HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Årets ljudupplevelse...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/29 :  07:57:02  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ljudåret 2002 har en hel del i sin mapp.
Arkenmässa, demoträffar som anordnats av hifibutiker...samt mycket lyssnande till höger och vänster...

Mycket att välja på och svårt att plocka fram ur ljudminnesarkivet kanske...
Man får gå på känslan.

För egen del blev det överraskningen av att höra hur Von Schweikert VR-8 kan låta i ett helt vanligt normalstort vardagsrum...

Vilken hifiupplevelse kommer ni att minnas bäst från år 2002...

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/12/29 :  08:54:50  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Mäktigaste upplevelse blir ändå WilsonAudio Watt/puppy 6,så mycket detljer men utan att tappa fucus på det viktiga Musiken.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/12/29 :  08:56:47  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Slänger in det "a" som jag glömde i förra inlägget

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/29 :  10:21:00  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mina Quad ESL blev en hissnande ljudupplevelse så här på slutet av året! Det måste nog faktiskt vara årets upplevelse för mig. 44 år gamla högtalare!! *skrockar för sig själv*

Ino Audio for life
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/29 :  10:39:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Utan jämförelse mitt köp av mina högtalare QRS Saturnus.Att en stativhögtalare klarar att spela så lågt i frekvens som dessa gör.MvhKristofer
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:03:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en lite udda faktiskt. Det är Mustash på KB i malmö

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:31:13  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det blir nog ett minne från Arkenmässan...Coltrane och Kronos på mycket angenäma demonstrationer mitt i natten

Mycket trevligt sällskap och bra ljud...vad mer kan jag begära...tack för att jag fick vara med
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:38:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Svårt att välja... mycket som lät väldans bra! Kronos på Arken var inte dumt, Joakims Vr-8or med Accuphase steg var fantastiskt. Men den största upplevelsen för mig är nog Timbres Homage Amati och co! Hans kombination av bra rum och ruskigt bra elektronik/matchning var inte dumt alls! Lurarna var också en grej för sig....

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:50:10  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ja hur kunde jag glömma att nämna Timbres STAX Omega system som nog ligger i topp på ljudupplevelser under 2002...kan det bli bättre?

STAX ligger högt på önskelistan till det egna systemet
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:56:21  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
För min del två som står ut i mängden:

Kombinationen Audionet ART V2 (och emellanåt Advantage S1)-PRE G2 och AMP II MAX samt specialbyggda Acapella Violon. Allt ihopsnört med Siltech G5-kablage.....i ett 45kvadrats, helt akusticerat rum......

och den andra:

Samma elektronik, men Dunlavy SC-VI som högtalare och Transparent+Siltech som kablage.....i ett helt skilt lyssningsrum, byggt från marken upp med bara välljud som målsättning

Tala om två "near-live" upplevelser. Det ville inte hittas något slut på dynamiken eller detaljerna (speciellt vad gäller Acapellas diskant).....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:04:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om man skall rösta på ett enda tillfälle så är det samma natt som Mikael2 nämner, 5 minuter i gyllene stolen inne hos Audio Physic Chronos med Audio Physic elektronik, tror klockan var närmare 02.00 när vi invaderade Audionords rum.

Vi sänder en varm tanke till Hi Fi Consult som sponsrade denna VIP-natt med några utvalda som fick tillgång till de allra heligaste rummen vilka setts ut under föregående dags mässvandring!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:06:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Även om jag missade Arkenmässan i år så har jag ändå kunnat lyssna på några riktigt fina anläggningar i andra sammanhang. Det är härligt att det finns så mycket otroligt bra hifi-prylar som det gör men synd att de alltid kostar så mycket...

Men de mest positiva upplevelserna för mig personligen har nog ändå varit de uppgraderingar som jag gjort i min egna anläggning under året. Framförallt köpet av min skivspelare Pro-ject RPM4. Jag har knappat lyssnat på något annat än vinyl sen den kom på plats...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:17:21  Show Profile Send jajon a Private Message
Ninka, klimax solo, klimax kontrol, fullutrustad lp12 och Pink Floyd - Dark side of the moon.

Jag har inte hämtat mig än.

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:55:56  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

det var definitivt när vinylskivorna plockades fram ur garderoben, där de av någon outgrundlig anledning har fått samla damm under några år.

Jag tackade i alla fall högre makter för att jag inte fallit offer för någon temporär sinnesjukdom och såld dessa till vrakpris till någon bättre vetande.

Ta vara på vinylskivorna - det är de riktiga musikskatterna!

/robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:59:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by robban

...

Ta vara på vinylskivorna - det är de riktiga musikskatterna!

...

robban,

Ett mycket gått råd! Jag var så otroligt dum och sålde (nästan) alla mina gamla vinylskivor i början av 90-talet. Detta ångrar jag bittert idag!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:04:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Ljudåret 2002 har en hel del i sin mapp.
Arkenmässa, demoträffar som anordnats av hifibutiker...samt mycket lyssnande till höger och vänster...

Mycket att välja på och svårt att plocka fram ur ljudminnesarkivet kanske...
Man får gå på känslan.

För egen del blev det överraskningen av att höra hur Von Schweikert VR-8 kan låta i ett helt vanligt normalstort vardagsrum...

Vilken hifiupplevelse kommer ni att minnas bäst från år 2002...

Hej Timbre!

Att mina högtalare var så mycket bättre än Linns Komrik, trots att dessa kostade så mycket mer än mina "burkar"
Samt över min bästa kamrats glädje när han insåg att hans Quad Esl 57:or köpta för endast 200 pix också vida översteg Komriks ljudkvalitet. Detta var mäktigt.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:11:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Kloss radion tyckte jag var rätt kul. Det fina ljudet ur den lilla...

Rent allmänt, skillnaden ett par strömkablar faktiskt kan göra. Har provat Clou, JPC och PSA och kan konstatera att även här finns det ljudlyft att göra.

Årets finaste ljud blir i mitt fall, Quads nya rör till ESL989 med en fullriggad LP12'a framför.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:27:13  Show Profile Send n00b a Private Message
Det kanske inte är hifi men ljudupplevelse och kanske itne åt det bra hållet =))

Jag var på foofighters för någon månadsen och jag måste säga att det lät förskräckligt dåligt. Nu så var det ganska bra ändå men inte ***** lät det bra =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:52:45  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hörde Pink Floyd - The Wall... *rysa*

(CDn ligger i postsystemet, på väg hem till mig för att stanna för gott)
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:57:57  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
hifiupplevelsen som jag förmodligen alltid kommer att minnas var när jag för första gången lyssnade och såg på ett par Wilson WATT/PUPPY 5.1...
till det satt det ett krell KSA-50S och en Wadia 861 om jag inte minns helt fel...

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:34:26  Show Profile Send widen76 a Private Message
Konserten med Saxon på Sweden Rock Festival i somras gav en otrolig ljudupplevelse. Mycket bra ljud, otroligt tryck men ändå med bra separation mellan instrumenten (jag stod precis vid mixertornet). Elgitarrerna bredde ut en solid ljudmatta i sommarnatten (kl 01.00-02-00!). Öronproppar obligatoriskt

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/29 :  16:36:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Ida Haendel 78 årig violinist på Operan här i Umeå i våras. Jisses vilken ton. Sammetssvart och så len men ändå så skarp att man kunde skära diamant med den.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:23:17  Show Profile Send Staffan a Private Message
Chronos... Ja, det va nåt de !
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:38:37  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Helt klart mitt nyfunna hifi intresse och därmed också nya ljudupplevelser med uppgraderingar. I våras inhandlades ett Electrocompaniet AW250R slutsteg + Electrocompaniet 4,5 försteg. I höstas köpte jag ett par B&W 802 S3 och även om jag fortfarande har min gamla trotjänare Marantz 63:a så blev jag "blown away" av mitt nya ljud. Bäst i år....
Ps.nu letar jag efter en CD spelare som kanske bättre matchar övrigt...

Artphotography
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:53:59  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Jag fick sitta i Sladds lyssningsfotölj i ett par timmar, så klart spelade han en massa bra musik för mig. Det är min höjdpunkt det här året.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:59:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Chaka Khan på Skeppsholmen !!!!!!
Åkte ner efter jobbet 16:00, nere i S-holm ca 18:30 (27 mil) fullkomligt underbart väder.
Efter en religiös konsert upplevelse lämnade jag staden 01:00, 5 mil hemifrån går huvud röret mellan hydraulpump-tryckregulatorn tvärt av på min Cittra, blir tvungen att koppla bort pumpen och åka vidar hem med helt trycklöst hydraulsystem vilket betyder inga bromsar ingen fjädring och ingen servostyrning.
hemma 05:00 sover 1,5 timme och åker sedan till jobbet i lånad bil.

Den konserten glömmer jag aldrig!

Även mina OA 14 som inköptes för 1500:- renoverade!!!!! som jag måste säga är ett par höjdare till musikförmedlare.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000