Author |
Topic |
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 07:57:02
|
Ljudåret 2002 har en hel del i sin mapp. Arkenmässa, demoträffar som anordnats av hifibutiker...samt mycket lyssnande till höger och vänster...
Mycket att välja på och svårt att plocka fram ur ljudminnesarkivet kanske... Man får gå på känslan.
För egen del blev det överraskningen av att höra hur Von Schweikert VR-8 kan låta i ett helt vanligt normalstort vardagsrum...
Vilken hifiupplevelse kommer ni att minnas bäst från år 2002...
|
|
bossanova
Member
80 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 08:54:50
|
Mäktigaste upplevelse blir ändå WilsonAudio Watt/puppy 6,så mycket detljer men utan att tappa fucus på det viktiga Musiken. |
Ägare till Bossanova Audio www.bossa-audio.se
|
|
|
bossanova
Member
80 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 08:56:47
|
Slänger in det "a" som jag glömde i förra inlägget |
Ägare till Bossanova Audio www.bossa-audio.se
|
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 10:21:00
|
Mina Quad ESL blev en hissnande ljudupplevelse så här på slutet av året! Det måste nog faktiskt vara årets upplevelse för mig. 44 år gamla högtalare!! *skrockar för sig själv* |
Ino Audio for life |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 10:39:24
|
Utan jämförelse mitt köp av mina högtalare QRS Saturnus.Att en stativhögtalare klarar att spela så lågt i frekvens som dessa gör.MvhKristofer |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:03:58
|
Jag har en lite udda faktiskt. Det är Mustash på KB i malmö
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:31:13
|
Det blir nog ett minne från Arkenmässan...Coltrane och Kronos på mycket angenäma demonstrationer mitt i natten
Mycket trevligt sällskap och bra ljud...vad mer kan jag begära...tack för att jag fick vara med |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:38:59
|
Svårt att välja... mycket som lät väldans bra! Kronos på Arken var inte dumt, Joakims Vr-8or med Accuphase steg var fantastiskt. Men den största upplevelsen för mig är nog Timbres Homage Amati och co! Hans kombination av bra rum och ruskigt bra elektronik/matchning var inte dumt alls! Lurarna var också en grej för sig....
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:50:10
|
Ja hur kunde jag glömma att nämna Timbres STAX Omega system som nog ligger i topp på ljudupplevelser under 2002...kan det bli bättre?
STAX ligger högt på önskelistan till det egna systemet |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:56:21
|
För min del två som står ut i mängden:
Kombinationen Audionet ART V2 (och emellanåt Advantage S1)-PRE G2 och AMP II MAX samt specialbyggda Acapella Violon. Allt ihopsnört med Siltech G5-kablage.....i ett 45kvadrats, helt akusticerat rum......
och den andra:
Samma elektronik, men Dunlavy SC-VI som högtalare och Transparent+Siltech som kablage.....i ett helt skilt lyssningsrum, byggt från marken upp med bara välljud som målsättning
Tala om två "near-live" upplevelser. Det ville inte hittas något slut på dynamiken eller detaljerna (speciellt vad gäller Acapellas diskant).....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:04:53
|
Om man skall rösta på ett enda tillfälle så är det samma natt som Mikael2 nämner, 5 minuter i gyllene stolen inne hos Audio Physic Chronos med Audio Physic elektronik, tror klockan var närmare 02.00 när vi invaderade Audionords rum.
Vi sänder en varm tanke till Hi Fi Consult som sponsrade denna VIP-natt med några utvalda som fick tillgång till de allra heligaste rummen vilka setts ut under föregående dags mässvandring! |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:06:48
|
Även om jag missade Arkenmässan i år så har jag ändå kunnat lyssna på några riktigt fina anläggningar i andra sammanhang. Det är härligt att det finns så mycket otroligt bra hifi-prylar som det gör men synd att de alltid kostar så mycket...
Men de mest positiva upplevelserna för mig personligen har nog ändå varit de uppgraderingar som jag gjort i min egna anläggning under året. Framförallt köpet av min skivspelare Pro-ject RPM4. Jag har knappat lyssnat på något annat än vinyl sen den kom på plats... |
Man borde inte sova. |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:17:21
|
Ninka, klimax solo, klimax kontrol, fullutrustad lp12 och Pink Floyd - Dark side of the moon.
Jag har inte hämtat mig än. |
|
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:55:56
|
Hej,
det var definitivt när vinylskivorna plockades fram ur garderoben, där de av någon outgrundlig anledning har fått samla damm under några år.
Jag tackade i alla fall högre makter för att jag inte fallit offer för någon temporär sinnesjukdom och såld dessa till vrakpris till någon bättre vetande.
