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000