HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega P2 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

breza
Member

87 Posts

Posted - 2002/12/29 :  17:58:07  Show Profile Send breza a Private Message
Hej alla glada. Det är första gången jag skriver i forumet. Skulle villja få lite ´hjälp´ angående min Rega P2. När jag sänker tonarmen händer det väldigt fort, inte som förut,betydligt långsammare. Vad kan det vara för fel. Tacksam för lite information vad det kan vara för fel ?!

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:07:48  Show Profile Send Jadde a Private Message
Kanske kan vara motvikten. Har du rätt nåltryck?
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:10:18  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
förstår jag rätt? är det armlyften som du har problem med.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:19:43  Show Profile Send breza a Private Message
Ja, det är ´armlyften´ som är problemet , funkade bra förut, men numera när jag sänker tonarmen med spaken går den ner alldeles för fort , inte långsamt och mjukt som tidigare !
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:23:20  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Det sitter fett i armlyften som man ibland behöver "motionera"
fast problemet brukar ofta vara det motsatta,att armen sjunker för långsamt.börja med att föra själva "lyften" upp och ner utan att använda spaken.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:49:18  Show Profile Send breza a Private Message
Har `motionerat´ armen nu lite grand och just nu funkar armen som den ska, konstigt ? med problemet som jad hade/har. Tack för hjälpen .
ps, funderar på att skaffa en ny pickup , skulle en Grado Gold vara en bra PU till min Rega P2 ?
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:55:03  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Bra att allt funkar igen,
Det är ganska många som använder Grado pu till rega,men samtidigt tycker jag personligen att regas egna är riktigt bra.vilken pu har du idag?.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:23:16  Show Profile Send breza a Private Message
Vet faktiskt inte vad det är för pu jag har ,köpte min Rega P2 begagnad och det sitter en svart/grön pu iden (triangel inuti i en cirkel på fram sidan av pu). Skulle också få Grado Gold (nästan ny)
för 270:-
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:46:01  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag skulle nog satsa på en grado-pu då den går att uppgradera med nålbyte. Jag är inte säker på om Regas egna klarar det.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:10:52  Show Profile Send Jadde a Private Message
Grados pickuper svänger fint! Dock brummar de lite mer än Regas egna, fast personligen upplever jag inte detta som något större problem. 270kr för en Grado Gold är svårslaget.
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:37:22  Show Profile Send breza a Private Message
Tackar för alla svar jag har fått , kul att det finns välldigt hjälpsamma människor här i HiFi forumet :)
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:37:31  Show Profile Send aaight a Private Message
quote:
det sitter en svart/grön pu iden (triangel inuti i en cirkel på fram sidan av pu)

en audio-technica kanske?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:40:56  Show Profile Send divander a Private Message
Regas pickupper brukar beskrivas som lite "tuffare" (ljudet alltså) medan Grados är lite "mjukare". Det verkar som om de flesta föredrar Grado till lite mer "aukustisk" musik som jazz.

Brummet som uppstår när pickuppen närmar sig mitten (motorn) beror på att Regas motorer ej är skärmade. Det skall gå att få bort brummet om man skärmar av motorn.

På Regas pickupper går det ej att byta stift.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000