Ta vara på vinylskivorna - det är de riktiga musikskatterna!
/robban
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via, |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:59:35
|
quote: Originally posted by robban
...
Ta vara på vinylskivorna - det är de riktiga musikskatterna!
...
robban,
Ett mycket gått råd! Jag var så otroligt dum och sålde (nästan) alla mina gamla vinylskivor i början av 90-talet. Detta ångrar jag bittert idag!
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:04:39
|
quote: Originally posted by Timbre
Ljudåret 2002 har en hel del i sin mapp. Arkenmässa, demoträffar som anordnats av hifibutiker...samt mycket lyssnande till höger och vänster...
Mycket att välja på och svårt att plocka fram ur ljudminnesarkivet kanske... Man får gå på känslan.
För egen del blev det överraskningen av att höra hur Von Schweikert VR-8 kan låta i ett helt vanligt normalstort vardagsrum...
Vilken hifiupplevelse kommer ni att minnas bäst från år 2002...
Hej Timbre!
Att mina högtalare var så mycket bättre än Linns Komrik, trots att dessa kostade så mycket mer än mina "burkar" Samt över min bästa kamrats glädje när han insåg att hans Quad Esl 57:or köpta för endast 200 pix också vida översteg Komriks ljudkvalitet. Detta var mäktigt. Mvh Kenth
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:11:29
|
Kloss radion tyckte jag var rätt kul. Det fina ljudet ur den lilla...
Rent allmänt, skillnaden ett par strömkablar faktiskt kan göra. Har provat Clou, JPC och PSA och kan konstatera att även här finns det ljudlyft att göra.
Årets finaste ljud blir i mitt fall, Quads nya rör till ESL989 med en fullriggad LP12'a framför. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:27:13
|
Det kanske inte är hifi men ljudupplevelse och kanske itne åt det bra hållet =))
Jag var på foofighters för någon månadsen och jag måste säga att det lät förskräckligt dåligt. Nu så var det ganska bra ändå men inte ***** lät det bra =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:52:45
|
Hörde Pink Floyd - The Wall... *rysa*
(CDn ligger i postsystemet, på väg hem till mig för att stanna för gott) |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:57:57
|
hifiupplevelsen som jag förmodligen alltid kommer att minnas var när jag för första gången lyssnade och såg på ett par Wilson WATT/PUPPY 5.1... till det satt det ett krell KSA-50S och en Wadia 861 om jag inte minns helt fel... |
|
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 15:34:26
|
Konserten med Saxon på Sweden Rock Festival i somras gav en otrolig ljudupplevelse. Mycket bra ljud, otroligt tryck men ändå med bra separation mellan instrumenten (jag stod precis vid mixertornet). Elgitarrerna bredde ut en solid ljudmatta i sommarnatten (kl 01.00-02-00!). Öronproppar obligatoriskt
/Marcus |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:36:52
|
Ida Haendel 78 årig violinist på Operan här i Umeå i våras. Jisses vilken ton. Sammetssvart och så len men ändå så skarp att man kunde skära diamant med den. |
Hifiarkeologen |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 20:23:17
|
Chronos... Ja, det va nåt de ! |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 20:38:37
|
Helt klart mitt nyfunna hifi intresse och därmed också nya ljudupplevelser med uppgraderingar. I våras inhandlades ett Electrocompaniet AW250R slutsteg + Electrocompaniet 4,5 försteg. I höstas köpte jag ett par B&W 802 S3 och även om jag fortfarande har min gamla trotjänare Marantz 63:a så blev jag "blown away" av mitt nya ljud. Bäst i år.... Ps.nu letar jag efter en CD spelare som kanske bättre matchar övrigt... |
Artphotography |
|
|
nl
Member
324 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:53:59
|
Hej alla
Jag fick sitta i Sladds lyssningsfotölj i ett par timmar, så klart spelade han en massa bra musik för mig. Det är min höjdpunkt det här året. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 23:59:52
|
Chaka Khan på Skeppsholmen !!!!!! Åkte ner efter jobbet 16:00, nere i S-holm ca 18:30 (27 mil) fullkomligt underbart väder. Efter en religiös konsert upplevelse lämnade jag staden 01:00, 5 mil hemifrån går huvud röret mellan hydraulpump-tryckregulatorn tvärt av på min Cittra, blir tvungen att koppla bort pumpen och åka vidar hem med helt trycklöst hydraulsystem vilket betyder inga bromsar ingen fjädring och ingen servostyrning. hemma 05:00 sover 1,5 timme och åker sedan till jobbet i lånad bil.
Den konserten glömmer jag aldrig!
Även mina OA 14 som inköptes för 1500:- renoverade!!!!! som jag måste säga är ett par höjdare till musikförmedlare. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Topic |
|